پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رانندگی استراتژیک- تکنیک های پلیسی (1)

اصول رانندگی استراتژیک / رانندگان پلیس از چه اصولی پیروی می کند؟-بخش اول

یاد گرفتن اصول و تکنیک های درست رانندگی برای هر راننده ای امری الزامی و حیاتی است. طبق آمار منتشر شده توسط سازمان های مشهور ترافیکی، درصد تصادف بین رانندگان حرفه ای بین 50 تا 70 درصد کمتر است. اما در این میان تکنیک هایی وجود دارد که به طور خاص برای رانندگی تهاجمی و […]

ارشیا
شنبه - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

یاد گرفتن اصول و تکنیک های درست رانندگی برای هر راننده ای امری الزامی و حیاتی است. طبق آمار منتشر شده توسط سازمان های مشهور ترافیکی، درصد تصادف بین رانندگان حرفه ای بین 50 تا 70 درصد کمتر است. اما در این میان تکنیک هایی وجود دارد که به طور خاص برای رانندگی تهاجمی و تدافعی افسران پلیس در نظر گرفته می شود. در این نوشتار ابتدا به اصول پایه رانندگی حرفه ای می پردازیم.

رانندگی استراتژیک- تکنیک های پلیسی (6)

 کنترل پشت فرمان

به منظور کنترل و تمرکز بهتر بر روی خودرو، اصول و قواعدی وجود دارند که می تواند در هرچه بهتر شدن مهارت راننده تاثیر داشته باشد. به منظور هوشیاری بیشتر در هنگام رانندگی، صندلی باید در زاویه ای نزدیک به قائم قرار داشته باشد. در این حالت بازوها با زاویه 45 درجه فرمان خودرو را در اختیار می گیرند و دست ها کنترل بهتری بر روی فرمان دارند. اگر فرمان خودرو را یک صفحه ساعت فرض کنیم، دست ها باید در موقعیت 9:15 قرار بگیرند. این حالت در رانندگی های طولانی ممکن است کمی خسته کننده به نظر برسد و راننده باید موقعیت دست ها را تغییر بدهد.

رانندگی استراتژیک- تکنیک های پلیسی (7)

اما بهترین حالت دست ها در ساعت 9:15 است. حالت پاها باید به صورتی باشد که در هنگام فشردن پدال ها، زانو کمی خم بماند. افسران پلیس با تکنیک ترمزگیری با پای چپ هم آشنا هستند و می توانند در خودروی اتوماتیک خود با پای چپ ترمز گیری کنند. اما این امر می تواند موجب تقسیم وزن ناگهانی خودرو شود و نیازمند مهارت بالایی است. تکنیک درست ترمز گیری افسران، ترمز گیری با توپی پا است. در این موقعیت کف پا بر روی زمین قرار دارد و نیروی ترمز گیری از ساق پا می آید. ترمز گیری با توپی پا کنترل بهتری را فراهم می کند.

رانندگی-استراتژیک-تکنیک-های-پلیسی-5.jpg

دید مناسب

در هر نوعی از رانندگی اعم از تهاجمی، تدافعی، مسابقه ای و شهری داشتن دید مناسب به جلو بسیار مهم و حیاتی است. هنگام راندن دید راننده باید حداقل به اندازه 2 ماشین جلوتر از خود را نگاه کند. در این حالت هنگام ترمز گیری ناگهانی خودروهای جلویی، می توانید با خونسردی بیشتر خودرو را کنترل کنید. در هنگام گشت زنی های شبانه، افسران پلیس هنگام رانندگی همیشه یک خیابان جلوتر را در نظر می گیرند.

رانندگی استراتژیک- تکنیک های پلیسی (8)

اهمیت تمرکز

همانگونه که انتخاب دید مناسب برای رانندگی اهمیت دارد، داشتن تمرکز مناسب هم از اهمیت مناسبی برخوردار است. چه در رانندگی پلیسی و چه رانندگی معمولی، 15 تا 20 متر جلوتر را نگاه کنید و همیشه آینه های راست، وسط و چپ را در نظر بگیرید. با داشتن تمرکز می توانید از وقوع حوادث غیر مترقبه جلوگیری کنید. به مسیری که می خواهید بروید فکر کنید و تمام تمرکز خود را بر روی گرفتن فرمان و فشردن پدال های گاز و ترمز بگذارید.

رانندگی استراتژیک- تکنیک های پلیسی (10)

کمربند ایمنی

یکی از مهم ترین نکاتی که گاها حتی توسط افسران پلیس هم نادیده گرفته می شود، بستن کمربند ایمنی است. برخی افراد و حتی افسران پلیس عقیده دارند که بستن کمربند ایمنی در گشت های شبانه یا مسیر های کوتاه ضروری نیست . در حالی که آمار و ارقام نشان می دهد که بیش از 70 درصد تصادف ها در سرعتی کمتر از 60 کیلومتر انجام می گیرد. بستن کمربند ایمنی مخصوصا در تعقیب و گریز ها و حتی رانندگی های روزانه، می تواند از برخورد شانه و سر با فرمان جلوگیری کند. هم چنین سیستم ایربگ خودرو هم در هنگام بستن کمربند ایمنی بهتر عمل می کند.

رانندگی-استراتژیک-تکنیک-های-پلیسی-4.jpg

در قسمت بعد رانندگی استراتژیک، به فهم چگونگی عملکرد خودرو و رانندگی حرفه ای می پردازیم.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

منبع: کتاب رانندگی استراتژیک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی