پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مصاحبه با نجفی منش-دبیر انجمن قطعه سازان خودرو

بوروکراسی پیچیده بلای جان تامین قطعه خودرو / راهکارهای انجمن قطعه سازان برای بهبود چرخه تولید

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو از بوروکراسی پیچیده برای اخذ ارز دولتی به منظور تامین مواداولیه و قطعات خودرو و همچنین راهکارهای این انجمن برای رفع این موضوع خبر داد. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در گفت و گو با خبرنگار جوان خودرو در خصوص […]

هادی سیانکی
شنبه - ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو از بوروکراسی پیچیده برای اخذ ارز دولتی به منظور تامین مواداولیه و قطعات خودرو و همچنین راهکارهای این انجمن برای رفع این موضوع خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در گفت و گو با خبرنگار جوان خودرو در خصوص مشکلات صنعت خودرو و تامین قطعات و تولید اظهار داشت: بخشی از التهابی که در بازار خودرو در ماه های اخیر رخ داده مربوط به عدم توانایی خودروسازان در تامین قطعات بود و شاهد این بودیم که چندین هزار دستگاه خودرو بدلیل نقص قطعه در پارکینگ ها مانده بود.
وی افزود: بسیاری از این خودروها پیش فروش شده بودند و خودروساز باید آنها را تحویل می داد اما برخی سیاست گذاری ها و تصمیمات غلط موجب شد چرخه تولید و بازار خودرو دچار مشکل شود.

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به طولانی شدن ترخیص مواداولیه ازگمرک بیان کرد: البته این مشکل چندان به گمرک مربوط نمی شود بلکه فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز مدت زیادی به طول می انجامد که همین امر موجب شده تا مواد اولیه دیر به دست قطعه ساز برسد و در نهایت تولید نیز با مشکل مواجه است.

وی در پاسخ به این سوال که علت اصلی عدم دسترسی به مواد اولیه و ترخیص قطعه از گمرک چیست گفت: بعد از نوسانات ارزی و مابه التفاوتی که ارز دولتی با ارز آزاد داشت طبیعتا سوءاستفاده هایی صورت گرفت و بانک مرکزی برای جلوگیری از این دلالی و سودجویی یک بوروکراسی پیچیده و زمان بری را ایجاد کرد که در آن ارز مورد نیاز هم تامین نشد.

مصاحبه با نجفی منش-دبیر انجمن قطعه سازان خودرو

نجفی منش تصریح کرد: در این بوروکراسی ابتدا تولید کننده باید در وزارت صنعت ثبت سفارش انجام دهد که خود این امر هم دارای پروسه خاصی است،سپس برای تخصیص ارز در سامانه نیما ثبت نام کند که پس از این اقدامات تولیدکننده باید منتظر تخصیص ارز باشد که در این مدت بسیاری از تولیدکنندگان قطعه موفق به دریافت ارز نشدند.
وی ادامه داد: اگر در سامانه نیما ارز به میزان کافی وجود دارد باید اقدامات هرچه سریعتر صورت گیرد تا دست یابی به قطعه و مواداولیه و در نهایت تولید انجام شود و اگر هم این سامانه دچار نقص است باید تصمیم دیگری اتخاذ کرد تا هم از سودجویی جلوگیری شود و هم چرخه تولید آسیب نیند.

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در پاسخ به این سوال که آیا شما برای حل این موضوع پیشنهادی دارید یا خیر عنوان کرد: ما برای جلوگیری از سوئ استفاده پیشنهاد کردیم که از ظرفیت بنگاه های اقتصادی مورد تائید بهره گیری شود و تولیدکنندگانی که مورد تائید هستند زودتر به ارز دولتی دسترسی پیدا کنند و یا وزارت صنعت می تواند با اعتماد به انجمن قطعه سازان ارز دولتی را در اختیار تولیدکننده قرار دهد تا دچار بورکراسی پیچیده و ناقص نشوند و یا حتی می توانند از ظرفیت های استان ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: اینکه دولت در یک تصمیم اشتباه یک نرخ ارز ثابت اعلام کرد و خیلی ها از این فرصت سوء استفاده کردند و سودهایی زیادی به جیب زدند نباید مانع این شود که تولیدکنندگان واقعی با مشکل مواجه شوند و برای اخذ ارز مسیرطولانی را طی کنند و در آخر هم به ارز دولتی دست پیدا نکنند.

 

چشم امید بازار خودرو به تکمیل و عرضه خودروهای ناقص!

نگاهی به دلایل کاهش تولید خودرو در کشور/ وقتی قطعه به اندازه کافی نداریم!

جولان قطعات چینی و هندی با نام ایرانی در کشور /نقدینگی قطعه سازان برای واردات مواد اولیه کم است

دغدغه های قطعه سازان خودرو در سال 97/ قیمت قطعات خودرو افزایش می یابد

رعایت استانداردهای 85 گانه چالش جدی صنعت خودرو در سال 97

چالش اصلی ادغام قطعه سازان در ایران

قطعه سازان در انتظار بسته حمایت از تولید

فراکسیون حمایت از قطعه سازان مطالبات این بخش را با جدیت پیگیری می کند

سیل عظیم بیکاری آفت بدهی معوق به قطعه سازان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی