پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ام وی ام X33

دستِ پر X33 در میدان رقابت/ بررسی فنی ام وی ام X33 در شرایط مختلف

چری تیگو یا همان ام وی ام X33 از اولین کراس‌اوورهای چینی و ارزان‌قیمت در بازار ایران بود و باعث شد خریداران با بودجه محدود نیز بتوانند سراغ خودروهای شاسی‌بلند بیایند. با تکیه بر این موقعیت و ویژگی‌های مناسب، ام وی ام X33 توانست به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین شاسی‌بلندهای ارزان‌قیمت بازار ایران مطرح شود و فروش بیش از […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۶ فروردین ۱۳۹۸

چری تیگو یا همان ام وی ام X33 از اولین کراس‌اوورهای چینی و ارزان‌قیمت در بازار ایران بود و باعث شد خریداران با بودجه محدود نیز بتوانند سراغ خودروهای شاسی‌بلند بیایند. با تکیه بر این موقعیت و ویژگی‌های مناسب، ام وی ام X33 توانست به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین شاسی‌بلندهای ارزان‌قیمت بازار ایران مطرح شود و فروش بیش از 50 هزار دستگاه را در 2 مدل اول تجربه کند.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

اولین مدل X33 در سال 2005 معرفی شد و در سال 2010 نیز دست‌خوش تغییراتی در ظاهر و کابین قرار گرفت. مدل اولیه X33 حوالی سال 90 در ایران عرضه شد و مدل فیس‌لیفت آن نیز در سال 93 به بازار آمد. استقبال گسترده از این شاسی‌بلند چینی باعث شد مدیران‌خودرو سومین مدل این شاسی‌بلند پرطرفدار را بلافاصله پس از معرفی در بازار جهانی، در ایران عرضه کند. ام‌وی‌ام X33 جدید که با پسوند S از مدل‌های قبلی متمایز می‌شود، اواخر تابستان 95 در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد. اما امروز در شرایطی با شما صحبت می‌کنیم که بسیاری از معادلات قبلی بازار خودرو بر هم ریخته و با ممنوعیت واردات خودرو و افزایش چشم‌گیر قیمت خودروهای داخلی، دایره انتخاب خریداران به مراتب محدودتر از قبل شده است. اما X33 هم‌چنان می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای منطقی پیش روی خریداران باشد.

تیپ‌های مختلف و قیمت ام وی ام X33 در بازار

X33S  در 2 تیپ معمولی و اسپرت در بازار عرضه شده که در نمونه اسپرت، ترکیب 2 رنگ بدنه جلب‌توجه می‌کند. X33 در 180 مورد و 12 دسته‌بندی نسبت به مدل قبلی خود تغییر کرده تا مجموعه‌ای باکیفیت‌تر و ویژگی‌های بهتر را در اختیار خریدار قرار دهد.

ام وی ام X33S

از 180 تغییری که در ام وی ام X33 اعمال شده، 8 مورد تغییر به طراحی بیرونی، 35 مورد به طراحی کابین، 32 مورد به لوازم الکتریکی، 7 مورد به شاسی، یک مورد به پیشرانه، 2 مورد به گیرباکس، 5 مورد به سیستم تهویه، 14 مورد به عملکرد کلی خودرو، 5 مورد به مسائل زیست‌محیطی و حفاظت از محیط‌زیست، 76 مورد به کیفیت ساخت خودرو و یک مورد به سیاست‌های گارانتی و خدمات پس‌ازفروش مربوط می‌شود.

طراحی بدنه جذاب‌تر از گذشته

در طراحی ظاهری تغییرات صورت گرفته در عین این‌که بنیادی نیستند، اما تاثیر بسزایی بر ظاهر این کراس‌اوور محبوب گذاشته‌اند. حجم بیش‌تر تغییرات روی قسمت جلو متمرکز شده است. چراغ‌های جلو از نو طراحی شده و برای هماهنگی دماغه خودرو، جلوپنجره و سپر جلو نیز تغییر شکل پیدا کرده‌اند.

ام وی ام X33S

در چراغ‌های عقب نیز از نوار نئونی استفاده شده تا ظاهر X33S بیش‌تر با مدرنیته هم‌خوانی داشته باشد. مدل اسپرت ام‌وی‌ام X33S با ترکیب 2 رنگ برای بدنه تزیین شده و تضاد رنگ سقف با رنگ کلی بدنه، حس تمایز در شاسی‌بلندهای این کلاس را ایجاد می‌کند. هم‌چنین در مدل اسپرت خروجی‌های اگزوز روی سپر تغییر کرده‌اند. البته این خروجی‌ها خالی از لوله اگزوز هستند، اما روی زیبایی بصری نمای عقب تاثیر مناسبی گذاشته‌اند. این در حالی است که محفظه چرخ روی در صندوق بار و نحوه باز و بسته شدن این در، بیش‌تر حال‌وهوای شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر را تداعی می‌کند. هم‌چنین ام‌وی‌ام X33S به رینگ‌های 17 اینچی با طرحی جدید مجهز شده و ضربه‌گیرهای متفاوت با قبل، تکمیل‌کننده مجموعه تغییرات ظااهری این خودرو هستند.

ام وی ام X33S

نصب فلاپ‌های پلاستیکی روی سپرها و بخش کناری خودرو، باعث می‌شود در مسیرهای ناهمواری در صورت برخورد سنگ با بدنه، خسارتی به بخش‌های رنگ بدنه وارد نشود.

کابین جادار و خوش ترکیب

علی‌رغم این‌که X33 در کلاس کراس‌اوورهای متوسط جای می‌گیرد، اما فضای کابین‌اش جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد و راحتی یک خانواده ۵ نفره را در مسافرت‌ها تامین می‌کند. فضای جادار صندوق بار، فضای مناسب پا و سر در صندلی‌های عقب و صندلی‌های پهن و راحت جلو از جمله ویژگی‌های مثبت X33 در ارزیابی راحتی کابین به‌شمار می‌روند.

ام وی ام X33S

اگر تجربه سواری با مدل‌های قبلی ام‌وی‌ام X33 را داشته باشید، به این نتیجه می‌رسید که کیفیت متریال کابین X33S به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. البته در این مسیر، X33 هنوز در رده میانه قرار دارد و شاید بهتر بود بخش‌هایی از کابین آن پوششی نرم داشته باشند تا حس بهتری از کیفیت را منتقل کنند. رنگ‌بندی جذاب کابین اما باعث می‌شود چشم‌تان را روی قسمت‌هایی با کیفیت معمولی ببندید. پوشش تیره در کنار دوخت قرمز صندلی‌های چرمی و تریم قرمز رنگ اطراف دریچه‌های سیستم تهویه حس‌و‌حال یک خودرو اسپرت و جوان‌پسند را تداعی می‌کند تا ترکیب کابین X33 در طولانی‌مدت اصلا خسته‌کننده نباشد.

فرم غربیلک فرمان نیز مناسب و خوش‌دست است و مجموعه نشان‌دهنده‌ها کاملا جدید هستند. تنظیمات صندلی‌های جلو نسبت به قبل متنوع‌تر شده و در صندلی راننده در 6 جهت و صندلی شاگرد در 4 جهت تنظیم می‌شود. علاوه بر تغییراتی بنیادین کنسول جلو، یک صفحه نمایش 8 اینچی لمسی به این قسمت اضافه شده و بیش‌تر تنظیمات از طریق آن انجام می‌شود. این صفحه نمایش سرعت مناسبی در پاسخ‌گویی به دستورات دارد و باعث حذف دکمه‌های اضافی از روی کنسول شده. البته بهتر بود تنظیمات بعضی قسمت‌ها هم‌چنان به‌صورت مکانیکی انجام شود. مثلا تنظیم سیستم تهویه که بخشی از آن از این طریق انجام می‌شود، در نظر اول کمی پیچیده است و سرنشین را گیج می‌کند. در مدل جدید، آپشن کاربردی دوربین عقب نیز به X33 اضافه شده که در کنار سنسور فاصله‌سنج، پارک این خودرو را آسان می‌کند.

ام وی ام X33 از نظر فنی چه چیز در چنته دارد؟

یکی از نقاط قوت ام‌وی‌ام X33 در مدل‌های قبلی، پیشرانه توانمند و پرکشش آن بود. از آن‌جایی که این پیشرانه به‌خوبی امتحان خود را در گذشته پس داده، چری از ایجاد تغییرات اساسی روی آن اجتناب کرده، اما برای هماهنگ شدن با استانداردهای روز، آن را به‌روزرسانی کرده است.

ام وی ام X33 یک پیشرانه 4 سیلندر 1971 سی‌سی با کد SQR484F را در دل خود جای داده. تامین‌کننده قوای محرکه این خودرو وظیفه دارد جثه‌ای 1420 کیلوگرمی را جابه‌جا کند. این وظیفه بر دوش پیشرانه‌ای گذاشته شده که در دور 5750 می‌تواند 136 اسب‌بخار قدرت به تولید برساند. هم‌چنین گشتاور 182 نیوتن‌متری در دور 4300 تا 4500 به محور جلو منتقل می‌شود. گیرباکس CVT استفاده شده در X33S، در چری تیگو 5 به‌عنوان شاسی‌بلندی گران‌قیمت‌تر و بزرگ‌تر نیز به چشم می‌خورد. این گیرباکس در حالت دستی قابلیت تعویض 7 دنده را در اختیار راننده قرار می‌دهد که با اعمال تغییراتی نسبت به قبل، تعویض‌های آن دقیق‌تر شده و در سبقت‌ها سرحال‌تر نشان می‌دهد. هم‌چنین این گیرباکس در راستای کاهش مصرف سوخت برنامه‌ریزی شده تا به باک 57 لیتری فشار زیادی وارد نشود.

ام وی ام X33

در سمت چپ فرمان نیز دکمه‌ای برای تنظیم مودهای رانندگی با ۲ حالت اسپرت و اکو تعبیه شده که با فعال کردن حالت اکو و تعویض دنده‌ها در دورهای پایین‌تر در این حالت، جنبه اقتصادی X33 نمایان می‌شود. البته این شاسی‌بلند چینی با تمام این تلاش‌ها، هم‌چنان خودرویی پرمصرف در مقایسه با هم‌کلاسان خود به نظر می‌رسد.

ام وی ام X33S

ام وی ام X33 در چند سال حضور در ایران، همواره به‌عنوان کراس‌اووری با سواری نرم شناخته شده که در مسافرت‌های طولانی، سرنشینان‌اش را خسته نمی‌کند. تعلیق در جلو از نوع مستقل، مک‌فرسون با فنر پیچشی و میله نگه‌دارنده و ضدلغزش و در عقب از نوع کشنده چندگانه با فنرپیچشی است که از این نظر، نسبت به رقبای هم‌قیمت خود در بازار حرف‌های بیش‌تری برای گفتن دارد. شاید X33 یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو بدون هیچ‌گونه سیستم کمک آفرودی باشد؛ اما ارتفاع مناسب آن از سطح زمین و کشش مناسب پیشرانه‌اش، باعث شده اگر آخر هفته فکر طبیعت‌گردی به سرتان زد و خواستید بخشی از رانندگی را در مسیرهای بیراهه تجربه کنید، به دردسر نخورید. به طور قطع X33 یک کراس‌اوور شهری است، اما در بعضی مسیرهای خارج جاده‌ای نیز گلیم‌اش را از آب بیرون می‌کشد.

ام وی ام X33S

نقاط منفی ام وی ام X33

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های منفی در سواری با ام‌وی‌ام X33، نفوذ میزان قابل‌توجهی از صدای موتور به داخل کابین است. این ویژگی در مسیرهای شیب‌دار بیش‌تر خود را نشان می‌دهد. البته به گفته شرکت مدیران‌خودرو، این خودرو نسبت به قبل بهبود چشمگیری در عایق کابین را تجربه کرده است. به لطف استانداردNHV ، صدای وارد شده به کابین در ام وی ام X33 جدید 6 دسی‌بل نسبت به گذشته کاهش یافته. اما در میدان عمل، نمی‌توان به آرامش کابین نمره قبولی داد.

X33 از نظر ایمنی وضعیت نسبتا قابل‌قبولی دارد. برای حفاظت از سرنشینان ۲ ایربگ در جلو تعبیه شده و چارچوب‌ها و درها نیز برای استحکام بیش‌تر تقویت شده‌اند. البته جای خالی سیستم کنترل پایداری در X33 مخصوصا در جاده‌های پرپیچ‌وخم حس می‌شود.

نوشته: میلاد میرعابدینی

در جست و جوی تنوع/ ویدئو بررسی جامع ام وی ام X33S در شرایط مختلف

محصول جدید مدیران خودرو در راه است/ ام وی ام X55 چه مشخصاتی دارد؟

مزیت های سفر با ام وی ام X33

بررسی ام وی ام X22 / جشنواره تنوع در بازار کراس اوورهای کامپکت

بررسی فنی ام وی ام X33S / دنده سنگین ام وی ام برای عبور از سربالایی رقابت!

چری تیگو7 جدید چه تفاوت هایی با قبل دارد؟

چری تیگو5 فیس لیفت بخریم یا بی وای دی S6 ؟

آریزو6 ، تجلی پیشرفت چینی ها در صنعت خودروسازی/ بررسی جدیدترین محصول چری پیش از عرضه در بازار ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی