پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تاکسی_تاکسیرانی

بلاتکلیفی طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی

در حالیکه از سال 94 طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی آغاز شده و در حال حاضر بیش از 100 هزار متقاضی تاکسی وجود دارد اما با توجه به مشکلات خودروسازان این طرح متوقف بوده و معلوم نیست که تا چه زمانی این طرح بلاتکلیف خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ طرح نوسازی تاکسی‌های […]

هادی سیانکی
چهارشنبه - ۱۴ شهریور ۱۳۹۷

در حالیکه از سال 94 طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی آغاز شده و در حال حاضر بیش از 100 هزار متقاضی تاکسی وجود دارد اما با توجه به مشکلات خودروسازان این طرح متوقف بوده و معلوم نیست که تا چه زمانی این طرح بلاتکلیف خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن‌ سال 1394 طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک آغاز شد.
در این طرح 200 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسی‌های فرسوده و 50 میلیون ریال معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می شد.
همچنین 5میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ می شد و به عبارتی حدود 25 میلیون تومان تسهیلات به آنان داد می‌شد وبقیه وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می کرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر شود.
این طرح از زمان اجرای خود چند مرتبه متوقف شد و دوباره به کارش ادامه داد. اوج توقف این طرح بهمن سال 1396بود که دلیل آن طلبکاری 110میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد. طرح نوسازی‌ تاکسی‌های فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد امسال با حرکتی کند به جریان افتاد.
مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در این باره گفت: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی بانک‌ها، گمرک و شرکت خودروساز و همچنین اتحادیه تاکسیرانی فرآیند اجرایی را برعهده دارند.
او تاکید کرد: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی قرار شد که 90هزار تاکسی نوسازی شود و در این زمینه بانک های ملت، تجارت و پارسیان عهده‌دار واگذاری تسهیلات 20 میلیون تومانی شدند.
وی ادامه داد: به مرور که این طرح نوسازی جلوتر رفت در حوزه بانکی مشکلاتی به وجود آمد که در نهایت به توقف طرح نوسازی تاکسی ها منجر شد.
ضامنی گفت: خدمات گمرک بسیار مهم است، چرا که در فرایند نوسازی خودروهای فرسوده مراکز اسقاط دو عدد گواهی اسقاط را که به ارزش 5 میلیون تومان محاسبه شده است، از محل گمرک از بودجه کشوری کارسازی می کند و 5 میلیون تومان هم از خود متقاضی کسر می شود و به این ترتیب خودروساز هم می تواند از تخفیفات گمرکی در این زمینه برخوردار شود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی چندین سال متوقف شده بود تا اینکه از ابتدای سال 95 دوباره این طرح شروع شد و قرار شد که با حجم 186 هزار دستگاه تاکسی که به سن فرسودگی 10 سال بر اساس قوانین موجود مصوبه هیات وزیران رسیده بودند، این نوسازی انجام شود.
ضامنی تصریح کرد: در این مسیر انباشت فرسودگی تاکسی ها و همچنین اعتباراتی که برای بخش گمرک و نوسازی در نظر گرفته شده بود با هم تناسب نداشت.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر 104 هزار و 500 نفر متقاضی نوسازی تاکسی تمام فرآیندهای سازی را انجام داده اند و منتظر صدور پیش فاکتور هستند، اما سرعت کار کند است.
ضامنی خاطرنشان کرد: در مسیر اجرای این طرح به مباحث جدیدی رسیدیم. تولید خودروساز پایین آمد و تبعات آن نیز متوجه تاکسی‌ها شد.

منبع: ایرنا

چالش نوسازی ناوگان تاکسیرانی و استیصال رانندگان

مشارکت پست بانک برای پرداخت تسهیلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری

برلیانس جایگزین مناسب برای ناوگان تاکسیرانی

تجهيز ناوگان تاکسیرانی ساحل عاج با محصولات ايران خودرو

14000 دستگاه آریو به ناوگان تاکسیرانی داده می شود

آمادگی کامل سایپا در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی