یکی به نعل یکی به میخ!/ بالاخره سازمان استاندارد در مقابل خودروسازان انعطاف به خرج می دهد؟

انطباق خودروهای تولید شده با استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان ملی استاندارد، چالشی است که مدت هاست خودروسازان داخلی را درگیر کرده. طبق آخرین دستورالعمل سازمان ملی استاندارد، خودروسازان باید تا پایان دی‌ماه امسال استانداردهای ۸۵ گانه را در محصولات تولیدی خود اعمال کنند. البته در زمان وضع این قانون هنوز تحریم ها بازنگشته بوند. اما حالا با بازگشت تحریم ها ابهاماتی در خصوص اجرایی شدن استانداردهای 85 گانه به وجود آمده و جالب اینجاست که علی رغم نرمش سازمان استاندارد در این مورد و اعلام اینکه احتمال دارد به خودروسازان فرصت دیگری داده شود، معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد گفته اگر خودروهایی که در این مدت پیش فروش شده اند نتوانند این استانداردها را پاس کنند، شماره گذاری نمی شوند.

در این زمینه نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، پیش‌تر اعلام کرده بود که روند اجرایی شدن استانداردهای خودرو با جدیت پیگیری می‌شود. این مقام مسوول با اشاره به تحریم‌ها عنوان کرد اگر شرکت‌های خودروساز، تعهد بدهند که موارد جدید را در خطوط تولید خود رعایت کنند، با توجه به بازگشت تحریم‌ها، این امکان وجود دارد تا برای رعایت برخی از این موارد، فرصت دیگری به خودروسازان داده شود. از طرف دیگر بعد از اعمال تحریم‌ها، بازار خودرو به‌دلیل کاهش عرضه، وارد بحران شده است.

وزارت صنعت تلاش کرده با فشار آوردن به طرف عرضه، بحران بازار را کنترل کند. دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در اثر این فشارها، پیش‌فروش محصولات خود را در دستور کار قرار دادند.

اما نکته‌ای که در ارتباط با این پیش‌فروش‌ها وجود دارد، زمان تحویل آنها است، موعد تحویل تعدادی از خودروها، یک سال آینده است و در میان آنها، خودروهایی که نمی‌توانند استانداردهای ۸۵‌گانه را پاس کنند، حضور دارند. در این زمینه روز گذشته وحید مرندی‌ مقدم معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد در یک نشست خبری اعلام کرد: چنانچه خودروهای پیش‌فروش شده نتوانند استانداردهای لازم را پاس کنند، این سازمان از پلاک شدن آنها جلوگیری خواهد کرد.

گزارش خودرو

در شرایطی این سخنان گفته می‌شود که صنعت خودرو از خردادماه روند کاهشی در تیراژ داشته است. بنابراین به نظر می‌رسد سازمان ملی استاندارد در نهایت مجبور به تمدید مدت اجرایی شدن این استانداردها شود. البته نمی‌توان از این نکته هم گذشت که خودروسازان با علم به اینکه محصولات پرتیراژشان توانایی پاس کردن استانداردها را ندارد، به نوعی با زیرکی آنها را در سبد پیش‌فروش خود قرار داده تا سازمان ملی استاندارد را در عمل انجام شده قرار دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو یک روز هم به تعویق نمی افتد/کدام خودروها استانداردهای جدید را پاس نمی کنند؟

رعایت استانداردهای 85 گانه چالش جدی صنعت خودرو در سال 97

تولید خودرو با استانداردهای جدید سختگیرانه می‌شود+فهرست استانداردهای ۸۵گانه

13 مورد از استانداردهای خودرویی ما در اروپا هم لازم الاجرا نیست!

استانداردهای 85 گانه دیواری در مقابل خودروهای غیراستاندارد

توقف تولید خودروهایی که از استانداردهای ملی جا بمانند

مدل جدید ارزیابی کیفی خودروهای داخلی با استاندارد اروپا (IRCAP)

مهلت ۲ ساله خودروسازان برای تغییر پراید و پژو 405

آیا با اجرای استانداردهای جدید، کف قیمت خودرو بالا می رود؟

ادغام 2 خودروساز بزرگ کشور، دوای درد صنعت خودروسازی/ شورای رقابت باید ایجاد رقابت کند نه قیمت گذاری

داتیس نگین خودرو آریزو تعمیرگاه تخصصی بهنام

MVM x22

آمیکو

جک کرمان موتور

تلگرام
نظر شما !!