پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

آزادسازی قیمت خودرو در کنار واردات آزاد معنی پیدا می کند

مدتی است بحث قیمت گذاری خودرو و اعلام قیمت های جدید به تیتر اول رسانه ها تبدیل شده و همچنان خبری از قیمت های جدید خودرو نیست. در میان تمام گمانه زنی ها و نظریه ها، تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار جمله است که بسیاری از کارشناسان و تصمیم گیرندگان بر ان تاکید دارند. […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۸ آبان ۱۳۹۷

مدتی است بحث قیمت گذاری خودرو و اعلام قیمت های جدید به تیتر اول رسانه ها تبدیل شده و همچنان خبری از قیمت های جدید خودرو نیست. در میان تمام گمانه زنی ها و نظریه ها، تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار جمله است که بسیاری از کارشناسان و تصمیم گیرندگان بر ان تاکید دارند. اما این مساله تا چه اندازه با شرایط بازار ایران همخوانی دارد؟ تعیین قیمت در حاشیه بازار اتفاق جدیدی نیست و در بیشتر بازارهای خودرو شاهد این پدیده هستیم. اما این شیوه در بازاری پاسخ می دهد که فضای رقابتی وجود داشته باشد و بازار رنگ انحصار به خود نگیرد. آزاد سازی قیمت خودروهای داخلی در شرایطی که واردات خودرو ممنوع است و حتی در صورت جریان داشتن واردات هم تعرفه های بالا عملا اکثر خریداران را از داشتن خودروهای خارجی محروم می کند، منطقی به نظر نمی رسد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
در همین راستا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: باید آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل و واردات آزاد خودرو در کنار یکدیگر دیده شوند، خودروسازان باید با سایر محصولات وارد رقابت شوند. سعید باستانی در خصوص افزایش قیمت محصولات تولید داخل و درخواست آزادسازی قیمت‌ها توسط خودروسازان، اظهار داشت: در خصوص خودروسازان بارها این را اعلام کرده‌ام که با وضعیت کنونی قادر به ادامه فعالیت در صنعت خودرو نیستیم.
در این میان باید به این نکته توجه کرد که آزاد شدن واردات خودرو و ایجاد فضای رقابتی در بازار، نه تنها آزادسازی قیمت خودرو را منطقی می کند، بلکه در این فضای رقابتی خودروسازان برای باقی ماندن در بازار مجبور به تولید محصولات با کیفیت و با تکنولوژی روز شده و همین باعث پیشرفت صنعت خودروسازی خواهد شد.

خودروسازان تمام مسئولیت بار افزایش میزان هزینه‌های سربار را بپذیرند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای ایجاد رقابت پذیری و عدم وجود انحصار در بازار خودرو باید اقدام اساسی صورت بگیرد، گفت: خودروسازان از یک سو حق دارند که قیمت را در اختیار داشته باشند از سوی دیگر باید مردم از محصول خوب و باکیفیت استفاده کنند، اگر مقرر باشد که خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند باید تمام مسئولیت بار افزایش میزان هزینه‌های سربار را نیز بپذیرند و انتظار بیش از حد از دولت نداشته باشند و مردم نیز حق دارند در بازار رقابتی خودرو خریداری کنند.

دکتر لاریجانی در مراسم افتتاح خط تولید دنا پلاس توربو و پژو 207i صندوقدار اتوماتیک گروه صنعتی ایران خودرو

باید واردات خودرو متناسب با شرایط آزادسازی قیمت‌ها آزاد باشد و تعرفه‌ها نیز کنترل شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید واردات خودرو متناسب با شرایط آزادسازی قیمت‌ها آزاد باشد و تعرفه‌ها نیز کنترل شود، ادامه داد: باید آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل و واردات آزاد خودرو در کنار یکدیگر دیده شوند، خودروسازان باید با سایر محصولات وارد رقابت شوند.

نگاه یک سویه در بازار خودرو موجب زیان مردم می‌شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه نمی‌توان از یک‌سو به خودروساز اجازه افزایش قیمت بدهیم اما از سوی دیگر واردات را ممنوع و تعرفه‌ها را افزایش دهیم و هیچ فکری به حال هزینه‌های سربار خودروسازان نشود، خاطرنشان کرد: در شرایطی که تنها یک بخش از بازار خودرو مورد توجه قرار بگیرد و تنها اجازه افزایش قیمت داده شود مردم متضرر می‌شوند.

چشم امید واردکنندگان خودرو به گره گشایی وزیر جدید/ ترخیص خودروهای در گمرک مانده، الویت اول انجمن واردکنندگان خودرو

قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو وجود ندارد / بازار خودرو در انحصار خودروسازان داخلی

کدام ارزبری بیشتری دارد؛ موز یا خودرو؟! / تصمیمات خلق الساعه بلای جان واردکنندگان خودرو

افزایش قیمت خودرو در انتظار تصمیم وزارت صمت

ساماندهی بازار خودرو در دستور کار مجلس و دولت / لزوم نگاه دو جانبه به صنعت خودرو

افزایش قیمت خودرو بعد از تعطیلات مجلس تعیین تکلیف می شود

بازار خودرو همچنان در بلاتکلیفی/ چرا افزایش قیمت خودرو اعلام رسمی نمی شود؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی