پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آمیکو آسنا

یک تیر و 2 نشان با آسنا / تست و بررسی پیکاپ آمیکو در پارک ملی خجیر

08بازار پیکاپ های ایران در حال حاضر با یکه تازی یک حریف تا دندان مسلح رو به رو شده است. خودرویی که تقریبا اغلب تولیدات سال های اخیر صنعت خودروسازی کشور را با توجه به توانایی های خود کنار زده و در ماه های اخیر توانسته در بازار برای خود جایی دست و پا کند. […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۸ آبان ۱۳۹۷

08بازار پیکاپ های ایران در حال حاضر با یکه تازی یک حریف تا دندان مسلح رو به رو شده است. خودرویی که تقریبا اغلب تولیدات سال های اخیر صنعت خودروسازی کشور را با توجه به توانایی های خود کنار زده و در ماه های اخیر توانسته در بازار برای خود جایی دست و پا کند. هر چند بازار پیکاپ ها پر است از خودروهای کارکرده مناسب اما، امروز برای خرید یک آفرودر واقعی صفر کیلوتر شاید تنها شرکت ارس خودرو دیزل ( آمیکو) باشد که پاسخ مثبت به خریداران بدهد. زیرا دیگر تولید کنندگان این خودروها به دلایل مختلف از جمله تامین قطعات و خدمات پس از فروش، نتوانستند در بازار به صورت جدی باقی بمانند.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

به هر حال آمیکو را باید امروز به عنوان تنها پیکاپ ساز سرپا کشور به حساب آورد. خودروسازی که در شرایط ناپایدار بازار توانسته مشتریان را راضی کند. فرصتی دست داد تا به همراه دوستان آفرودسوار که برای مطالعات زیست شناسی راهی منطقه البرز میانی شدند، در سفری یک روزه از قدیمی ترین منطقه حفاظت شده ایران بازدید کنیم و این بار طبیعت گردی را با تجربه راندن آمیکو آسنا ادغام کنیم.

آمیکو آسنا

جزییاتی از منطقه حفاظت شده خجیر

منطقه خجیر در واقع یک پارک ملی است که سابقه حفاظت از آن به 200 سال می رسد. در واقع خجیر اولین منطقه شکار مننوع ایران است. قبل از ورود به منطقه مجوزهای لازم گرفته شده بود و یکی از محیط بانان باتجربه نیز به همراه تیم راهی بخش باغ شاد خجیر شد تا راهنمای ما باشد. برای دسترسی به ارتفاعات ناگزیر باید با پیکاپ آسنا از شیب ها و یال ها عبور می کردیم. جالب آن که قبل از استارت برای رسیدن به مناطق بالا دست، مسیریابی صورت گرفت اما به دلیل پرشیب بودن منطقه هر خودرویی توان رسیدن به ارتفاعات را نداشت. در نهایت با راهنمایی محیط بان همراه تیم، مسیری انتخاب شد که وقتی از دور آن را برانداز می کردید، مشخص بود که آسنا قرار است با چالشی سخت رو به رو شود.

آمیکو آسنا

تیم تجهیزات فنی و علمی را در خودروها جانمایی کردند تا در عبور از مسیرهای سخت داخل خودرو پخش نشوند. برای نگارنده که هم طبیعت گرد هستم و هم از علاقه مندان به خودروهای شاسی بلند، تجربه این دو همزمان مثل زدن دو نشان با یک تیر بود. خودروی اول، آسنا نقره ای رنگی بود که توسط یکی از محیط بانان منطقه رانده می شد. راننده ایی که هر روز تجربه سفر با خودرو نیسان پیک آپ به منطقه باغ شاد را برای سرکشی به حفاظت در کارنامه دارد. مسیری که در آن قرار داشتیم شیب متوسط حدود 30 درجه را داشت اما بسیار طولانی بود. در ادامه راه در کمال تعجب از طرف خودروی جلویی یا مارشال به تیم اعلام شد که از مسیر پرشیب تر و کوتاه تر راه را ادامه می دهیم. وقتی از راننده خودروی مارشال در بی سیم سوال شد که چرا مسیر را تغییر دادیم در پاسخ به دیگر اعضای تیم گفت: فکر نمی کردم این وانت آمیکو اینقدر زور داشته باشد!

