پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای محبوب دهه 70 میلادی (1)

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – قسمت آخر

پس از معرفی 20 خودرو محبوب دهه 70 میلادی، اکنون به آخرین بخش از این خودروهای محبوب رسیدیم. قطعا در هر لیستی از خودروهای جذاب ممکن است تعدادی خودرو جا بمانند که این دلیل بر بد بودنشان نیست. به طور مثال خودروهایی همچون لوتوس اسپریت، مزراتی خمسین، استون مارتین ونتیج V8 و خودروهای دیگر. در […]

ارشیا
جمعه - ۶ مهر ۱۳۹۷

پس از معرفی 20 خودرو محبوب دهه 70 میلادی، اکنون به آخرین بخش از این خودروهای محبوب رسیدیم. قطعا در هر لیستی از خودروهای جذاب ممکن است تعدادی خودرو جا بمانند که این دلیل بر بد بودنشان نیست. به طور مثال خودروهایی همچون لوتوس اسپریت، مزراتی خمسین، استون مارتین ونتیج V8 و خودروهای دیگر. در آخرین قسمت از سری نوشته های خودروهای جذاب دهه 70، به بررسی 5 خودرو خواهیم پرداخت. از لامبورگینی کونتاش گرفته تا پونتیاک ترنس ام.

لامبورگینی کونتاش

اگر بخواهیم دو نمونه از جاودانه ترین طراحی های لامبورگینی را نام ببریم، باید به کونتاش و میورا اشاره کنیم. بسیاری نام این خودرو را به اشتباه کانتاش بیان می کنند در صورتی که تلفظ درست آن کونتاش است. لامبورگینی کونتاش نتیجه خلاقیت تیم طراحی برتونه و شخص مارچلو گاندینی است. این خودرو به عنوان یک خودرو اسپرت با موتور 12 سیلندر و با چینش موتور عقب -دیفرانسیل عقب، در سال 1974 معرفی شد. این خودرو از موتور 4.7 لیتری 12 سیلندر با 6 کاربراتور وبر دو دهنه بهره می برد که نزدیک به 400 اسب بخار قدرت تولید می کرد. سال 2004 مجله Sports Car International، لامبورگینی کونتاش را به عنوان سومین خودرو برتر دهه 70 میلادی معرفی کرد. داستان نام گذاری کونتاش هم در نوع خود جالب است. مارچلو گاندینی در خاطره ای می گوید: شب ها هنگام کار بر روی لامبورگینی کونتاش با یکدیگر شوخی می کردیم تا روحیه مان عوض شود. در بین کارگران خط تولید، فردی با دو متر قد وظیفه جا زدن قفل درها و پروفیل ها را بر عهده داشت. او تنها به زبان Piedmontese که نوعی گویش محلی ایتالیایی است صحبت می کرد. تکه کلام او Countach بود. کونتاش در این زبان برای بیان هیجان و تعریف و تمجید بود. پس از آن این تیکه کلام توسط دیگران هم استفاده شد و در آخر نام محصول اسپرت لامبورگینی هم کونتاش گذاشته شد.

مرسدس بنز R107/C107

یکی از محبوب ترین مدل های مرسدس بنز در دهه 70 که تعداد زیادی از این خودروها در کشور ماهم وجود دارد. در ایران بیشتر مرسدس بنز R107 را با نام 450 SL و 350 SL می شناسند. مرسدس بنز R107 تحت عنوان خودروی اسپرت کروک و با نام 350 SL، اولین بار در سال 1971 تولید شد. مدل های سقف بسته این خودرو هم C107 یا SLC نام گرفتند. مدل های 350 SL از موتور 3.5 لیتری با 200 اسب بخار قدرت و 286 نیوتن متر گشتاور بهره می بردند. در سال 1973 نمونه قدرتمند 450 SL هم به سبد محصولات مرسدس بنز اضافه شد. این خودرو از موتور 4.5 لیتری 8 سیلندر با 222 اسب بخار قدرت و 377 نیوتن متر گشتاور بهره می بردند. ضمن اینکه تمامی مدل هایی که در بازار آمریکا به فروش رسیدند انژکتوری بودند. کمپانی مرسدس بنز در بازه زمانی 10 ساله ساخت اتاق های C107 و R107، توانست بیش از 300 هزار دستگاه از این خودرو را به فروش برساند.

پونتیاک ترنس ام

بدون شک یکی از محبوب ترین خودرو های آمریکایی تاریخ. تقریبا کلاسیک بازی وجود ندارد که پونتیاک ترنس ام با عقاب معروف روی کاپوتش را نشناسد. نسل دوم این خودرو در سال 1970 و با انبوهی از تغییرات نسبت به نسل اول معرفی شد. این خودرو بر پایه پلت فرم F-Body همراه با کامارو ساخته شد. نسل دوم نسبت به نسل اول کشیده تر شده بود و فقط در آپشن کوپه قابل سفارش بود. قوی ترین مدل های ترنس ام بین سال های 70 تا 72 ساخته شدند. پونتیاک ترنس ام در واقع یک آپشن برای پونتیاک فرمولا محسوب می شد. در سال 1970، ترنس ام با موتورهای 6.6 لیتری (400 کیوبیک اینچ) رم ایر III و IV معرفی شد که تا 370 اسب بخار قدرت تولید می کرد. در سال 1971، موتور 7.5 لیتری (455 کیوبیک اینچ) H.O هم به لیست پیشرانه های ترنس ام اضافه شد. اما بحران سوختی باعث شد تا پونتیاک مجبور به ضعیف تر کردن پیشرانه های خود شود. به طوری که موتور 5.7 لیتری ترنس ام در سال 1974 تنها 150 اسب بخار قدرت تولید می کرد. تولید نسل دوم ترنس ام تا سال 1981 ادامه پیدا کرد.

فراری 365 GTB/4 (دیتونا)

فراری 365 GTB/4 برای اولین بار در نمایشگاه پاریس سال 1968 به معرض نمایش گذاشته شد. به این نمونه دیتونا هم گفته می شود که به عقیده برخی، پس از قرار گرفتن 3 خودرو فراری در مقام های اول تا سوم در مسابقه 24 ساعته پیست دیتونا در سال 1967 نام گذاری شد. فراری دیتونا بر خلاف رقیبش یعنی لامبورگینی میورا، یک خودروی موتور جلو دیفرانسیل عقب بود. موتور 12 سیلندر 4.4 لیتری این خودرو با 6 کاربراتور وبر، 347 اسب بخار قدرت و 431 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. 0 تا 100 تنها در 5.4 ثانیه پر می شد و سرعت نهایی به طور خارق العاده ای به 280 کیلومتر بر ساعت می رسید. کار طراحی این خودرو هم توسط تیم پینین فارینا انجام شده بود. این خودرو در لیست 10 خودرو برتر دهه 70 مجله Sports Car International در رتبه اول قرار گرفت.

ب ام و M1

یکی از کمیاب ترین محصولات ب ام و. کمپانی ب ام و با هدف شرکت در مسابقات اتومبیلرانی، نمونه M1 را در سال 1978 معرفی کرد. برای پاس کردن قوانین مسابقات، کمپانی ب ام و در مجموع 453 نمونه از این خودرو را ساخت. در ابتدا قرار بود کار ساخت M1 با همکاری لامبورگینی  انجام بگیرد. اما چندی پس از شروع مراحل ساخت کمپانی لامبورگینی بدلیل مشکلات مالی خود را کنار کشید. موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری این خودرو 273 اسب بخار قدرت تولید می کرد که به نمونه های خیابانی قدرت رسیدن به سرعت نهایی 260 کیلومتر بر ساعت را می داد. 20 نمونه هم بصورت مسابقه ای با نام M1 Procar ساخته شد. ب ام و M1 در لیست مجله  Sports Car International در رتبه دهم برترین خودروهای دهه 70 قرار دارد.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش چهارم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش سوم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش دوم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش اول

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی