اخیرا اخباری مبنی بر همکاری مشترک فورد و فولکس واگن منتشر شده که می توان بزرگترین پیوند تاریخ خودروسازی را رقم بزند. اما اگر یک نگاهی تاریخی به گذشته این دو کمپانی بیاندازیم، با داستان جالبی مواجه خواهیم شد. کمپانی فورد به جای سرمایه گذاری میلیون ها دلار در فولکس واگن، زمانی می توانست این […]
پس از پایان جنگ جهانی دوم، هنری فورد دوم می توانست کمپانی فولکس واگن را به صورت مجانی در اختیار بگیرد که این فرصت را از دست داد. در اوایل دهه 40 میلادی با اوج گرفتن پیشرفت صنعتی، نازی ها برای جابجایی مردم از فولکس واگن بیتل استفاده می کردند.
در آن زمان نازی ها این خودرو را با نام KdF-Wagen می شناختند. این خودرو در کارخانه ولفسبورگ ساخته می شد و تا قبل از تعطیل شدن این خط تولید، تعداد 210 دستگاه خودرو برای مسئولین رژیم نازی ساخته شده بود. پس از پایان جنگ جهانی دوم، متفقین کشور آلمان را به چند محدوده مسکونی تقسیم کردند. در آن زمان انگلیسی ها مسئول نگهداری از بخشی بودند که کارخانه ولفسبورگ هم در آنجا قرار داشت.
انگلیسی ها به منظور ایجاد شغل بار دیگر کارخانه ولفسبورگ را راه اندازی کردند. در سال 1945 تعداد 1785 دستگاه بیتل در آنجا ساخته شد. نیروهای انگلیسی تمایل زیادی برای شرکت در صنعت خودروسازی نداشتند. اندکی بعد انگلیسی ها تصمیم بر فروش کارخانه ولفسبورگ گرفتند. آقای ویلیامز روتس و برادرش اصلی ترین مشتری این کارخانه بودند. در آن زمان شرکت روتس که تحت مالکیت خانواده روتس بود، مالکیت برندهایی همچون هیلمن، هامبر و سان بیم را در اختیار داشتند. اما در هر صورت خرید این کارخانه توسط برادران روتس منتفی شد.
سرانجام در سال 1948 پای آمریکایی ها و هنری فورد دوم به این معامله باز شد. انگلیسی ها با مسئولین خودروسازی فورد قراری را ترتیب دادند تا در شهر کلن آلمان پیرامون فروش این کارخانه مذاکره کنند. انگلیسی ها حاضر شدند تا کارخانه ولفسبورگ را بصورت مجانی به کمپانی فورد واگذار کنند. در آن زمان ارنست بریش، رئیس هیئت مدیره کمپانی نگاهی به هنری فورد دوم کرد و گفت: آقای فورد، من فکر نمی کنم که این معامله برای ما پشیزی ارزش داشته باشد!.
هم چنین نزدیک بودن کمپانی ولفسبورگ به منطقه شوروی نشین آلمان، در رد کردن این معامله مزید بر علت بود. آنها عقیده داشتند که نزدیک بودن به همچنین منطقه سرکشی برای آنها سودی در پی نخواهد داشت.
بعد از چندین تلاش ناموفق، انگلیسی ها کنترل کارخانه را به Heinz Nordhoff سپردند. او در سال 1948 به مدیریت کمپانی فولکس واگن دست پیدا کرد. او توانست مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد و با زنده نگه داشتن فولکس واگن، این کمپانی را امروز به غول خودروسازی جهان تبدیل کند.
نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی
دیدگاه خود را بنویسید