پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سوپر اسپرت های برتر دهه 90 میلادی (30)

آتش زیر خاکستر!/ معرفی 20 سوپر اسپرت برتر دهه 90 میلادی-بخش سوم

وقتی صحبت از یک خودرو سوپر اسپرت و یا هایپر کارها می شود، شاید بسیاری اول به یاد بوگاتی ویرون یا لامبورگینی اونتادور می افتند. اما اگر یک فلش بک به دهه 90 میلادی بزنیم، با سوپراسپرت هایی مواجه می شویم که گرچه سنی از آنها گذشته، اما بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی را حریف […]

ارشیا
سه شنبه - ۲۴ مهر ۱۳۹۷

وقتی صحبت از یک خودرو سوپر اسپرت و یا هایپر کارها می شود، شاید بسیاری اول به یاد بوگاتی ویرون یا لامبورگینی اونتادور می افتند. اما اگر یک فلش بک به دهه 90 میلادی بزنیم، با سوپراسپرت هایی مواجه می شویم که گرچه سنی از آنها گذشته، اما بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی را حریف هستند. در این نوشتار به معرفی 20 نمونه از بهترین سوپر اسپرت های دهه 90 میلادی خواهیم پرداخت.

دایر 962 لمانز

Dauer 962 Lemans یک خودرو اسپرت ساخته شده بر پایه خودرو مسابقه ای پورشه 962 است. این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت سال 1993 معرفی شد و تنها 13 نمونه از آن ساخته شده است. بخش های بدنه با پنل های کولار و فیبر کربن ساخته شده است و قسمت زیری خودرو به منظور چسبدگی بیشتر به صورت صاف ساخته شده بود. سیستم تعلیق این خودرو هم به منظور پاس کردن قوانین آلمان به صورت هیدرولیکی ساخته شده بود.

سوپر اسپرت های برتر دهه 90 میلادی (8)

این خودرو از پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر توربو هواخنک، استفاده شده در پورشه 962 مسابقه ای بهره می برد. این موتور بدون محدودیت های مسابقه ای تا 730 اسب بخار قدرت تولید می کرد. گیرباکس این خودرو هم 5 دنده دبل کلاچ بود. پورشه توانست در سال 1998 رکورد سرعت 404.6 کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. در سال 2003 مجله EVO دایر 962 را به عنوان سریع ترین خودرو مجاز خیابانی معرفی کرد. بعدا این رکورد توسط بوگاتی ویرون شکسته شد. 0 تا 100 این خودرو 2.8 ثانیه و 0 تا 200 کیلومتر آن تنها در 7.3 ثانیه طی می شد!.

اکسم مگا ترک

یکی از عجیب ترین و ناشناخته ترین خودروهای ساخته شده در دهه 90 میلادی. کمپانی Aixam Mega ، نمونه ترک رابه عنوان یک سوپر اسپرت آفرودی در سال 1993 معرفی کرد. تنها 5 نمونه از این خودرو عجیب ساخته شد. این خودرو از موتور 12 سیلندر 6 لیتری مرسدس بنز با 394 اسب بخار بهره می برد. سیستم تعلیق این خودرو قابل تنظیم بود و ارتفاع خودرو در بالاترین حالت به 33 سانتی متر بالاتر از زمین می رسید. 0 تا 96 کیلومتر این خودرو در 5.4 ثانیه پر می شد و سرعت نهایی به بیش از 240 کیلومتر بر ساعت می رسید.

استون مارتین ونتیج V8 لمانز

استون مارتین ونتیج V8 لمانز، یک نمونه تولید محدود و مخصوص از استون مارتین ویراژ ونتیج V600 است. استون مارتین ویراژ ونتیج بین سال های 1989 تا 2000 ساخته شد. اما در این میان نمونه مخصوص ونتیج V8 لمانز در سال 1999 در نمایشگاه ژنو معرفی شد. از این خودرو تنها 40 نمونه و به مناسبت 40 امین سالگرد پیروزی استون مارتین در مسابقه لمانز سال 1959، تولید شد.

این خودرو از موتور قدرتمند سوپرشارژ 8 سیلندر با 604 اسب بخار قدرت و 820 نیوتن متر گشتاور بهره می برد. سیستم تعلیق خودرو هم با کمک فنرهای Koni تقویت شده بود و از میل موج گیرهای سفت تر بهره می برد. در پلاک هر کدام از خودروها نام مالک خودرو هم نقش بسته بود.

سیزتا V16T

سیزتا V16T یک سوپراسپرت ایتالیایی ساخته شده توسط کمپانی سیزتا است که بوسیله کلودیو زمپولی بنیان گذاری شده بود. کلمه V16T بیانگر استفاده از موتور 16 سیلندر در این خودرو بود. طراحی و ساخت این خودرو به عهده مارچلو گاندینی و عده ای از مهندسین کمپانی لامبورگینی بود. کمی قبل تر مارچلو گاندینی طراحی لامبورگینی دیابلو را برعهده گرفته بود.

سوپر اسپرت های برتر دهه 90 میلادی (1)

اما مدتی بعد با خرید کمپانی لامبورگینی توسط کرایسلر، طراحان کرایسلر طرح گاندینی را کمی تغییر دادند. این موضوع که موجب ناراحتی گاندینی شده بود، وی را بر آن داشت تا خودرو سیزتا V16T را تولید کند. 0 تا 100 این خودرو کمتر از 4 ثانیه بود و سرعت نهایی به بیش از 328 کیلومتر بر ساعت می رسید. بین سالهای 1991 تا 1995 تنها 12 نمونه از این خودرو ساخته شد.

پاگانی زوندا

بدون شک پاگانی زوندا را می توان به عنوان یکی از برترین سوپر اسپرت های تاریخ معرفی کرد. نمونه های قدرتمند پاگانی زوندا از سال 2002 به بعد ساخته شدند اما این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه ژنو سال 1999 معرفی شد. تولید این خودرو تا سال 2017 ادامه پیداکرد. پاگانی زوندا اولین بار با نام C12 در دهه 90 و در سال 1999 معرفی شد.

این خودرو از موتور 6 لیتری 12 سیلندر مرسدس بنز با کد M120 بهره می برد که 450 اسب بخار قدرت و 640 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. شتاب 0 تا 100 این خودرو 4 ثانیه بود و در مدت 9.2 ثانیه به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت می رسید. تنها 5 نمونه از زوندا C12 ساخته شد که یک نمونه پروتوتایپ و دیگری خودرو تست تصادف بود. طبق مستندات اخیرا نمونه از C12 در اختیار یک خانم سوئدی است که پیشنهاد کمپانی پاگانی برای خرید این خودرو را هم رد کرده است.

 نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

آتش زیر خاکستر!/ معرفی 20 سوپر اسپرت برتر دهه 90 میلادی-بخش دوم

آتش زیر خاکستر / معرفی 20 سوپراسپرت برتر دهه 90 میلادی-بخش اول

مونزا SP1 و SP2، سوپر اسپرت های جدید فراری

یکی از کمیاب ترین سوپر اسپرت های جهان به فروش خواهد رسید/ مرسدس بنز CLK GTR

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی