در شرایط فعلی اقتصادی، خودروسازان با چالش هایی روبرو هستند و کاهش تولید در چند ماهه گذشته و وضعیت نابسامان بازار حکایت از این چالش ها دارد. طبق پیش بینی مهندس رضا تقوی، مدیر عامل گروه صنعتی آمیکو ،قائم مقام و عضو هیات مدیره ارس خودرو دیزل، در شرایط پیش آمده برای اقتصاد کشور، خودروسازان با […]
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
مهندس رضا تقوی با مدرک کارشناس ارشد MBA (گرایش مدیریت استراتژیک و بازاریابی) که در سمت هایی از جمله مدیر بازاریابی و فروش گروه خودرو سازی سایپا، معاونت فروش و خدمات پس از فروش شرکت زامیاد و رییس فروشهای B2B گروه خودروسازی سایپا فعالیت داشته و در حال حاضر نیر به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی آمیکو و قائم مقام و عضو هیات مدیره ارس خودرو دیزل فعال است.
چالش اول: تولید
بحران یاچالش نخستی که درحال حاضر،پیشروی خودروسازان خواهدبود،درخصوص تولیدخودرواست. باتوجه به اعمال تحریمهای جاری ومسائل ومشکلات فعلی دراقتصاد،ایجاد مشکل درپرداخت وجه قطعات خریداری شده با بانکهای خارجی، تحریم سوییفت و همچنین مشکلات حمل محموله ها در تمامی یااکثرشرکتهای خودروساز،درمقطع کنونی یا تا چند ماه آینده،درگیر مشکل تامین قطعه و تولید هستند یا خواهند شد.
این مشکل به عنوان بحران یاچالش اول شرکتهامطرح است. البته تاچندماه دیگر،قطعاازاین مسیریاازاین موقعیت خارج خواهند شدوتولیدات با تغییراتی احتمالی در تیراژو احتمال تغییر برنامه تولید،واردخطوط تولیدشرکتهامیشوندوتولید،دوباره ازسرگرفته خواهدشد.
چالش دوم: فروش
چالش دوم یابحران دوم، بازاریابی و فروش است. باتوجه به نرخ ارز و هزینههای اضافی که برتولیدمترتب میشود،از جمله نواسانات و افزایش نرخ ارزو همچنین افزایش نهاد های تولید قطعا واحدهای حسابداری قیمت تمام شده محصول شرکتها در محاسبه و برآورد قیمت فروش فعال میشوند. و یقینا قیمتهاحداقل با افزایش میزان100 %تا 50 % قیمت های جاری خواهد بود.
شرکتهانسبت به اعلام قیمت فروش جدیدمحصولات،اقدام میکنند. دراین مرحله،بحث بازاریابی و فروش، به عنوان چالش بعدی شرکتهامطرح خواهدشد؛به این دلیل که باتوجه به شرایط بسیار عمیق رکودـتورمی وشرایطی که درکشورحاکم است، هزینهی خانواروهزینه افرادتاحدزیادی افزایش پیداکرده است. ازطرف دیگر، قیمت محصولات افزایش پیدا کرده است و این 2 پدیده درضدیت باهم، باعث کاهش توان خرید مشتری میشود؛ لذا واحدهای فروش شرکتها به چالشی اساسی خواهندخورد.
چالش سوم: معوقات بازپرداخت تسهیلات پرداختی
بحران یا چالش سوم،به دلیل اینکه شرکتهانمیتوانندخط تولیدشان رامتوقف کنندوبایدتولید،روندمستمرخودش راحفظ کند،به طرحهای تقویت یادرواقع تحریک تقاضاروی میآورند. یکی ازاین طرحها،فروش اقساطی یاچکی خودرواست. شرکتهادرصدی ازقیمت تمامشده رابه عنوان تسهیلات به مشتری پیشنهادمیدهندودرقبال آن چک مدتدارمیگیرندواین بحران یاچالش سوم خودروسازی است؛به این دلیل که باتوجه به افزایش هزینههادربخش خودروهای سواری ومشتریان خاص خودروهای سواری وهمچنین درخصوص مشتریان خودروهای تجاری،مسائل تازهای پدیدمیآید. درموردخودروهای تجاری مشکل دومی هم وجودداردواضافه میشودوآن کاهش باروکاهش کاربهخصوص درخودروهای تجاری است. نتیجتااین دوسه عامل باعث میشودکه مشتریان دربازپرداخت مبالغ تسهیلات به مشکل بربخورندوچالش اساسی خودروسازهادرخصوص معوقات بازپرداخت تسهیلا ت است که مقدارزیادی بارمالی به شرکتهاواردمیکند.
دیدگاه خود را بنویسید