آمیکو آسنا

در ادامه راه به ارتفاعات متوسط رسیدم که می شد گله های حدود 20 تایی کل و بز را در کنار درختان پسته وحشی و بادام کوهی دید که در ساعات حدود ظهر استراحت می کردند. هر چند آنها با شنیدن صدای خودروها به سمت ارتفاعات حرکت کردند. یعنی همان کاری که ما در حال انجام ان بودیم. در ادامه مسیر به یکی از شیب های بلند و با زاویه تند رسیدیم که خودروها باید یک به یک از آن بالا می رفتند. خودروها به کمک دکمه چرخان سیستم حرکتی در حالت 4H یا دنده سنگین و دنده 2 گیرباکس قرار گرفتند. وقتی ماراشال به دل شیب زد، تقریبا بخش زیادی از استرس سرنشینان خودروی ما نیز کاهش یافت. به دلیل این که تصور نمی کردیم به همین راحتی آسنا از این شیب بلند عبور کند.

مشخصات فنی آمیکو آسنا

موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر آسنا با 143 اسب بخار و 200 نیوتن متر گشتاور آنقدرها برای پیمایش چنین شیبی قدرتمند نبود. ان هم در شرایطی که وزن سرنشینان و تجهیزات درون خودرو به حدود 600 کیلو می رسید. اما آسنا برای رسیدن به بالای شیب یک ترفند دیگر داشت! قفل دیفرانسیل، قطعه ایی که از آن قافل بودیم. قطعه ایی که درون حوضینگ دیفرانسیل عقب این خودرو جا خوش کرده است و در زمان نیاز انگار مثل یک رشته نجات زیر پر و بال آسنا را می گیرد. عملکرد این قطعه به گونه ایی است که وقتی یکی از چرخ های عقب شروع به هرزگردی کند، این قطعه که با مکانیسمی شیب به سانریفیوژ یا گاورنر کار می کند، دور پولوس های خروجی دیفرانسیل را کنترل کرده و با هم دور کردن انها باعث می شود قدرت پیشرانه به صورت مفید استفاده شود. به این ترتیب دقیقا در نقطه ای که چرخ های عقب به دلیل سستی زمین و یا ناهمواری اصطکاک مناسب را ندارند، قفل دیفرانسیل وارد میدان شده و آسنا را یاری می کند.

عملکرد این قطعه که ساخت کمپانی Eaton آمریکاست کاملا مشهود است زیرا با نگاه با ریتم پاشیده شدن خاک زیر دیفرانسیل عقب آسنا می توانید لحظه قفل شدن دیفرانسیل را تشخیص بدهید. علی رغم بالا بودن دور موتور در تمام طول مسیر کیفیت انتقال گشتاور توسط صفحه کلاچ هیچ تغییری نداشت اما کمی بوی ان به مشام می رسید. به دلیل قابلیت پیچش شاسی در خودش مثل خودروهای آمریکایی چون جیپ و بلیزر، آسنا تقریبا بر اغلب ناهمواری های مسیر غلبه می کند. جالب آن که محیط بان همراه کروه که از موتور کراس سواران با تجربه نیز هست می گفت تا به حال با هیچ پیک آپ ساخت داخل دیگری تا این ارتفاع بالا نیامده بود.

آمیکو آسنا

بعد از اتمام کار تحقیقاتی گروه، همه اماده شدند تا دوباره به پایین دست باز گردند. یکی دیگر از قابلیت های آسنا در این مسیر خودنمایی کرد. و آن حفط تعادل در شیب عرضی حدود 40 درجه بود. به شکلی که یکی از خودروها که از مسیر خارج شده بود، توانست در این شیب با گردش فرمان و استفاده از همه ظرفیت تراتل دوباره به مسیر بازگردد. ضرایب دنده در گیرباکس 5 سرعته آسنا طوری طراحی شده که می تواندی استفاده جاده ایی و آفرود را با استفاده از قلق های آن همزمان داشته باشید. به این شکل که ضریب دنده یک آن بسیار کوتاه در نظر گرفته شده است تا در زمانی که از همه ضرفیت باری ان که عادل 3 هزار و 200 کیلوگرم است استفده می کنید، خودرو بتواند در هر شیب و جاده ایی حرکتش را قدرتمند آغاز کند. در ادامه دنده 2 و 3 برای شتاب گیری و دو دنده دیگر برای کاهش مصرف سوخت مناسب هستند.

آمیکو آسنا

یکی دیگر از نکات جالب توجه در مورد این خودرو عدم نفوذ آب به کابین و عدم حسایت موتور به بخارات آّ در زمان عبور از درون رودخانه بود. به شکلی که حتی دوبار دیگر این کار را تکرار کردیم تا ببینیم آبی وارد کابین می شود یا خیر که پاسخ منفی بود. حتی در زمانی که آب تا لبه درب محفظه موتور خودرو آمده بود نیز رکابهای و داخل کابین کاملا خشک بودند.

آسنا خودروی بزرگی است. طول این خودرو به حدود 5560 میلی متر می رسد. یعنی تقریبا به اندازه یک شورولت سیلورادو. هر چند از نظر ظاهری آسنا شباهت های بسیاری با فورد سری F دارد. پیشرانه این خودرو توسط میتسوبیشی ساخته شده و به دلیل دوگانه سوز بودن ان تغییرات فنی متناسب با سوخت گاز نیز توسط میتسوبیشی در پیشرانه اعمال شده است. به همین دلیل وقتی از حالت گاز  استفاده می کنید، تفاوت محسوسی در کشش آسنا ایجاد نمی شود.

بررسی سیستم تعلیق و وضعیت سواری آمیکو اسنا

سیستم تعلیق این خودرو در جلو از دو طبق A شکل شبیه به تویوتا هایلوکس استفاده می کند. در عقب هم مثل اغلب وانت بارهای جهان دارای فنرهای شمش است. به دلیل طول زیاد بین دو محور خودرو که به 3405 میلی متر می رسد، محور عقب از کابین دور شده و به همین دلیل کیفیت سواری و تکان های این خودرو از رقیبانی مثل نیسان پیک آپ، فوتون تونلند، کاپرا و وینگل بسیار کم تر است. آسنا امکاناتی مثل فرمان قابل تنظیم، آینه های برقی، دوربین دید عقب، قفل مرکزی، تنظیم نور چراغ های جلو، تلفون بلوتوث، GPS، آینه وسط آنتی رفلکس، سیستم مولتی مدیا  و  خروجی برق 12 ولت را در اختیار شما می گذارد.

آمیکو آسنا

در انتها…

تجربه آفرود و گذر از دل طبیعت بکر منطقه البرز میانی با خودرویی که به شیب های نه نمی گوید و در عبور از آب کابین آن مثل استخر متحرک نمی شود، تجربه ای به یاد ماندنی بود. در آخر باید در مورد آمیکو آسنا گفت، شما در باره یک وانت بار، کاری و سرسخت صحبت می کنید که شاید هنوز آنقدرها شناخته نشده است. خودرویی که به جای استفاده از سیستم های الکترونیکی پیچیده به شما حس یک آفرودر کلاسیک را می دهد که در عین حال امکانات اولیه را هم در اختیار دارید. آسنا علی رغم این ابعد بزرگ در ترافیک ها دید مناسبی دارد اما بهتر است جای پارک ان را از قبل رزرو کنید! آمیکو با 55 نمایندگی در سراسر کشور در رسانه ها اعلام کرده که سفت و سخت پای خدمات پس از فروش این خودرو ایستاده است. ضمن این که سازمان های بزرگ نیز در لیست فروش آمیکو قرار گرفته اند و به همین دلیل به نظر می رسد سازنده توانسته یک محصول مناسب با خدمات خوب را راهی بازار ایران کند.

نوشته: امید آذرزمانی

شرایط فروش پیکاپ آمیکو آسنا با قیمت قطعی اعلام شد

آمیکو تنها کامیونت صفرکیلومتر بازار/ نگاهی به شرایط حاکم بر بازار کامیونت‌های سبک کشور

نگاه به واقعیت یا پرستیژ استانداردهای یورو؟/ اعلام آمادگی آمیکو برای نوسازی صنعت حمل و نقل جاده ای

قدرت نمایی فرزند جان سخت آمیکو / مروری ویدئویی بر آمیکو آسنا

آمیکو در راه بازارهای اروپایی/ ارس خودرو دیزل از پیکاپ آسنا تیونینگ شده رونمایی کرد

آفرود به سبک آمیکو! / ساخت پیکاپ های آمیکو با اقتباس از فورد سری F

تجربه رانندگی با پیکاپ آمیکو در تبریز

افتتاح خط تولید پیکاپ آمیکو آسنا و آراز

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 47/ ((فيلم)) مصاحبه با مدیرعامل شرکت آمیکو

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

چری تیگو5 فیس لیفت بخریم یا بی وای دی S6 ؟

چشم و هم چشمی در کیفیت/ مقایسه میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل

مقایسه چری تیگو7 و زوتی کوپا توربو / پرچمداران چینی در بازار ایران

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی