پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فولکس واگن فورد (4)

فرصت بر باد رفته / داستان فروش مجانی فولکس واگن به فورد بعد از جنگ جهانی دوم!

اخیرا اخباری مبنی بر همکاری مشترک فورد و فولکس واگن منتشر شده که می توان بزرگترین پیوند تاریخ خودروسازی را رقم بزند. اما اگر یک نگاهی تاریخی به گذشته این دو کمپانی بیاندازیم، با داستان جالبی مواجه خواهیم شد. کمپانی فورد به جای سرمایه گذاری میلیون ها دلار در فولکس واگن، زمانی می توانست این […]

ارشیا
شنبه - ۲۸ مهر ۱۳۹۷

اخیرا اخباری مبنی بر همکاری مشترک فورد و فولکس واگن منتشر شده که می توان بزرگترین پیوند تاریخ خودروسازی را رقم بزند. اما اگر یک نگاهی تاریخی به گذشته این دو کمپانی بیاندازیم، با داستان جالبی مواجه خواهیم شد. کمپانی فورد به جای سرمایه گذاری میلیون ها دلار در فولکس واگن، زمانی می توانست این کمپانی را بصورت مجانی در اختیار بگیرد.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، هنری فورد دوم می توانست کمپانی فولکس واگن را به صورت مجانی در اختیار بگیرد که این فرصت را از دست داد. در اوایل دهه 40 میلادی با اوج گرفتن پیشرفت صنعتی، نازی ها برای جابجایی مردم از فولکس واگن بیتل استفاده می کردند.

فولکس واگن فورد (2)

در آن زمان نازی ها این خودرو را با نام KdF-Wagen می شناختند. این خودرو در کارخانه ولفسبورگ ساخته می شد و تا قبل از تعطیل شدن این خط تولید، تعداد 210 دستگاه خودرو برای مسئولین رژیم نازی ساخته شده بود. پس از پایان جنگ جهانی دوم، متفقین کشور آلمان را به چند محدوده مسکونی تقسیم کردند. در آن زمان انگلیسی ها مسئول نگهداری از بخشی بودند که کارخانه ولفسبورگ هم در آنجا قرار داشت.

فولکس واگن فورد (5)

انگلیسی ها به منظور ایجاد شغل بار دیگر کارخانه ولفسبورگ را راه اندازی کردند. در سال 1945 تعداد 1785 دستگاه بیتل در آنجا ساخته شد. نیروهای انگلیسی تمایل زیادی برای شرکت در صنعت خودروسازی نداشتند. اندکی بعد انگلیسی ها تصمیم بر فروش کارخانه ولفسبورگ گرفتند. آقای ویلیامز روتس و برادرش اصلی ترین مشتری این کارخانه بودند. در آن زمان شرکت روتس که تحت مالکیت خانواده روتس بود، مالکیت برندهایی همچون هیلمن، هامبر و سان بیم را در اختیار داشتند. اما در هر صورت خرید این کارخانه توسط برادران روتس منتفی شد.

فولکس واگن فورد (7)

سرانجام در سال 1948 پای آمریکایی ها و هنری فورد دوم به این معامله باز شد. انگلیسی ها با مسئولین خودروسازی فورد قراری را ترتیب دادند تا در شهر کلن آلمان پیرامون فروش این کارخانه مذاکره کنند. انگلیسی ها حاضر شدند تا کارخانه ولفسبورگ را بصورت مجانی به کمپانی فورد واگذار کنند. در آن زمان ارنست بریش، رئیس هیئت مدیره کمپانی نگاهی به هنری فورد دوم کرد و گفت: آقای فورد، من فکر نمی کنم که این معامله برای ما پشیزی ارزش داشته باشد!.

فولکس واگن فورد (8)

هم چنین نزدیک بودن کمپانی ولفسبورگ به منطقه شوروی نشین آلمان، در رد کردن این معامله مزید بر علت بود. آنها عقیده داشتند که نزدیک بودن به همچنین منطقه سرکشی برای آنها سودی در پی نخواهد داشت.

فولکس واگن فورد (6)

بعد از چندین تلاش ناموفق، انگلیسی ها کنترل کارخانه را به Heinz Nordhoff سپردند. او در سال 1948 به مدیریت کمپانی فولکس واگن دست پیدا کرد. او توانست مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد و با زنده نگه داشتن فولکس واگن، این کمپانی را امروز به غول خودروسازی جهان تبدیل کند.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

10 رسوایی بزرگ در تاریخ خودروسازی/ از رشوه دادن دایملر تا گیر کردن پدال گاز تویوتا!

باز هم آئودی، باز هم رسوایی! / جدیدترین اتهام آئودی در دست کاری اطلاعات

توییتی که برای تسلا گران تمام شد! / رسوایی تسلا موجب برکناری ایلان ماسک شد

جنگ فورد و حراجی Mecum بر سر فروش جی تی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی