پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات موز+خودرو

کدام ارزبری بیشتری دارد؛ موز یا خودرو؟! / تصمیمات خلق الساعه بلای جان واردکنندگان خودرو

در روزهایی که اقتصاد ایران حال و روز خوشی ندارد و تحریم ها دایره فعالیت های تجاری بین المللی را محدود کرده برخی سیاست های غلط و تصمیمات یک شبه توسط مسئولان باعث شده تا به فعالان اقتصادی و صنعتی برخی صنایع فشار زیادی وارد شود. این تصمیمات نارضایتی مردم را در پی دارد. سیاست […]

هادی سیانکی
سه شنبه - ۲۲ آبان ۱۳۹۷

در روزهایی که اقتصاد ایران حال و روز خوشی ندارد و تحریم ها دایره فعالیت های تجاری بین المللی را محدود کرده برخی سیاست های غلط و تصمیمات یک شبه توسط مسئولان باعث شده تا به فعالان اقتصادی و صنعتی برخی صنایع فشار زیادی وارد شود. این تصمیمات نارضایتی مردم را در پی دارد. سیاست هایی به منظور کاهش ارزبری برای کنترل نوسانات ارزی که از سوی دیگر بخش های دیگر دچار مشکل می کند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

یکی از حوزه هایی که درگیر تصمیمات خلق الساعه مسئولان است واردکنندگان خودرو هستند، وزارت صنعت هنوز نتوانسته به این درک برسد که با این بخش چگونه رفتار کند و چه سیاستی را در پیش بگیرد. یک روز سامانه ثبت سفارش خودرو باز است و هر کس به هر میزان که میخواهد خودرو سفارش می دهد و روز دیگر این سامانه بدلیل تخلف بسته می شود. یک روز به بهانه ارزبری خودرو واردات آن ممنوع می شود،روز دیگر به بهانه رقابتی کردن بازار خودرو امکان واردات فراهم می شود. اینها فقط گوشه ای از تصمیمات وزارت صنعت در خصوص واردات خودرو است.

الان مدتهاست سامانه ثبت سفارش خودرو مسدود است و مسئولان نیز براین باورند که در شرایطی که نوسانات ارزی مشکلاتی را برای اقتصاد بوجود آورده باید از ارزبری کالاها جلوگیری شود؛این یک اصل اقتصادی است و هر عقل سلیمی این امر را می پذیرد اما اشکال کار آنجاست که این اصل اقتصادی برای همه کالاها صدق نمی کند و در حالی که واردات خودرو ممنوع می شود اما واردات برخی میوه ها آن هم با ارزبری میلیارد دلاری در یک سال به سهولت امکان پذیر است.
لیست بلندبالای واردات کالاهای غیرضرور که اتفاقا ارزکمی هم از کشور خارج میکنند اسامی برخی اقلام را در خود جای داده که در مقابل خودرو خنده دار به نظر می رسد.

مثلا جالب است بدانید در لیست واردات 13339 قلم کالایی که به کشور وارد می شود کالاهایی چون بیسکوئیت،پنیر رنده شده،بیل،آب پنیر و بسیاری از کالاهای خنده دار دیگر وجود دارد. حتی کالایی چون موز سالیانه میلیاردها دلار را از کشور خارج می کند. اصلا بحث قیاس نیست بلکه سیاست یک بام ودوهوای وزارت صنعت مدنظر است؛ در حالی خیلی سفت و سخت در مقابل واردات خودرو ایستاده اند که کالاهایی که واقعا نیازی به واردات آنها نیست به راحتی وارد می شود.

علاوه براین موضوع بازار خودرو نیاز به رقابت داردو در سایه رقابت سالم است که کیفیت افزایش می یابد اما سیاست ها در ایران به نفع خودروساز داخلی است. در این که مردم حق دارند بنا به توان مالی خود از خودرو باکیفیت استفاده کنند شکی نیست و نباید به بهانه حمایت از تولید داخل و ممنوعیت واردات مردم را به اجبار به سمت استفاده از خودروهای داخلی(بعضا بی کیفیت) مجبور کرد. صنعت خودرو نیازمند بازار آزاد است و در این بازار آزاد است که خودروساز داخلی مجبور می شود برای رقابت با برندهای خارجی کیفیت خود را افزایش دهد اما با سیاست های فعلی این امکان از صنعت خودرو گرفته شده و ما سالیانی است که پراید و 206 را به مردم هدیه می دهیم البته هر سال با قیمتی گران تر که این به مذاق مردم هم خوش نمی آید.

برخی واردکنندگان خود مستاصل شده اند و واقعا در باتلاقی گیر افتاده اند که نه وزارت صنعت حاضر به شنیده حرف های آنهاست،نه سازمان توسعه تجارت با آنها همکاری می کند و نه گمرک حاضر به ترخیص خودروهای آنها می شود. در چنین شرایطی علاوه بر زیان هایی که بخش واردات خودرو متحمل می شود مردمی هم که خودرو پی خرید کرده اند ناراضی هستند و مشخص نیست تا چه زمانی وزارت صنعت می خواهد همین طور به واردات خودرو رفتار کند.

کاش مسئولینی که طبق اصول اقتصادی سنگ حمایت از تولید داخل به سینه می زنند بدانند طبق همان اصول اقتصادی ایجاد بازار رقابتی متضمن افزایش کیفیت خواهد بود و با ممنوع کردن واردات خودرو هیچ وقت کالای با کیفیت ایرانی را به مردم هدیه نخواهند داد.

بررسی تعرفه واردات خودرو در دستور کار بهارستان

توضیحات رامک خودرو در خصوص مشکلات ایجاد شده در واردات خودرو

زمینه‌های بروز تخلف در بخش واردات خودرو

واردات خودرو در نیمه نخست 97 چگونه انجام شد؟

کاهش پلکانی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی در انتظار تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو

اعلام ساز و کار جدید واردات خودرو از سوی وزارت صنعت

رییس کل دادگستری استان تهران: پرونده های تخلف در واردات خودرو هنوز به دادگاه نرسیده است

واردات خودرو تنها تا پایان سال ممنوع است/ سهم ۷ درصدی خودروهای وارداتی از بازار

آغاز به کار کمیته تفحص از خودروسازان داخلی /احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی