پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای محبوب دهه 70 (21)

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش سوم

دهه 70 میلادی را بعد از دهه 60، می توان طلایی ترین دوران خودروسازی نامید. طراحی های جذاب بدنه ، موتور های قدرتمند و کابین های جادار و زیبا از مهم ترین ویژگی های خودرو های دهه 70 بودند. در بخش سوم 25 خودرو جذاب دهه 70 ،به بررسی 5 خودرو دیگر می پردازیم. داتسون […]

ارشیا
جمعه - ۲۳ شهریور ۱۳۹۷

دهه 70 میلادی را بعد از دهه 60، می توان طلایی ترین دوران خودروسازی نامید. طراحی های جذاب بدنه ، موتور های قدرتمند و کابین های جادار و زیبا از مهم ترین ویژگی های خودرو های دهه 70 بودند. در بخش سوم 25 خودرو جذاب دهه 70 ،به بررسی 5 خودرو دیگر می پردازیم.

داتسون Z

نیسان S30 در بازار ژاپن با نام نیسان Fairlady Z و در سایر کشور ها با نام 240Z، 260Z و 280Z فروخته شد. این خودروی اسپرت کوپه از سال 1970 در بازار جهانی عرضه شد و توانست موفقیت های زیادی را کسب کند. کاپوت کشیده، موتور قدرتمند 6 سیلندر، شاسی جداگانه عقب و جلو، زیر بندی مک فرسون در جلو و سر سیلندر های آلومینیومی از نکات قابل توجه این خودرو بود. داتسون 240Z از رقبای خود قیمت کمتری داشت و با ظاهری جذاب، توانست رکورد فروش قابل توجهی را ثبت کند. نسل اول این خودرو با نام 240Z تا سال 1974، نسل دوم با نام 260Z تا سال 1975 در آمریکا ( در بازار های دیگر تا 1978) و نسل سوم با نام 280Z با موتور انژکتوری 2.8 لیتری تا سال 1978 در بازار عرضه شدند.

شورولت کوروت (C3)

نامی آشنا در تمامی دوران خودروسازی. سومین نسل از شورولت کوروت پس از موفقیت های فراوان کوروت C2، در سال 1968 معرفی شد. طراحی بدنه و کابین خودرو تغییر کرده بود اما شاسی و تعدادی از موتورها از نسل قبلی به عاریه گرفته شده بودند. کوروت C3 در سال های ابتدایی که سال های اوج خود بود، با موتور 427 کیوبیک اینچی بیش از 450 اسب بخار قدرت تولید می کرد. فرم کلی بدنه تا سال 1972 دستخوش تغییرات جزئی شد. در سال 1975 چهره کوروت دچار تغییراتی شد. بدنه خودرو سال به سال کشیده تر می شد و کابین جادار تر. تولید نسل سوم کوروت تا سال 1982 به طول انجامید. در سال 1979، کمپانی شورولت با فروش 53,807 نمونه کوروت، رکورد جدیدی را ثبت کرد.

 

ب ام و E9

ب ام و .30 ( یا 3000 ) اولین بار با کد اتاق E9 در سال 1971 به بازار عرضه شد. اولین نمونه های این خودرو با نام .30 CS جایگزین نمونه 2800 CS شدند. نمونه های .30 CS از موتور کاربراتوری با حجم 2986 سی سی بهره می بردند که 180 اسب بخار قدرت تولید می کرد. نمونه .30 CSI با موتور انژکتوری 200 اسب بخاری هم قابل سفارش بود. اما بدون شک محبوب ترین و زیبا ترین خودرو خانواده E9، ب ام و .30 CSL بود. از این خودرو تنها 1265 دستگاه تولید شد تا تیم موتور اسپرت ب ام و بتواند با این نمونه در مسابقات اروپا و آمریکا شرکت کند. حرف L در آخر CSL، مخفف Light به معنای سبک بود. در اواسط دهه 70، ب ام و .30 CSL با کسب مقام های متعدد در مسابقات اروپایی از جمله لمانز و ETCC، به یکی از پر افتخار ترین خودروهای مسابقه ای تاریخ تبدیل شد. نمونه های شهری این خودرو از بدنه آلومینیمی ( درها، کاپوت و صندوق عقب) بهره می بردند و موتور 3 لیتری 203 اسب بخاری زیر کاپوت .30 CSL جای گرفته بود.

لانچیا استراتوس

لانچیا استراتوس یک خودروی اسپرت طراحی شده توسط مارچلو گاندینی از تیم برتونه است. مارچلو گاندینی طراح معروف خودروهایی همچون لامبورگینی میورا و کونتاش، علاقه داشت تا برای اولین بار به صورت رسمی با کمپانی لانچیا همکاری کند. این کمپانی هم که قصد داشت در دهه 70، در مسابقات رالی اروپا شرکت کند، از گاندینی خواست تا خودرویی را برای آنها طراحی کند. نتیجه کار یک خودرو اسپرت زیبا با ویل بیس کم و توانایی فرمان پذیری خارق العاده بود. کمپانی لانچیا در این نمونه از موتور 6 سیلندر فراری دینو استفاده کرده بود. لانچیا استراتوس در دهه 70 توانست مقام های متعددی را در مسابقات رالی بدست آورد تا نامش در این مسابقات به عنوان یکی از پرافتخار ترین خودروها ثبت شود.

سیتروئن SM

یکی از پیشرفته ترین و فرمان پذیر ترین خودروهای ساخته شده در دهه 70 میلادی. سیتروئن SM اولین بار در سال 1970 به بازار عرضه شد و تولید آن تا سال 1975 ادامه پیدا کرد. این خودرو قدرتمند توانست در دوران 5 ساله حضورش در بازار جهانی، چندین بار عناوین معتبر خودرویی جهان از جمله بهترین خودرو سال از مجله موتور ترند در سال 1971 را بدست آورد. هم چنین به عقیده خیلی از رسانه های مشهور خودروسازی جهان، سیتروئن SM راحت ترین و فرمان پذیر ترین خودرو نسبت به رقبایش بوده است. سیستم زیر بندی پنوماتیک، ترمزهای دیسکی 4 چرخ، موتور 170 اسب بخاری 2.7 لیتری، سیستم هوشمند برف پاک کن و 0 تا 100 تنها در 8.5 ثانیه از نکات قابل توجه این خودرو بود.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش دوم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش اول

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی