پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس بنز GLC_Mercedes_Benz-

مرسدس بنز GLC معرفی شد.

در طی 20 سال گذشته خودروهای شاسی بلند فروش جهانی خوبی داشته اند و همراه بر تعداد طرفداران این نوع مدل ها اضافه شده است. مرسدس بنز نیز در این عرصه حرفی برای گفتن دارد و محال است علاقه مندان به این برند لوکس را ناامید کند. عصر دیروز مرسدس بنز از مدل جدید GLK […]

سهیل زنگنه
شنبه - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

در طی 20 سال گذشته خودروهای شاسی بلند فروش جهانی خوبی داشته اند و همراه بر تعداد طرفداران این نوع مدل ها اضافه شده است. مرسدس بنز نیز در این عرصه حرفی برای گفتن دارد و محال است علاقه مندان به این برند لوکس را ناامید کند. عصر دیروز مرسدس بنز از مدل جدید GLK پرده برداشت! مدلی که قرار است با ظاهر و باطن و البته اسمی متفاوت دل‌های مشتاق ستاره زیبای آلمانی را فتح کند.

مدت‌های مدیدی بود که مرسدس در راستای تغییر و اصلاح شیوه بازاریابی و فروش خود به تغییر نام بسیاری از مدل‌هایش فکر می‌کرد. حالا پس از تصویب این استراتژی، در دومین حرکت اقدام به تغییر نام محصولات خود در راستای هم‌نوا نمودن کلاس‌های مختلف با یکدیگر نموده و ابتدا ML را به GLE و سپس GLK را به GLC تغییر نام داد. به واقع GLC نام جدید یکی از چند SUV شرکت مرسدس بنز است که بر مبنای مدل C ساخته شده و گویا قرار است به‌صورت فرمان راست در انگلستان تولید و عرضه شود. کد GLC را اگر به دو قسمت تقسیم کنیم می‌توانیم مفهوم موردنظر مرسدس در نحوه جدید نامگذاری محصولاتش را بفهمیم، به این صورت که بخش GL نشان‌دهنده gelandewagen (عبارتی آلمانی با این مفهوم: وسیله نقلیه‌ای که می‌توان با آن از سرتاسر آلمان عبور کند) است و حرف C به معنای تعلق این مدل به خانواده طبقه C. راحتی خودرو به‌گونه‌ای است که می‌توان با آن کیلومترها سفر کرد و امکانات آن نشان می‌دهد می‌توان در مسیرهای خارج از جاده به آن اعتماد کرد.

مرسدس بنز GLC_Mercedes_Benz-

با دقت در مرسدس GLC می‌فهمیم که کدها درست میگویند. حتی می‌توان ادعا کرد GLC به‌نوعی یک C class شاسی‌بلند است، طرح کلی بدنه، چراغ‌های جلو، سپر جلو و خطوط بدنه و از همه مهم‌تر فرم کابین یادآور مدل C class است و این یعنی لوکس بودن GLC تضمین شده است.GLC به نسبت GLK بزرگ‌تر، لوکس‌تر و زیباتر است. مرسدس احتمالاً فروش مدل پایه را با قیمت 40 هزار دلار شروع می‌کند و گفته می‌شود برای مدل هیبریدی آن، قیمت 34950 پوند استرلینگ در نظر گرفته است و با آنکه نگرانی چندانی در مورد فروش این کراس‌اوور کامپکت ندارد اما به‌درستی فهمیده است که باید هرچه زودتر مدل کوپه را روانه بازار نماید چراکه عدم ارائه این مدل در گام نخست باعث می‌شود تا اندکی از تب‌وتاب هوادارانی که مشتاقانه منتظر GLC بودند کاسته شده و این یعنی افت فروش. شور و شوق خریداران هنگام معرفی کوپه مفهومی GLC در نمایشگاه بهار امسال نشان می‌دهد تا چه اندازه بازار این رده خاص خودرویی پرطرفدار و البته حساس است. خبرهای خوبی دراین‌باره درراه است و احتمالاً در نمایشگاه بعدی شانگهای مدل GLC کوپه معرفی گردد.

مرسدس بنز GLC_Mercedes_Benz-

مشخصات بدنه مرسدس بنز GLC

4 متر و 65 سانتی‌متر طول، 1 متر و 89 سانتی‌متر عرض و چند میلی‌متر کوتاه‌تر از ب‌ام‌و x3. مرسدس ادعا می‌کند 57 میلی‌متر فضای پای بیشتری در این نسل به سرنشینان اختصاص داده و حجم محفظه بار نیز بیش از 570 لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب تا 1600 لیتر افزایش می‌یابد. به لطف استفاده گسترده از آلومینیوم این مدل 80 کیلوگرم از GLK سبک‌تر است و مقاوم پیچشی بیشتری دارد. GLC در مقایسه با GLK حدود 12 سانتی‌متر بلندتر، 5 سانتی‌متر عریض‌تر و 1 سانتی‌متر بلندتر است.

مرسدس بنز GLC_Mercedes_Benz-

طراحی داخل کابین مرسدس بنز GLC

این خودرو قرار است با محصولاتی همچون پورشه ماکان، آکورا RDX، آئودی Q5، ب‌ام‌و x3 و ولوو xc60 به رقابت بپردازد که همگی از بزرگان بازار هستند. مرسدس ادعا می‌کند داخل خودرو همچون سالنی باشکوه بزرگ و مجلل است و درعین‌حال هنگام عبور از جاده کاملاً به‌خوبی می‌تازد! اگر بخواهیم خودرو را در سه کلمه خلاصه کنیم باید بگوییم GLC زیباتر، سبک‌تر و بزرگ‌تر از GLK است. سرتاسر کابین به شکل زیبایی ساخته شده و کابین مملو از جزئیات و کیفیت و البته بی سروصداست. داشبورد بی‌اندازه زیبا و باکیفیت ساخته شده و طراحی آن هر بیننده‌ای را به متحیر وا‌می‌دارد.

مرسدس بنز GLC_Mercedes_Benz

داشبورد GLC آبشار مانند است، با نمایشگری 7 اینچی و سیستم مدیریت COMAND که با سه طرح چوبی پیانویی، چوبی گردویی و سیاه و براق کربنی در کابین جلوه گری می‌کند ازجمله تجهیزات این مرسدس عبارت‌اند از: سیستم روشنایی چند رنگ محیط، سیستم پراکنش رایحه و عطر، فرمان گرم شونده، صندلی‌های عقب گرم شونده، یک صفحه نمایش در بالای سر، سقف آفتابی پانوراما، سیستم کمک پارک فعال، یک دوربین پارک 360 درجه با پوشش متقاطع زوایای جلو و عقب و تجسم مسیر، کروز کنترل مجهز به رادار و کنترل‌های روی فرمان.

طراحی خارجی مرسدس بنز GLC

واگنر با قرار دادن خطوطی عضلانی بر روی درب موتور و در راستای نماد مرسدس و همچنین رسم قوس‌هایی در دوسوی بدنه، بدنه‌ای بی‌نقص و البته شبیه به C class طراحی می‌کند و همه چیز را به ستاره‌ای منتهی می‌کند که در میانه یک جلوپنجره بزرگ و کرومی با دو خط عرضی قرار گرفته و از روزهای آفتابی می‌گوید. هواکش‌های بزرگ سپر به همراه اگزوزهای کرومی عقب در کنار چراغ‌های ترمز روی سپر زیبایی دوچندانی به GLC بخشیده است. چراغ‌های تمام led جلو در کنار سپر عضلانی خودرو باعث نگاه خیره بیننده به این مرسدس می‌شود. حجم کلی بدنه بااینکه جعبه‌ای نیست و کاملاً قوس‌دار است اما بیننده را به یاد GLK می‌اندازد.

مرسدس بنز GLC_Mercedes_Benz-

مشخصات فنی مرسدس بنز GLC

برمبنای برنامه‌ریزی‌ها، مرسدس بنز برای این مدل فعلاً موتورهای شش سیلندر در نظر نگرفته و GLC با 4 موتور 4 سیلندر بنزینی و دیزل با کدهای GLC 220d 4Matic، GLC 250d 4Matic و GLC 250 4Matic و GLC300 تولید می‌شود که به ترتیب 168، 201، 208 و 241 اسب‌بخار قدرت دارند. GLC قدرت موتور را از طریق یک جعبه‌دنده اتوماتیک 9 سرعته به چرخ‌های خود منتقل می‌کند. شتاب صفر تا 100 این مدل‌ها به ترتیب 8.3، 7.6 و 7.3 و 7 ثانیه است. بنز مصرف سوخت سه مدل نخست را 4 لیتر در نمونه دیزلی و 5.2 لیتر در نمونه بنزینی اعلام کرده است که به نظر اعجاب‌انگیز می‌رسد. به‌واسطه استانداردهای سخت‌گیرانه محیط زیستی، مهندسان مرسدس مجبور به استفاده از سیستم‌های جدید در موتور و به‌کارگیری سامانه هیبریدی در موتور خودرو شده‌اند و همین عامل باعث شده تا در عین کاهش مصرف سوخت میزان آلایندگی به حدود 100 میلی‌گرم در هر 100 کیلومتر برسد که نکته‌ای فوق‌العاده است.

مرسدس در سال 2016 برنامه‌های ویژه‌ای دارد و خود را برای ارائه یک نمونه ارتقاءیافته از GLC آماده می‌نماید. بر طبق اطلاعات فاش شده قرار است مرسدس این مدل را به‌صورت هیبرید و با کد GLC 350e که مجهز به سیستم 4matic و تکنولوژی plug in است تولید نماید که در این صورت به تنها مدل این رده از بازار تبدیل می‌شود که از تکنولوژی plug in بهره می‌گیرد. این مدل با برخورداری از قدرت بیشتر می‌تواند در 5.9 ثانیه به تندی صد کیلومتر و درنهایت به سرعت 235 کیلومتر در ساعت برسد. میزان آلایندگی در این مدل تحسین‌برانگیز است و به کمتر از 60 میلی‌گرم می‌رسد. با نصب اسپویلر و تجهیزات جانبی، ضریب پسار این مدل پایین آمده و GLC می‌تواند به‌خوبی هوا را بشکافد.

بر طبق اخبار تأیید شده قرار است مرسدس نسخه AMG این مدل را عرضه کند اما هنوز بر سر عرضه GLC با موتور V8 و 4 لیتری یا موتور 4 سیلندر و 2 لیتری سری A که مجهز به دوتوربوی قدرتمند است تصمیمی اتخاذ ننموده. اگر مرسدس GLC را با نسخه AMG تولید کند، به رانندگان شانس سواری با یک کراس‌اوور 500 اسبی تندوتیز را داده است.

در سیستم تعلیق این مدل به‌صورت استاندارد از اتصال‌های چندگانه در جلو و دامپرهای متغیر در عقب استفاده شده است. البته مرسدس برای این مدل آپشن های متعددی در نظر گرفته، و یکی از مهم‌ترین آن‌ها که باعث می‌شود GLC به نمونه‌ای منحصربه‌فرد در این کلاس تبدیل شود سیستم تعلیق ایرماتیک است که خریداران می‌توانند با پرداخت 1500 پوند استرلینگ خودرو خود را به آن مجهز کنند. با این اضافه پرداخت و افزودن بسته آفرود، راننده می‌تواند با اطمینان کامل به آفرود بپردازد و نگران مسیر صعب‌العبور پیش رویش نباشد چراکه با تنظیم اکسل‌ها، فنرها و ارتفاع خودرو، GLC همچون آهو در دشت و کوه می‌خرامد!

توماس وبر مهندس ارشد بخش فنی مرسدس بنز درباره GLC می‌گوید:

“تمام امکاناتی که در سری‌های E و C وجود دارند در این مدل تعبیه شده‌اند. تمام تلاش ما ساخت خودرویی پاک، توانمند و زیبا با قیمتی متناسب است.”

مرسدس بنز GLC_Mercedes_Benz-

در قسمت عقب خودرو جایی برای کشیدن و بارگیری تعبیه شده و با سویچی که در همان بخش قرار دارد می‌توان از مزایای بی‌شمارش استفاده کرد.

در بخش ایمنی هم مرسدس مثل همیشه سنگ تمام گذاشته و با 9 کیسه هوا در همه قسمت‌های اتاق از سرنشینان محافظت می‌کند. همچنین صندلی هوشمند جلو به سیستمی مجهز است که کودک را تشخیص داده و حضور خردسال در صندلی جلو را از طریق یک آلارم به راننده اخطار می‌دهد. سیستم هشداردهنده نقاط کور جاده و سیستم غیرفعال سازی کیسه‌های هوا و چندین نوع سیستم ترمز قدرتمند و هوشمند از دیگر امکانات این مدل است.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی