پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو های دهه 70 (5)

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش اول

دهه 70 میلادی را بعد از دهه 60، می توان طلایی ترین دوران خودروسازی نامید. طراحی های جذاب بدنه ، موتور های قدرتمند و کابین های جادار و زیبا از مهم ترین ویژگی های خودرو های دهه 70 بودند. در این نوشتار به 5 خودرو جذاب تولید شده در دهه 70 میلادی می پردازیم.   […]

ارشیا
یکشنبه - ۱۸ شهریور ۱۳۹۷

دهه 70 میلادی را بعد از دهه 60، می توان طلایی ترین دوران خودروسازی نامید. طراحی های جذاب بدنه ، موتور های قدرتمند و کابین های جادار و زیبا از مهم ترین ویژگی های خودرو های دهه 70 بودند. در این نوشتار به 5 خودرو جذاب تولید شده در دهه 70 میلادی می پردازیم.

 

 آلفارومئو مونترئال

کمپانی آلفارومئو برای اولین بار در سال 1970 نمونه مونترئال را به بازار عرضه کرد. اولین بار کانسپتی از این خودرو در سال 1967 در شهر مونترئال کانادا رونمایی شد. به همین دلیل بعد ها نام این خودرو مونترئال گذاشته شد. کار طراحی این خودرو بر عهده مارچلو گاندینی، طراح معروف ایتالیایی (طراح لامبورگینی میورا) بود. این خودرو از یک موتور 2.6 لیتری 8 سیلندر بهره می برد که 197 اسب بخار قدرت و 235 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. استفاده از گیرباکس 5 سرعته پیشرفته ZF و زیربندی با دو طبق دوبل جناغی از دیگر نکات قابل توجه در آلفارومئو مونترئال بود. 0 تا 100 این خودرو در 7.1 ثانیه پر می شد و صدای موتور 8 سیلندر این خودرو برای هر ماشین بازی گوش نواز بود. این خودرو هنگامی که معرفی شد قیمتی بیش از جگوار E-Type و پورشه 911 داشت.

داج چلنجر

یکی از معروف ترین پونی کار های تاریخ. داج چلنجر در سال 1970، پس از کسب موفقیت های متعدد توسط چارجر رونمایی شد. این خودرو به همراه پلیموث باراکودا بر پایه پلت فرم E-Body کرایسلر ساخته شده است و نسل اول آن تا سال 1974 ساخته شد. آپشن ها و تریم های مختلف در نظر گرفته شده برای چلنجر، این خودرو را به یکی از خواستنی ترین پونی کارهای تاریخ تبدیل می کند. در بالاترین آپشن، داج چلنجر R/T با موتور 426 همی بیش از 425 اسب بخار قدرت و 664 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد.

ب ام و 2002

نامی آشنا برای تمام ماشین بازها. تقریبا در هیچ جای دنیا ماشین بازی وجود ندارد که ب ام و 2002 را نشناسد. در کشور ما هم ب ام و 2002 خودروی بسیار محبوب و شناخته شده ای است. بسیاری از قدیمی تر ها از این خودرو خاطرات خوبی دارند. ب ام و 2002 اولین بار در سال 1966 به بازار عرضه شد و تولید آن تا سال 1977 به طول انجامید. این خودرو با استفاده از موتور M10 در نمونه 2002 tii قدرت 130 اسب بخار تولید می کرد. در سال 1973 در نمایشگاه ژنو، کمپانی ب ام و نمونه توربو از 2002 را هم به بازار معرفی کرد. این خودرو 170 اسب بخار قدرت تولید می کرد و اولین خودروی توربوشارژ کمپانی بود. پس از 2002 سری 3 به بازار عرضه شد.

پورشه 928

کمپانی پورشه در سال 1978، نمونه 928 را برای جایگزینی 911 به بازار معرفی کرد. این خودرو از نظر فنی یک خودرو اسپرت قدرتمند بود اما بدنه طوری طراحی شده بود تا بتواند راحتی و دوام یک خودرو لوکس سدان را هم داشته باشد. مدل های ابتدایی این خودرو از موتور 4.5 لیتری 8 سیلندر با 219 اسب بخار قدرت بهره می برد. کمپانی پورشه در این مدل از یک ترنس اکسل استفاده کرده بود تا بتواند تقسیم وزن مناسبی را برای نمونه 928 فراهم کند. گیرباکس های 5 سرعته دستی و گیرباکس 3 سرعته اتوماتیک طراحی شده توسط مرسدس بنز از انتخاب های مشتریان بودند. بعد ها موتور های 4.7، 5 و 5.4 لیتری هم برای این خودرو در نظر گرفته شد.

فیات X1/9

فیات X1/9 یا X19، یک خودرو دو سرنشین طراحی شده توسط تیم طراحی برتونه با سرپرستی مارچلو گاندینی است. تولید این خودرو در سال 1972 آغاز شد و تا سال 1989 به طول انجامید. فیات X19 از موتور 1300 سی سی استفاده شده در نمونه فیات 128 استفاده می کرد که 74 اسب بخار قدرت تولید می کرد. گیرباکس سینکرونیزه شده این خودرو هم از فیات 128 به عاریه گرفته شده بود. این خودرو توانایی رسیدن به سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را داشت. بعد ها موتور 1.5 لیتری هم به انتخاب مشتریان اضافه شد.

 

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

میراثی از جنس خودرو/ تور خودروهای کلاسیک در تهران برگزار شد + آلبوم تصاویر اختصاصی

برنامه جدید مک لارن برای بازسازی نمونه های F1 آغاز شد

10 خودروی عضلانی فروخته شده با قیمت مناسب در حراجی Barrett Jackson

جیمز باند باز می گردد / استون مارتین DB5 بار دیگر تولید خواهد شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی