پیش تر رییس پلیس راهور ناجا مبنی بر اجرای کامل طرح LEZ در 90 ورودی تهران تاکید کرده بود. با اجرای این طرح، ورود خودروهای فاقد معاینه فنی به تهران ممنوع می شود. در همین راستا، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه پایتخت دارای ۹۰ ورودی نبوده گفت: کنترل ها و حفاظت ها را برای […]
روح الله بابایی صالح در خصوص اظهارات رییس پلیس راهور ناجا مبنی بر اینکه برای اجرای کامل طرح LEZ باید در 90 ورودی شهر تهران دوربین کنترل نصب کرد، گفت: در حال حاضر در کلان شهری مانند تهران برای کاهش آلودگی هوا در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک دوربین ها فعال هستند، لذا در این محدوده ها هیچ مشکلی برای جلوگیری از ورود خودروهای فرسوده و دودزا وجود ندارد؛ اما برای تجهیز دوربین ها به لحاظ کیفیت و کمیت باید اقدامات بیشتری را انجام داد، زیرا نبود دوربین های مجهز و پیشرفته در ثبت برخی تخلفات دچار مشکل می شود.
نماینده مردم بویین زهرا درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تمامی نقاط مورد نظر در طرح ترافیک توسط دوربین های راهنمایی و رانندگی تحت پوشش قرار دارد، افزود: در مرکز شهر هیچ مشکلی دراجرای طرح های کاهش آلودگی هوا وجود ندارد، چون درنقاط پرتردد دوربین ها به میزان کافی فعال هستند؛ اما اینکه در ورودی های تهران دوربین نصب شود باید میزان ورودی ها به طور دقیق مشخص شود، به طورحتم ورودی ها به میزانی نیست که بخواهیم دوربین های بسیاری را در این نقاط نصب کنیم.
وی با بیان اینکه پایتخت دارای ۹۰ ورودی نبوده و باید کنترل ها و حفاظت ها را برای جلوگیری از ورود خودروهای بی کیفیت و فرسوده از شهرستان ها به تهران را به روش های دیگر انجام داد، تصریح کرد: به طورکلی تهران دارای چندین شاه راه و ورودی اصلی بوده که اکثر تردد ها از این ورودی ها صورت می گیرد که البته دراین نقاط هم دوربین به میزان کافی وجود دارد، لذا این دوربین ها نه تنها می توانند از ورود خودروهای بی کیفیت جلوگیری کرده بلکه هرگونه تخلف را می توانند ثبت کنند؛ اما درحال حاضر بحث دوربین مشکل اصلی در اجرای طرح های مبارزه با آلودگی هوا نیست، بلکه مشکلات دیگری نیز وجود دارد.
بابایی صالح با تاکید براینکه عدم توجه به انجام معاینه فنی یکی از موانع در کاهش آلودگی هوا است، گفت: نه تنها رانندگان برای خودروهای دارای چند سال عمر رغبتی به انجام معاینه فنی ندارند، بلکه درخودروهای جدید و نو هم طراحی ها به نحوی صورت نگرفته که بتوان درصدی هرچند کوچک درکاهش آلودگی هوا گام برداشت؛ ضمن اینکه درکیفیت سوخت مصرفی هم مشکلاتی وجود دارد، در کلان شهری مانند تهران در درجه اول برای مبارزه با آلودگی هوا باید فرهنگ سازی کرد؛ تا زمانی که افراد بدون توجه به اولویت ها از منازل خارج شده و در روزهای شلوغ از خودروهای شخص استفاده می کنند آلودگی هوا کاهش پیدا نکرده وروز به روز آلایندگی گسترش پیدا می کند.
عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: همچنین باید در دریافت معاینه فنی هم نظارت ها بیشتر شود، زیرا دربرخی شرایط بدون معاینه خودرو کارت معاینه فنی صادر می شود.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اواخر مرداد ماه اعلام کرد که اتوبوسهای شرکت واحدی که موفق به اخذ معاینه فنی تا ابتدای مهرماه نشوند پس از این تاریخ اجازه تردد در سطح شهر را نخواهند داشت.
سردار محمدرضا مهماندار درباره وضعیت معاینه فنی اتوبوسهای شرکت واحد گفت: در این زمینه هماهنگیهایی انجام شده و شهرداری نیز بخشنامهای در این خصوص صادر کرده و بر اساس آن اتوبوسهای شرکت واحد که فاقد معاینه فنی باشند از ابتدای مهر ماه حق تردد در سطح شهر را نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه این ممنوعیت درباره اتوبوسهای شرکت واحد است و از ابتدای مهرماه اجرایی میشود، اظهارکرد: بنابراین فرصت یک ماهه برای این اتوبوسها وجود دارد تا نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه پلیس تنها مرجع اعلام اجازه حق تردد یا عدم تردد خودروها در سطح شهر است، گفت: از دیگر دستگاهها میخواهیم که در این زمینه ورود نکنند؛ چرا که در مورد توقیف، جریمه و جلوگیری از تردد خودروها این پلیس است که مسئولیت قانونی دارد.
محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه مرداد ماه کار گروه کاهش آلودگی هوای استان تهران با اشاره به این که یکی از چالشهای اصلی معاینه فنی در تهران تعیین تکلیف استعلام VIN خودروها است، اظهار کرد: هنوز نتوانستهایم این مساله را حل کنیم چرا که VIN در اختیار پلیس قرار دارد و سامانه سیمفا ظرفیت کافی برای استعلام گرفتن را ندارد.
وی ادامه داد: با نیروی انتظامی توافق کردهایم که به شهرداری تهران بهطور مستقیم استعلام VIN را بدهند ولی هنوز این توافق اجرایی نشده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که سیمفا فقط بر مبنای VIN جواب استعلام میدهد و مشخص میکند که خودرو معاینه فنی دارد یا خیر؟ تصریح کرد: این که به صورت تصادفی(رندوم) از هر پنج خودرو معاینه فنی یک خودرو چک شود، بی عدالتی است.
وی ادامه داد: اتوبوسها و کامیونها اگر معاینه فنی معتبری نداشته باشند، از اول آبان ماه نمیتوانند در سطح شهر تهران تردد کنند. بخش زیادی از اتوبوسهای فاقد معاینه فنی، سرویس پادگانها و بخشهای نظامی کشور و سرویس کارخانههای اطراف تهران هستند. این اتوبوس ها به شدت دودزا هستند.
پورسید آقایی با تاکید بر این که پلیس باید مرتب بیان کند که از اول آبان ماه برای جلوگیری از آلودگی هوا تردد اتوبوسها و کامیونهای فاقد معاینه فنی ممنوع میشود، گفت: شرایط آلودگی هوا در تهران با شهرهای دیگر کشور متفاوت است.
دیدگاه خود را بنویسید