پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

الدزموبیل جت فایر توربو

اولین خودرو توربوشارژ جهان کدام است؟

همانگونه که امروز تب خودروهای الکتریکی بسیار بالاست و همه به دنبال خرید خودروهای الکتریکی و هیبریدی هستند، در اوایل دهه 60 میلادی هم خریداران به طرف خودروهای کم مصرف و کوچک اروپایی متمایل شده بودند. خودروهایی همچون بیتل و مینی ماینر. در آن زمان کمپانی های خودروسازی آمریکایی، اکثرا از موتورهای 8 سیلندر پر […]

ارشیا
سه شنبه - ۱ آبان ۱۳۹۷

همانگونه که امروز تب خودروهای الکتریکی بسیار بالاست و همه به دنبال خرید خودروهای الکتریکی و هیبریدی هستند، در اوایل دهه 60 میلادی هم خریداران به طرف خودروهای کم مصرف و کوچک اروپایی متمایل شده بودند. خودروهایی همچون بیتل و مینی ماینر. در آن زمان کمپانی های خودروسازی آمریکایی، اکثرا از موتورهای 8 سیلندر پر حجم بهره می بردند. کمپانی اولدزموبیل برای رقابت با این کمپانی ها برای اولین بار در نمونه Jetfire از توربوشارژر استفاده کرد.

الدزموبیل جت فایر توربو (3)

کمپانی اولدزموبیل برای اولین بار در موتور 3.5 لیتری 8 سیلندر کاتلاس F85 معروف به Jetfire از توربوشارژر استفاده کرد. کمپانی اولدزموبیل برای افزایش بهره وری موتور 8 سیلندر این خودرو، مکاتباتی را با شرکت گرت که در آن زمان فقط توربوشارژرهای صنعتی می ساخت انجام داد. این دو کمپانی با همکاری یکدیگر یک توربوشارژر کوچکتر به همراه لوله های ورودی و خروجی را ساختند.

الدزموبیل جت فایر توربو (5)

این توربوشارژر که T5 نام داشت بر روی خودروی جت فایر نصب شد. بسیاری عقیده دارند که این اولین خودرو توربوشارژ ساخته شده در جهان است. برخی دیگر عقیده دارند که شورولت کوروایر مونزا اسپایدر توربو کمی قبل تر از جت فایر معرفی شده و این خودرو برای اولین بار از توربو بهره برده است. اما به هر حال بسیاری اولدزموبیل جت فایر را به عنوان اولین خودرو توربوشارژ جهان قبول دارند. موتور 215 اسب بخاری توربو راکت این خودرو 30 درصد گشتاور بیشتری نسبت به نمونه تنفس طبیعی تولید می کرد. موتور توربو این خودرو تا دور 3200 RPM، 300 پوند بر فوت گشتاور تولید می کرد که 280 پوند بر فوت آن تنها از دور 2000 RPM آغاز می شد.

الدزموبیل جت فایر توربو (4)

نمونه جت فایر توانایی رسیدن به سرعت 100 مایل را با برتری 10 ثانیه نسبت به نمونه های تنفس طبیعی داشت. هم چنین 0 تا 96 کیلومتر این خودرو هم دو برابر بهتر از نمونه های معمولی بود. اما این خودرو دو مشکل اساسی داشت. شاسی این خودرو همان شاسی معمولی قرار گرفته بر روی نمونه های معمولی بود که بسیار لرزان و نا مناسب بود. دوم اینکه موتور جت فایر برای جلوگیری از ناک زدن پیستون ها و بهم ریختگی احتراق، نیاز به یک پروسه خاص داشت. این خودرو از یک تانک سوخت مخصوص به نام rocket fluid بهره می برد که برای مخلوط آب و متیل الکل طراحی شده بود.

الدزموبیل جت فایر توربو (6)

این سیستم با اسپری کردن این مخلوط به منیفولد ورودی، موتور و محفظه احتراق را خنک نگه می داشت. در صورتی که از این سیستم استفاده نمی شد، میزان هوای ورودی به منیفولد به وسیله یک سوپاپ که butterfly valve نام داشت، محدود می شد. اما بسیاری از مالکین خودرو فراموش می کردند که تانک مخصوص را پر کنند و خودرو با مشکل مواجه می شد.

الدزموبیل جت فایر توربو (1)

بسیاری از مالکین خودروهای خود را به نمایندگی می بردند و از کاهش قدرت موتور شکایت می کردند. سیستم انژکتور خودرو هم با مشکل مواجه می شد. این مشکلات بسیاری از مالکین را خسته کرده بود، به طوری که بسیاری از آنها سیستم توربو خودرو را با یک کاربراتور 4 دهنه ساده تعویض می کردند.    به هر ترتیب از سال 1964 به بعد با معرفی خودروهای جذابی همچون فورد ماستنگ، مردم تمایل بیشتری به خودروهای 8 سیلندر پیدا کردند و پروژه توربو متوقف شد. خودرویی دومی که پس از چند سال از توربو استفاده کرد ب ام و 2002 توربو مدل 1970 بود.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

آموزشی قسمت ششم: نکات رانندگی با خودرو های توربوشارژ

پورشه 959SC هایپر ماشین 800 اسبی

رکورد شکنی پورشه RS GT3 911 در پیست نوربرگ رینگ

آموزشی قسمت هشتم: توربو در مقابل سوپرشارژر / کدام یک بهتر است؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی