پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کامیون

اما و اگرهای محاسبه نرخ کرایه بار بر اساس تن-کیلومتر

رییس انجمن حمل و نقل کالای برون شهری معتقد است با وجود این که محاسبه نرخ جابجایی کالا بر اساس تن ــ کیلومتر به مرحله ابلاغ رسیده است و احتمالا به زودی اجرایی خواهد شد، همچنان تردیدهایی در رابطه با آن وجود دارد. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ حسین احمدی‌زاده، اظهار کرد: در […]

هادی سیانکی
شنبه - ۲۴ آذر ۱۳۹۷

رییس انجمن حمل و نقل کالای برون شهری معتقد است با وجود این که محاسبه نرخ جابجایی کالا بر اساس تن ــ کیلومتر به مرحله ابلاغ رسیده است و احتمالا به زودی اجرایی خواهد شد، همچنان تردیدهایی در رابطه با آن وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

حسین احمدی‌زاده، اظهار کرد: در ماه‌های گذشته دولت و سازمان راهداری تلاش کرده‌اند که حداقل در حد توان خود مشکلات موجود میان رانندگان فعال در عرصه حمل و نقل کالا را بر طرف کنند و ما از نزدیک شاهد برخی تحولات در این حوزه هستیم.

به گفته وی، با وجود اینکه به شکل کامل امکان بر طرف کردن نیاز رانندگان کامیون به لاستیک، جدید فراهم نشده است، اما آنچه در انبار وجود داشته توزیع شده و امیدواریم با همکاری وزارت صنعت در آینده دیگر ابعاد این موضوع نیز بر طرف شود.

رییس انجمن حمل و نقل کالای برون شهری درباره آخرین وضعیت اجرای طرح محاسبه نرخ جابجایی کالا بر اساس تن ــ کیلومتر، توضیح داد: بر اساس آخرین خبرها سازمان راهداری دستورالعمل اجرای این طرح را به شرکت‌های حمل و نقل در استان‌های مختلف ابلاغ کرده است و احتمالا این موضوع به زودی اجرایی خواهد شد.

احمدی‌زاده در پاسخ به این سوال که با اجرای این طرح چه میزان از مشکلات رانندگان کامیون بر طرف خواهد شد، خاطر نشان کرد: متاسفانه نماینده ما جز در موارد معدود در جلسات تصمیم‌گیری در این رابطه حضور نداشته است. از نظر ما اجرای این طرح با ابهاماتی روبرو است که اگر حل نشود نه تنها مشکلات سابق را بر طرف نمی‌کند که حتی احتمال دارد  معضلات جدیدی را نیز ایجاد کند.

وی ادامه‌ داد: در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ نیز اجرای طرح “تن ــ کیلومتر” نهایی شد، اما در این دوره مشکلاتی به وجود آمد که دولت پس از آن تصمیم گرفت اجرای آن را متوقف کرده و برنامه‌ای جدید در دستور کار قرار دهد. برای مثال رانندگان زمانی که بار کمتری را دریافت می‌کردند بر اساس نرخ تن ــ کیلومتر حرکت کرده، اما وقتی بار سنگین تر می‌شد، نرخی بالاتر مطالبه می‌کردند.

رییس انجمن حمل و نقل کالای برون شهری با بیان این که این مشکل باعث به وجود آمدن نرخ کرایه پشت بارنامه شد، در این باره توضیح داد: در چنین شرایطی رانندگان برای جابجایی بار کرایه بالاتری می‌خواستند که اضافه آن خارج از بارنامه رسمی دریافت می‌شد. در چنین فضایی امکان نظارت بسیار پایین آمده و حتی امکان دریافت سهم سازمان راهداری و مالیات بر ارزش افزوده نیز وجود ندارد.  از این رو نیاز جدی داریم که ابعاد مختلف اجرای این طرح را بررسی کنیم، زیرا اگر بنا باشد کار مشکلات دهه ۶۰ را داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که شرایط رانندگان و صاحبان بار بهبود یابد.

چند ماه قبل و به دنبال اعتراض رانندگان کامیون به شرایط صنفی خود سازمان راهداری تصمیم گرفت امتیازاتی مانند حق بیمه، افزایش نرخ کرایه و تسهیلات برای دریافت لوازم یدکی مورد نیاز را تعریف کند.

یکی از خواسته‌هایی که اجرای آن پس از چند ماه بررسی در دستور کار قرار گرفت، محاسبه نرخ جابجایی بار بر اساس تن ــ کیلومتر بود.

سازمان راهداری اعلام کرده است که این نرخ گذاری را به مرحله ابلاغ رسانده و به زودی اجرایی خواهد کرد.

با وجود اقداماتی که به منظور گسترش نفوذ راه‌آهن در عرصه جابجایی بار صورت گرفته است، همچنان حدود ۹۰ درصد از بار کشور از طریق جاده‌ها و به وسیله کامیون‌ها جابجا می‌شود.

منبع: ایسنا

انتقاد انجمن صنفی کامیون‌ داران از نحوه اجرای طرح تن کیلومتر

جایگزینی تن کیلومتر به جای کرایه توافقی حمل بار تا یک ماه آینده

اصلی ترین مطالبه رانندگان کامیون محقق شد/ تصویب کرایه بر اساس تن-کیلومتر‌

تصویب محاسبه نرخ کرایه براساس تن -کیلومتر

کرایه حمل بار بر اساس تن بر کیلومتر محاسبه خواهد شد

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی