پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای دهه 70 (22)

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش دوم

دهه 70 میلادی را بعد از دهه 60، می توان طلایی ترین دوران خودروسازی نامید. طراحی های جذاب بدنه ، موتور های قدرتمند و کابین های جادار و زیبا از مهم ترین ویژگی های خودرو های دهه 70 بودند. در این نوشتار به بررسی 5 خودرو جذاب تولید شده در دهه 70 میلادی می پردازیم. […]

ارشیا
سه شنبه - ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

دهه 70 میلادی را بعد از دهه 60، می توان طلایی ترین دوران خودروسازی نامید. طراحی های جذاب بدنه ، موتور های قدرتمند و کابین های جادار و زیبا از مهم ترین ویژگی های خودرو های دهه 70 بودند. در این نوشتار به بررسی 5 خودرو جذاب تولید شده در دهه 70 میلادی می پردازیم.

مزدا RX7

کمپانی مزدا اولین بار در سال 1978 نمونه RX7 را به بازار عرضه کرد. خودروی اسپرت جمع و جوری که به دلیل وزن کم و استفاده از موتور Wankel روتاری محبوبیت بالایی در بازار جهانی پیدا کرد. موتور Wankel این خودرو کمی عقب تر از اکسل جلو قرار گرفته بود که در تقسیم وزن و پایین آوردن مرکز ثقل تاثیر زیادی داشت. اولین نمونه های این خودرو از موتور 12A با حجم 1200 سی سی بهره می برد. بعد ها موتور های 12A توربو و 13B هم به لیست انتخاب مشتریان اضافه شدند. تولید این خودرو تا سال 2002 ادامه پیدا کرد. نسل چهارم RX7 اکنون بسیار محبوب است.

تویوتا سلیکا

خودروی محبوب ژاپنی بازها که در کشور ما هم نمونه هایی از آن وجود دارد. اولین نسل از تویوتا سلیکا سال 1970 در نمایشگاه توکیو معرفی شد. این خودرو برای رقابت با فورد ماستنگ عرضه شد و در طول سالیان به خودرویی اسپرت تبدیل شد. تیپ های در نظر گرفته شده برای سلیکا شامل ET (موتور 1.4 لیتری 4 دنده)،LT،ST (موتور 1.6 لیتری 5 دنده) و GT (موتور 1.6 لیتری 5 دنده) بود که در سال 1972 نمونه GTV هم به آن اضافه شد. تولید نسل اول سلیکا تا سال 1977 ادامه پیدا کرد. سلیکا از کلمه لاتین coeliac به معنی آسمانی یا بهشتی گرفته شده است.

شورولت کامارو

نسل دوم شورولت کامارو، خودروی محبوب آمریکایی بازها، از سال 1970 شروع شد و تا سال 1981 ادامه پیدا کرد. نسل دوم نسبت به نسل اول چهره کاملا متفاوتی داشت. نسل دوم اکنون عریض تر و طویل تر شده بود. تیپ های Z28، SS، Base و تایپ LT برای این خودرو در نظر گرفته شده بود در حالی که آپشن ظاهری RS هم قابل سفارش بود. مدل های Z28 از موتور قدرتمند 350 با 360 اسب بخار قدرت بهره می بردند. در مدل های ss هم موتور 350 و 396 کیوبیک اینچی (375 اسب بخار) قابل سفارش بود. از سال 1974 طراحی کامارو باز هم دچار تغییرات شد. اما بحران سوختی باعث شد تا موتور های به کار رفته در این خودرو از سال ۱۹۷۱ به طور محسوسی ضعیف تر شوند تا بتوانند استاندارد های لازم برای مصرف سوخت را رعایت کنند.

پورشه 930 (911 توربو)

مگر می شود لیستی از خودروهای جذاب وجود داشته باشد و پورشه ۹۱۱ (آنهم ۹۳۰ توربو) در آن نباشد؟. کمپانی پورشه در اواخر 60 میلادی و اوایل دهه 70، تمرکز خود را برای ساخت نمونه های مسابقه ای توربوشارژ گذاشته بود. در آن سال ها قوانین FIA به گونه ای بود که کمپانی های خودروسازی باید حداقل 400 دستگاه از خودرویشان را در بازار به فروش می رساندند تا بتوانند در مسابقه شرکت کنند. پورشه هم برای شرکت در مسابقات سال 1976، نمونه 930 توربو را در نمایشگاه فرانکفورت سال 1974 معرفی کرد و تولید آنرا در سال 1975 آغاز کرد. این خودرو از موتور 3 لیتری توربو 6 سیلندر بهره می برد که 256 اسب بخار قدرت تولید می کرد. Wheelbase کوتاه و موتور قدرتمند که در عقب خودرو قرار گرفته بود، کنترل ۹۳۰ را دشوار کرده بود و باعث بیش فرمانی می شد. در سال 1978 حجم موتور به 3.3 لیتر رسید و اکنون 296 اسب بخار قدرت تولید می کرد. زیر بندی خودرو هم آپدیت شد و ترمزهای بزرگتر بر روی خودرو نصب شد. تولید این خودرو تا سال 1989 ادامه پیدا کرد.

مرسدس بنز G-Class

شاسی بلند معروف مرسدس بنز که به طراحی مستطیلی و باکس مانند معروف است. این خودرو نتیجه همکاری بین دایملر و Steyr-Daimler-Puch در اتریش بود. اولین نمونه پروتوتایپ از این خودرو در سال 1974 آغاز شد. اما تولید مرسدس بنز G کلاس از سال 1979 به صورت رسمی آغاز شد. در سال 1981 سیستم تهویه هوا، وینچ، گیرباکس اتوماتیک و تانک بنزین بزرگتر به این خودرو اضافه شد. تولید این خودرو تا به امروز ادامه دارد.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش اول

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی