پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کارلوس گون-1

تخلف مالی دلیل بازداشت مرد ارزشمند صنعت خودرو/ کارلوس گون در ژاپن دستگیر شد

از روز گذشته خبر بازداشت کارلوس گون و برکنارییش از سمت مدیر عامل گروه رنو نیسان میتسوبیشی به تیتر یک اخبار خودرویی تبدیل شده. این طور که پیداست در  طول سال های گذشته میزان درآمدهای گزارش شده توسط گون و گرگ کلی رییس هیات مدیره به مقامات بورس توکیو کمتر از مقادیر حقیقی بوده است. […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۹ آبان ۱۳۹۷

از روز گذشته خبر بازداشت کارلوس گون و برکنارییش از سمت مدیر عامل گروه رنو نیسان میتسوبیشی به تیتر یک اخبار خودرویی تبدیل شده. این طور که پیداست در  طول سال های گذشته میزان درآمدهای گزارش شده توسط گون و گرگ کلی رییس هیات مدیره به مقامات بورس توکیو کمتر از مقادیر حقیقی بوده است. کارلوس گون با این کار قوانین پولی و مالی ژاپن را نقض کرده است. در پی این اتفاق، سهام رنو به پایین ترین حد خود رسیده است. جالب اینجاست که آقای گون یکی از بالاترین درآمدها در صنعت خودرو را داشته است.

نیسان همچنین در ادامه افزوده است که پس از بازرسی ها تعداد بیشتری از سوء رفتارهای این فرد به دست آمده که از جمله واضح ترین آن ها استفاده شخصی از امکانات سازمانی و شرکت بوده است. این خودروساز ژاپنی همچنین در حال تهیه اطلاعات و مستندات برای ارائه به دادستان عمومی ژاپن است. البته برخی رسانه های ژاپنی خبر از دستگیری گوئن داده اند که هنوز تایید نشده است.

سهام نیسان در زمان اعلام این خبر از معامله متوقف شد اما سهام رنو که گوئن در آنجا نیز به عنوان مدیرعامل شناخته می شود، به پایین ترین سطح خود رسید. این سهم 13 درصد کاهش را تا قبل از ظهر تجربه کرد. تحلیل ها نشان می دهد که نقش گوئن در سقوط سهام و همچنین ساختار رنو-نیسان بسیار کلیدی و محوری است.

به گزارش روزنامه ژاپنی Yomiuri و دیگر رسانه های بین المللی، کارلوس گون مدیرعامل گروه رنو نیسان میتسوبیشی به همراه دستیار ارشد خود یعنی گرِگ کِلی (Greg Kelly) در ژاپن دستگیر شده؛ دلیل این امر به عدم ارایه اطلاعات دقیق درباره میزان دستمزدها و دارایی ها نسبت داده شده است.

نیسان با انتشار بیانیه ای ضمن تایید گزارش های موجود، اعلام کرده که تحقیق و تفحص از مقامات داخلی این شرکت به ویژه آقای گون و کلی تخلفات آنها را آشکار نموده است.

منابع محلی ژاپن می گویند گون به خاطر مخفی نگه داشتن درآمد 44 میلیون دلاری خود در دوره 5 ساله و همچنین تخطی از برخی قوانین مالی داخلی این کشور مورد پیگرد قرار گرفته است.

آنطور که شنیده ها حکایت دارند، هیئت مدیره نیسان با برنامه ریزی یک جلسه فوق العاده خود را برای برکناری گون و کلی آماده می کند. در بیانیه نیسان آمده:

تحقیقات نشان دادند که در طول سال های گذشته میزان درآمدهای گزارش شده توسط گون و کلی به مقامات بورس توکیو کمتر از مقادیر حقیقی بوده است.

علاوه بر این، در رابطه با گون چند رفتار نادرست مثل استفاده شخصی از اموال و دارایی های شرکت و نقش کلی در این موضوع کشف و تایید شده است.

انتظار می رود با اتفاقات پیش آمده، کارلوس گون و گرگ کلی از سمت های خود کنار گذاشته شده و افراد دیگری جایگزین آنها شوند.

گفتنی است گون همواره به عنوان یکی از مدیرانی که بالاترین درآمد را در صنعت خودرو دارد، شناخته شده؛ طوری که این مساله بیشتر اوقات در ژاپن جنجال آفرینی کرده است. البته این را هم اضافه کنیم وی نقش بسیار زیادی در موفقیت ائتلاف ژاپنی فرانسوی رنو نیسان داشته و یکی از رموز موفقیت این گروه قطعا تصمیماتی بوده که آقای گون در مقاطع حساس گرفته است.

براساس تازه ترین اخبار، در پی انتشار این خبر سهام نیسان بیش از یازده درصد افت را تجربه کرده است و سهام رنو نیز کاهشی هشت درصدی داشته است. جالب است بدانید که چنین افتی بسیار بیش از کاهش شش درصدی سود- ناشی از خروج رنو از بازار ایران- به هولدینگ رنو-نیسان و میتسوبیشی آسیب میزند.

در هر صورت، باید منتظر ماند و دید که در روزهای آتی دقیقا چه بر سر این مدیر موفق 64 ساله خواهد آمد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی