تصور کنید که شما مالک یک نیسان وانت هستید و قصد دارید این خودرو پراستهلاک را با یک کامیونت سبک مثلا 5.2 یا حتی 6 تن تعویض کنید. در لیست انتخاب شما کامیونتهای زیادی حضور دارند از خاور، ایسوزو، آمیکو 5.2، JAC و میتسوبیشی فوسو که توسط مایانموتور عرضه میشود گرفته تا پرسیکای ایرانخودرو دیزل. […]
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
گزینه اول خاور است. خودرویی که از دوران اول زمینشناسی میآید و اصلا حرفی برای گفتن ندارد! گزینه دوم ایسوزو است. خودرویی که نمونه صفر کیلومتر آن در حال حاضر بهدلیل تحریمها از سوی بهمندیزل عرضه نمیشود. این خودرو 120 اسببخار و 230 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و حجم موتور توربوشارژ آن در 4 سیلندر معادل 3 لیتر است. برای خرید یک ایسوزو باید به سراغ مدلهای کارکرده بروید. مدلهای با کیلومتر بالا و ساخت اواخر دهه 80 را میتوانید با قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان خریداری کنید و نمونههای کمکارکرد بعد از سال 90 هم بیش از 100 میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند. اما نکته مهم اینجاست که در حال انتخاب خودرویی هستید که کیلومتر بالایی دارد. پس باید توجه کنید که یک نمونه سالم و سرحال را خریداری کنید. البته این خودرو که اصالتا ژاپنی است، همان کیفیت یک خودرو ژاپنی را به شما عرضه میکند اما باتوجه به تحریمهای موجود شاید برای تامین خدمات و قطعات ایسوزو کمی دچار مشکل شوید. هرچند این کامیونت با توجه به خدمات مناسب بهمندیزل در سالهای گذشته، بخش زیادی از بازار کامیونتهای کشور را در اختیار دارد. اگر مدلهای صفرکیلومتر را پیدا کنید شاید تا 250 میلیون تومان هم قیمت داشته باشند.
آمیکو 5.2 از ارس خودرو دیزل گزینه بعدی است. کامیونتی که در سالهای گذشته توانسته بین خریداران و بهخصوص شرکتهای توزیع فرآوردههای لبنی و پروتئینی برای خود جایی دست و پا کند. این کامیونت بهخصوص در ترددهای شهری از جمله کماستهلاکترینها در بازار است. موتور این خودرو 4 سیلندر توربودیزل حجمی معادل 2771 سیسی دارد و میتواند 220 نیوتن متر گشتاور و 92 اسببخار نیرو تولید کند. آمیکو نسبت به ایسوزو اسبهای بخار کمتری دارد اما فراموش نکنید برای یک خودرو تجاری (بارکش) این گشتاور یا تورک است که در اولویت قرار میگیرد نه اسبهای بخار. آمیکو تنها 10 نیوتنمتر کمتر از ایسوزو گشتاور تولید میکند اما در مقابل حجم موتور کمتری دارد و این یعنی مصرف سوخت کمتر نسبت به رقیب ژاپنی. این خودرو با اتاق وزنی نزدیک به 2.3 تن دارد و وزن شاسی آن 1.9 تن است. به این ترتیب آمیکو 2.3 تنی میتواند تا نزدیک به 2.9 تن بار را با خود به همراه ببرد که در میان حریفان از این جهت بیرقیب است.
مصرف سوخت این خودرو معادل 12 لیتر در صد کیلومتر است و این یعنی حتی از نیسان وانت هم مصرف سوخت کمتری دارد. ضمن اینکه این کامیونت با استاندارد آلایندگی یورو 3 تولید میشود و نسبت به سوخت بیکیفیت موجود در کشور حساسیت ندارد. جالب است بدانید طبق استانداردهای خودروهای دیزلی و کیفیت سوخت موجود در ایران، باید بعد از هر 200 هزار کیلومتر و حتی زودتر، سوزنهای انژکتور تعویض شوند. برای تعویض سوزنهای انژکتور این خودرو تنها 100 هزار تومان هزینه خواهید کرد درحالیکه برای رقیبان ژاپنی باید دستکم اگر قطعه با کیفیت را پیدا کنید، حدود یک میلیون و 400 هزار تومان به جیبتان زحمت بدهید. ضمن اینکه آمیکو به فیلترهای آلایندگی DPF مجهز نیست و برای شستوشو آن نیاز نیست هر 3 ماه 1.5 میلیون تومان خرج کنید.
55 نمایندگی فعال در سراسر کشور نیز وظیفه خدمات رسانی به خودروهای این برند ایرانی را بر عهده دارند. نکته مهم دیگر قیمت قطعات این خودروست. بهطور مثال اتاق کامل این خودرو تنها 6 میلیون تومان قیمت دارد درحالیکه برای اتاق کامل رقیبان نامدارد این خودرو باید بین 45 تا 60 میلیون تومان هزینه کنید. بهروزرسانیهای این خودرو بهخصوص در سیستم ترمز و… در سالهای اخیر همراه با افزایش کیفیت تولید آمیکو 5.2 تنی را به گزینه خوشنامی بدل کرده است. این خودرو با گارانتی 200 هزارتایی در حال حاضر قابل دسترس است.
ارس خودرو دیزل به تازگی به مناسبت 30 سالگی این برند جشنواره فروش کامیونتا 5.2 را آغاز کرده است. در این جشنواره آمیکو 5.2 تن با 2 رنگ زرد (آپشنال) به قیمت 130 میلیون تومان و با احتساب 10 میلیون تخفیف جشنواره به قیمت 120 میلیون تومان بهفروش میرسد. همینطور مدل سفید نیز با قیمت 125 میلیون تومان و احتساب 10 میلیون تخفیف جشنواره به قیمت 115 میلیون تومان عرضه میشود. آمیکو برای مشتریان کار را تمام کرده است و علاوه بر یکسال سرویسهای رایگان تا 50 درصد قیمت را هم بهصورت تسهیلات در اختیار مشتریان قرار میدهد.
کامیونت JAC آخرینبار در خردادماه بهفروش رسیده است و سبکترین نمونه نیز مدل 6 تن بوده که هنوز اغلب خریداران خودروهایشان را دریافت نکردهاند. البته برای راندن این کامیونت و در کل همه کامیونتهای 6 تن باید گواهینامه رانندگی پایه یک نیز داشت. این کامیونت به دلیل کیفیت مناسب ساخت توانسته در بازار برای خود جایی باز کند. باتوجه به این که عرضه این کامیونت در آینده به دلیل تحریمها هنوز شفاف نیست، از آن عبور میکنیم. کامیونتهای فوسو نیز همان سرنوشتی را دارند که دیگر رقیبان داشتند. این ژاپنیهای باکیفیت نیز فعلا به دلایل مختلف از جمله تحریم در دسترس نیستند و مدلهای تروتمیز آنها قیمتی بیش از 200 میلیون تومان دارند. با این شرایط باید گفت تنها کامیونت صفرکیلومتر موجود در بازار که میتوان از خدمات پسازفروش آن اطمینان داشت همان آمیکو است. خودرویی که با این شرایط ارزش انتخاب را دارد.
شاسی رو مشکی کنین خوشکل میشه17