پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خرید خودرو دست دوم-بازار خودرو

13 نکته که در خرید خودرو دست دوم به کارتان می آید

از آنجایی که قیمت خودروهای صفر کیلومتر در مدت اخیر افزایشی چشمگیر داشته، رغبت خریداران به خودرو دست دوم به مراتب بیشتر از قبل شده و در بعضی موارد به دلیل اینکه خودرو مورد نظر توسط کمپانی عرضه نمی شود، مجبور به خرید نسخه دست دوم آن می شوند. خرید خودرو دست دوم خالی از […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۴ مهر ۱۳۹۷

از آنجایی که قیمت خودروهای صفر کیلومتر در مدت اخیر افزایشی چشمگیر داشته، رغبت خریداران به خودرو دست دوم به مراتب بیشتر از قبل شده و در بعضی موارد به دلیل اینکه خودرو مورد نظر توسط کمپانی عرضه نمی شود، مجبور به خرید نسخه دست دوم آن می شوند. خرید خودرو دست دوم خالی از ریسک نیست و به قول معروف، قلق خاص خودش را دارد. اگر تازه کار باشید و به بازار خودروهای دست دوم بروید، احتمال اینکه کلاه سرتان برود زیاد است. اما با رعایت این نکات می توانید خاطر جمع تر خودرو بخرید.

١- به خوردگی و زنگ‌زدگی بدنه خودرو توجه کنید. راه تشخیص آن حرکت‌دادن آهن‌ربا روی بدنه خودرو است. اگر آهن‌ربا به قسمت وسیعی از بدنه نچسبد، نشانگر آن است که این قسمت به دلیل تصادف از بین رفته و با بتونه پر شده است. اگر قسمت‌های از بین رفته زیاد باشد از خریدن خودرو صرف نظر کنید.

٢- به همه جای خودرو به صورت عمودی فشار زیادی وارد کنید. در حالت طبیعی باید خودرو به شکل اولیه خود بازگردد، اما اگر خودرو شروع به لرزیدن کرد، نشانگر آن است که سیستم تعلیق خودرو نیاز به تعمیر دارد.

٣- درها و پنجره‌ها و درِ کاپوت و صندوق عقب را چک کنید و ببینید که به راحتی باز و بسته می‌شوند و کلیدها راحت در قفل‌ها می‌چرخند.

٤- پارگی صندلی‌ها را بررسی کنید و کفی خودرو را کنار بزنید. اگر قسمتی از کف خودرو زنگ‌زده باشد، به این معناست که آب به زودی به داخل خودرو نفوذ می‌کند.

٥- برق خودرو را به دقت بررسی کنید؛ چراغ‌ها، راهنماها، بوق … و آب‌پاش‌ها .

٦- به کیلومترشمار نگاه کنید، راننده معمولی در سال ١٢هزار کیلومتر می‌راند، اما خودرویی که در خدمت شرکت است، در سال ٤۰ هزار کیلومتر راه می‌پیماید.

٧- موتور را بررسی کنید تا هرگونه علامت تعمیری را در آن بیابید. این علامات عبارتند از: روغن‌کاری جدید یا لحیم و گاهی اوقات تمیزی غیر عادی زیر درپوش موتور.

٨- مکان‌هایی را که آب به بیرون ترشح می‌کند به دقت بررسی کنید. تعویض شیلنگ آب کار آسانی است، اما اگر آب از رادیاتور ترشح کند باید آن را تعویض کنید و این کار هزینه سنگینی در بر دارد.

٩- موتور را روشن کنید و بگذارید به آرامی حرکت کند (بچرخد). دیده شده که بعضی از بنگاهداران متقلب روغن غلیظ در موتور و جعبه دنده می‌ریزند تا مانع شنیده‌شدن صداهای ناهنجار موتور شوند.

١۰- درپوش کارتر را بردارید، به‌گونه‌ای که از روغن پر شود. وجود بخار یا دود نشانگر خرابی بزرگ است که باید موتور را تعویض کنید. بعد از اینکه موتور را ٥ دقیقه روشن گذاشتید، اگر دود سیاه از اگزوز خارج شد، دلالت بر وقفه در کاربراتور می‌کند، اما اگر دود آبی بود، نشانگر این است که کاربراتور باید با هزینه سنگینی تعمیر شود.

١١- باتری را بررسی کنید، یعنی ابتدا چند دقیقه روشن کنید و ببینید که بعد از آن موتور به راحتی روشن می‌شود. سپس فرمان را در سرازیری که شیبش تند و پرپیچ و خم باشد، امتحان کنید و ببینید که صدایی از آن خارج نمی‌شود، سپس خودرو باید در مسیر مستقیم به سرعت ١۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

١٢- به هر صدای غیر عادی داخل خودرو گوش کنید. اگر هنگام پیچیدن از چرخ‌های جلو صدای بلندی شنیده شد، نشانگر وجود مشکل در سیستم کمک فنر خودرو است.

١٣- در سرعت زیاد (٥۰کیلومتر در ساعت)  دست خود را از روی فرمان بردارید. اگر خودرو لرزید یا به این سمت و آن سمت کشیده یا از خط مستقیم خارج شد، فرمان‌ها نیاز به میزان شدن و تعمیر دارد. البته قبل از اینکه تصمیم نهایی را برای خرید خودروی دست دوم بگیرید، بهتر است از کارشناسی کمک بگیرید تا خودرو را به دقت بررسی کند.

هزینه ثبت سند خودروهای هیوندای + مدارکی که باید برای ثبت سند خودرو به همراه داشته باشیم

برای نقل و انتقال خودرو چه مدارکی لازم است؟ +هزینه ثبت سند انواع مدل های پژو 206

با این تکنیک ها خودرو دست دوم سالم بخرید

تشخیص کم کردن کیلومتر خودروهای دست دوم

پدیده‌ای به نام دستکاری کیلومتر خودرو دست دوم

کهنه بیاید به بازار، نو می‌شود دل‌آزار!/پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم خارجی

فرصت مناسب برای لیزینگ ها در بازار دست دوم خودرو

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

بررسی فنی لکسوس IS دست دوم/ نئو کلاسیک!

نگاهی به یک دست دوم هیجان انگیز/ بررسی پروتون جنتو

مزدا2 بخریم یا هیوندای i20 دست دوم؟/مقایسه هاچ بک های خوش قیمت

دست دوم های خانوادگی/ مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

کدام دست دوم؟ کیا ریو بخریم یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

دست دوم‌های هیجان انگیز/نگاهی به زانتیا و هیوندای آوانته

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

بازار دست دوم: مگان بخریم یا مزدا3 نسل قبل ؟

دست دوم‌های جذاب، مقایسه‌ای میان پروتون ویرا و کیا ریو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی