پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاینه فنی

کاهش آلودگی هوا نیازمند بهبود عملکرد مراکز معاینه فنی خودرو

فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو به عنوان مرجع تشخیص خودروهای آلوده کننده هوا به ضرورتی غیرقابل گذشت برای مهار آلودگی مبدل شده است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ بر این اساس هم اینک 140 مرکز معاینه فنی خودرو در سراسر کشور فعالیت دارند ولی نه تنها تاثیر عملکرد آنها بر مهار آلودگی هوا […]

هادی سیانکی
یکشنبه - ۱۸ شهریور ۱۳۹۷

فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو به عنوان مرجع تشخیص خودروهای آلوده کننده هوا به ضرورتی غیرقابل گذشت برای مهار آلودگی مبدل شده است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

بر این اساس هم اینک 140 مرکز معاینه فنی خودرو در سراسر کشور فعالیت دارند ولی نه تنها تاثیر عملکرد آنها بر مهار آلودگی هوا چندان ملموس نیست بلکه از حاشیه سازیهای افراد سودجو و بعضا سوءعملکرد پیرامون فعالیت این مراکز خبرهایی شنیده می شود که مطلوب نیست.

در مشهد سه و نیم میلیون نفری به عنوان دومین کلانشهر بزرگ ایران که سالانه پذیرای 27 میلیون مسافر و زائر نیز می باشد روزانه افزون بر یک میلیون دستگاه خودرو رفت و آمد دارند. این حجم ترافیک خودرویی 200 هزار تن آلودگی را به هوای تنفسی شهروندان تخلیه می‌ کند.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: ماده 6 قانون هوای پاک پارسال به دستگاههای اجرایی ابلاغ و تاکید شد که یکی از بندهای آن مربوط به مراکز معاینه فنی خودرو است.
قاضی محمد بخشی محبی افزود: طبق قانون چنانچه این مراکز گواهی خلاف قانون صادر کنند مشمول مجازات حداکثر جعل معنوی شده و با آنها برخورد قضایی می شود.
وی ادامه داد: طی روزهای اخیر یک مرکز معاینه فنی خودرو در مشهد از سوی اداره کل محیط زیست به دادگاه معرفی و مشخص شد خودروهایی که از این مرکز خارج می شوند و گواهی معاینه فنی اخذ کرده اند همچنان آلاینده بوده و استانداردهای لازم را ندارند.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: همچنین چند روز پیش فردی که لاستیک به خودروهایی که قصد مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو داشتند کرایه می داد، شناسایی و دستگیر شد. این فرد سودجو در قبال اخذ مبلغی، لاستیکهای در حداستاندارد را به خودروهای متقاضی کرایه می داد و پس از اتمام معاینه فنی لاستیک ها را پس می گرفت.
به منظور کاهش آلودگی هوا باید عملکرد معاینه های فنی خودرو بهتر باشد و این امر نیز نیازمند نظارت دقیق دستگاه ای اجرایی و قضایی است.

 

ایا ایده ممنوعیت ورود خودروهای فاقد معاینه فنی به تهران اجرا می شود؟

ناکارآمدی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوای پائیتخت

ماجرای لاستیک اجاره ای برای معاینه فنی خودرو چیست؟

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی با دوربین های خودروهای مکانیزه متحرک

معاینه فنی خودروهای صفر و هیبرید غیرکارشناسی است

کنترل معاینه فنی تمام خودروها از آبان ماه توسط دوربین های ثبت تخلف

ممنوعیت تردد اتوبوس های دودزا و فاقد معاینه فنی از مهر ماه

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی