براساس آمارهای منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودروهای دوگانه سوز در خطوط تولید خودروسازان داخلی با افت ۴۶ درصدی همراه بوده است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ افت تولید خودروهای دوگانه سوز در شرایطی است که طی چند روز گذشته اخباری مبنیبر استفاده مجدد از کارت سوخت در فرآیند […]
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛
افت تولید خودروهای دوگانه سوز در شرایطی است که طی چند روز گذشته اخباری مبنیبر استفاده مجدد از کارت سوخت در فرآیند سوختگیری خودروها از سوی دولت منتشر شده است، هرچند دولت علت بازگشت کارت سوخت را جلوگیری از قاچاق سوخت اعلام کرده است با این حال برخی از کارشناسان معتقدند این اقدام به افزایش قیمت سوخت در آینده منجر خواهد شد.
از این رو پیشبینی میشود که تقاضا برای دوگانه سوزها با توجه به فاصله قیمتی میان بنزین و گاز در ماههای آینده افزایشی شود. با این حال با توجه به مشکلاتی که خودروسازان در تامین قطعات موردنیاز خود در خطوط تولید با آن مواجه هستند، نمیتوانند به این حجم از تقاضا پاسخ دهند؛ بهطوریکه کاهش تولید در 7 ماه سالجاری گویای این مساله است.
در مجموع تا پایان مهر، 31 هزار و 902 دستگاه انواع خودروی دوگانه سوز از سوی شرکت های خودروساز به بازار عرضه شده است. این در حالی است که طی مدت مشابه سال گذشته، شرکتهای خودروساز توانسته بودند 59 هزار و 244دستگاه خودروی دوگانه سوز را تولید کنند. در 7 ماه گذشته، سهم ایران خودرو از تولید دوگانهسوزها، 27هزار و 710 دستگاه بود. این تعداد خودروی دوگانهسوز به سه مدل پژو پارس، پژو 405 و سمند محدود میشود. در میان آنها سمند دوگانهسوز بیشترین حجم تولید را به خود اختصاص داده است. سمند دوگانهسوز طی این مدت در ایرانخودروی تبریز به تعداد 12 هزار و 660 دستگاه تولید شده است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، 25 هزار و 84 دستگاه سمند در این سایت تولید شده بود. این نشاندهنده افت 5/ 49 درصدی تولید این خودرو است.
شرکت سایپا تنها با تولید خودروی تیبا در فهرست تولید دوگانه سوزها قرار دارد. این خودروساز طی 7 ماه سالجاری در مجموع 4 هزار و 192 دستگاه تیبا دوگانهسوز را در سایت سایپا کاشان، تولید کرده است. تولید این خودرو نیز با افت 40 درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است؛ بنابراین در حال حاضر تنها 4 مدل خودروی دوگانهسوز در شرکتهای خودروساز داخلی تولید میشوند.
منبع: دنیای اقتصاد
دیدگاه خود را بنویسید