پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید خودرو-خط تولید جک

خودروسازان خصوصی روی نردبان افزایش تولید

مروری بر آمار تولید خودرو در مدت اخیر، نشان می دهد تولید خودرو در کشور روند کاهشی داشته و تیراژ خودروهای سواری در خودروسازان دولتی، در 6 ماه نخست امسال نزولی بوده است. این در حالی است که آمار نشان می دهد تیراژ تولید خودروسازان خصوصی در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۹ مهر ۱۳۹۷

مروری بر آمار تولید خودرو در مدت اخیر، نشان می دهد تولید خودرو در کشور روند کاهشی داشته و تیراژ خودروهای سواری در خودروسازان دولتی، در 6 ماه نخست امسال نزولی بوده است. این در حالی است که آمار نشان می دهد تیراژ تولید خودروسازان خصوصی در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روندی صعودی داشته است.

بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، طی نیمه نخست امسال، در مجموع ۶۵ هزار و ۳۰۴ دستگاه محصول سواری در بخش خصوصی خودروسازی کشور به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با توجه به آمار کلی تولید خودروهای سواری در شش ماه امسال که رقم ۵۴۷ هزار و ۲۷۱ دستگاه را به ثبت رسانده، سهم محصولات بخش خصوصی از این آمار، حدود ۱۲ درصد برآورد می‌شود. در بین خودروسازان بخش‌خصوصی اما بیشترین تیراژ طی شش ماه ابتدایی امسال باز هم به «مدیران‌خودرو» تعلق یافته است، شرکتی که محصولاتی از برند چینی «چری» را مونتاژ می‌کند.

این در حالی است که مدیران‌خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این شرکت تا پایان شهریور امسال، ۲۹ هزار و ۱۱۹ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده و با این حساب، نزدیک به ۱۲ درصد نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته، کاهش تولید داشته است.

در بین محصولات این شرکت، بیشترین تیراژ نصیب ام‌وی‌ام مدل X۲۲ شده و کمترین تیراژ را نیز مدل ۱۱۰ جدید به خود اختصاص داده است. همچنین، تولید ام‌وی‌ام مدل ۵۵۰ در مدیران‌خودرو متوقف شده، چه آنکه مدیرانی‌ها حتی یک دستگاه از این محصول را نیز در شش ماه ابتدایی امسال به تولید نرسانده‌اند.

کاهش تولید مدیران‌خودرو در حالی است که کرمان‌موتور توانسته تیراژ خود را در نیمه نخست امسال بالا ببرد. بنابر آمار منتشره، این شرکت مونتاژکننده محصولات هیوندایی و لیفان و جک، تا پایان شهریور امسال ۲۳ هزار و ۲۲۰دستگاه محصول سواری را تولید کرده تا نسبت به نیمسال نخست سال گذشته، حدود سه درصد افزایش تولید را تجربه کند. البته باید دید با توقف تولید هیوندای در کرمان موتور، این آمار چه تغییراتی به خود می بیند.

در بین محصولات تولیدی توسط کرمان‌موتور، بیشترین تیراژ به مدل‌های جک مربوط می‌شود و این در شرایطی است که ظاهرا تولید لیفان در این شرکت متوقف شده است. آمار می‌گوید، کرمان‌موتور در شهریور امسال حتی یک دستگاه لیفان را نیز به تولید نرسانده است.

البته در بازه زمانی شش ماهه، کرمان‌موتوری‌ها لیفان را به تولید رسانده‌اند و در این بین، بیشترین تیراژ به مدل ۸۲۰ اختصاص داشته است. در بین دیگر محصولات این شرکت، تولید هیوندایی النترا و هیوندایی I۱۰ و هیوندایی I۲۰ نیز تقریبا متوقف شده است. این در شرایطی است که کرمان‌موتور توانسته هفت هزار و ۴۲۰ دستگاه هیوندایی اکسنت را در شش ماه ابتدایی امسال مونتاژ کند.

دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن نیز طی شش ماه ابتدایی امسال پنج هزار و ۳۴۲ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، گروه بهمن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش تیراژ را به خود می‌بیند. این شرکت، مزدا۳، بسترن و ‌هاوال را مونتاژ می‌کند که اولی با افت تولید مواجه شده است. این در شرایطی است که اضافه شدن بسترن مدل B۳۰ و‌ هاوال به سبد محصولات بهمن موتور، در مجموع تیراژ این شرکت را با وجود افت تولید مزدا۳، بالا برده است. گروه بهمن نیز از آن دسته خودروسازانی است که باید دید بعد از برجام، چه تغییری در آمار تولید آن به وجود می آید.

در شش ماه ابتدایی امسال «صنعت خودروی آذربایجان» که به مونتاژ محصولات ام جی چین مشغول بود و با تحریم های آمریکا و در سریال کوچ برندها خارجی از ایرن، حالا فعالیت ام جی با این شرکت تعلیق شده است، در بازه زمانی تحت‌بررسی، چهار هزار و ۹۳۴ دستگاه از انواع مدل‌های ام‌جی را مونتاژ کرده است. مدل ام‌جی ۳۶۰ توربو بیشترین تیراژ را در بین محصولات «صنعت خودروی آذربایجان» داشته است.

از کارمانیا دیگر خودروساز بخش خصوصی نیز خبر می‌رسد این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با کاهش تولید حدودا ۲۷ درصدی مواجه شده است. کارمانیا تا پایان شهریور امسال تنها ۷۳۵دستگاه محصول را مونتاژ کرده است. خودروهای مونتاژی این شرکت را مدل‌های F۳ و S۶ چینی (متعلق به شرکت BYD چین) تشکیل می‌دهند.

بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر شرکت بخش خصوصی به نام «خودروسازان بم» در شش ماه ابتدایی امسال تیراژی یک هزار و ۲۵۲ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با توجه به این رقم، «خودروسازان بم» در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۳۹۵ درصد رشد تولید را به خود می‌بیند. در حال‌حاضر مدل GC۶ جیلی چین در این شرکت مونتاژ می‌شود.

گفته می‌شود مونتاژ محصولات لیفان از کرمان‌موتور به خودروسازان بم منتقل شده است. در نهایت اما دیگر خودروساز بخش خصوصی به نام ریگان‌خودرو نیز توانسته در شش ماه ابتدایی امسال تیراژی ۷۰۲ دستگاهی را از خود به‌جا بگذارد. این شرکت تازه وارد بخش خصوصی، محصولی به نام کوپا را مونتاژ می‌کند که به یکی از زیرمجموعه‌های زوتی چین تعلق دارد.

واردات خودرو در نیمه نخست 97 چگونه انجام شد؟

سیر نزولی تولید خودرو در شهریور ماه 97

دستور العمل ها و بخشنامه های زائد بلای جان صنعت خودرو

4 ستاره هایی که در بازار نیستند!/ گزارش ارزشیابی کیفیت خودروهای داخلی در شهریور 97

یکی به نعل یکی به میخ!/ بالاخره سازمان استاندارد در مقابل خودروسازان انعطاف به خرج می دهد؟

افزایش سهم خودروهای چینی در تولیدات ایران خودرو و سایپا

ادغام 2 خودروساز بزرگ کشور، دوای درد صنعت خودروسازی/ شورای رقابت باید ایجاد رقابت کند نه قیمت گذاری

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی