پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ولوو XC90- لکسوس RX200

سرد یا معتدل؟! مقایسه ای میان لکسوس RX200t و ولوو XC90

این بار سراغ 2 شاسی بلند میلیاردی بازار آمده ایم. قطعا این روزها به دلیل افزایش قیمت ارز و ممنوعیت واردات خودرو، قیمت هیچ یک از خودروهای خارجی در بازار ایران منطقی نیست. اما اگر بخواهید با هزینه ای هنگفت، یک شاسی بلند فول سایز بسیار لوکس و مدل بالا داشته باشید، باید از میان […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱۶ دی ۱۳۹۷

این بار سراغ 2 شاسی بلند میلیاردی بازار آمده ایم. قطعا این روزها به دلیل افزایش قیمت ارز و ممنوعیت واردات خودرو، قیمت هیچ یک از خودروهای خارجی در بازار ایران منطقی نیست. اما اگر بخواهید با هزینه ای هنگفت، یک شاسی بلند فول سایز بسیار لوکس و مدل بالا داشته باشید، باید از میان لکسوس RX و ولوو XC90 انتخاب کنید. چرا که ورود شاسی بلندهای این رده خودروسازهای آلمانی مثل پورشه، ب ام و و مرسدس بنز به دلیل حجیم بودن پیشرانه هایشان و با توجه به قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی از سال 2013 ممنوع است.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

 

لکسوس RX

فروش نسل چهارم RX بعد از نمایش اش در نمایشگاه خودرو تهران، آغاز شد. RX با قیمت حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان پیش فروش شد. نکته جالب این بود که مشتریان RX در ایران، حق انتخاب تیپ مورد نظر خود را نداشتند و ایرتویا اعلام کرده بود هر تیپی که به دست‌اش رسید، طبق نوبت به مشتریان تحویل می‌دهد و مبلغ تکمیل وجه را بر اساس سطح تجهیزات خودرو دریافت می‌کند! انواع مدل‌های ۳، ۵ و ۷ کلید در بازار ایران عرضه شد. تعدادی محدود نیز مدل F اسپرت با ظاهری جذاب‌تر و جزییاتی متفاوت در طراحی کابین به ایران آمده است.

 

لکسوس در طراحی NX، این ریسک، یعنی به کار بردن خطوط تند و تیز در طراحی با زبانی مدرن را پذیرفت و انصافا موفق هم شد. اما در طراحی RX، لکسوس علی‌رغم استفاده از این سبک، در میانه حرکت کرده تا مخاطبان RX را بیش‌تر کند. فرم کلی بدنه مدل جدید بی‌شباهت به نسل قبلی نیست و این استایل هم‌چنان حفظ شده است. که این نشان از تاکید لکسوس بر اصالت RX دارد.

نسل چهارم لکسوس RX 4890 میلی‌متر طول، 1895 میلی‌متر عرض و 1690 میلی‌متر ارتفاع دارد. فاصله میان 2 محورش نیز به 2790 میلی‌متر می‌رسد. طول این نسخه نسبت به نسل قبلی ۵ اینچ بیش‌تر است و فاصله بین ۲ محور آن نیز ۲ اینچ نسبت به قبل کش آمده. همین ویژگی باعث شده انتظار کابینی جادارتر و راحت‌تر را نسبت به قبل داشته باشیم. الحق که RX انتظارمان را پاسخ می‌دهد و فضای کاملا بزرگ و جادار در اختیار است.

برخلاف بیش‌تر خودروهای این سگمنت، RX از صندلی‌های کوچک ردیف سوم بی‌بهره است. اما نسبت به قبل، علاوه بر راحتی بیش‌تر، فضای صندوق بارش نیز افزایش یافته است. با این حال با صندوق بار آن‌چنان بزرگی روبه‌رو نیستیم. 466 لیتر نهایت بضاعت RX در این قسمت است. در عوض صندلی‌ها کاملا بزرگ و راحت هستند و در هر 2 ردیف فضای کافی برای سر، پا و شانه‌ها وجود دارد. برخلاف ظاهر بیرونی ساختارشکن، RX جدید کابینی معقول‌تر و عامه‌پسندتر از قبل دارد. اگر با چهره ساختارشکن‌اش کنار نمی‌‌آیید، پشت فرمان می‌تواند برایتان بهترین زاویه باشد.

 

نام لکسوس با کیفیت فوق‌العاده گره خورده و این ویژگی داخل کابین RX جدید کاملا تجلی پیدا کرده است. جذابیت‌های کابین در مدل F اسپرت به مراتب از مدل عادی بیش‌تر است. چراکه جزییاتی مثل دوخت رنگی، غربیلک اسپرت‌تر فرمان و صفحه کیلومترشمار متفاوت را شامل می‌شود. صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند و به گرمکن و تهویه نیز مجهز شده‌اند. تنظیمات صندلی راننده به لطف بهره از سیستم حافظه یک‌پارچه با آینه‌ها و فرمان، در چند حالت قابل ذخیره است. از دیگر موارد جذاب در فهرست آپشن‌های RX می‌توان به ترمز پارک الکتریکی، سقف پانوراما، سیستم دید 360 درجه مجهز به 4 دوربین، سنسور پارک جلو و عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه برای سرنشینان جلو مجهز به دریچه مخصوص برای سرنشینان عقب، سیستم هدآپ‌دیسپلی (HUD-نمایش اطلاعات روی شیشه جلو) و سیستم صوتی قدرتمند مارک لوینسون (همه RX‌های موجود در ایران از این آپشن برخوردار نیستند) اشاره کرد.

مشخصات فنی لکسوس RX200t

پیشرانه 4 سیلندر 1998 سی‌سی RX به توربوشارژر مجهز شده و از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها VVT-IW بهره می‌برد. نتیجه کار 238 اسب‌بخار قدرت است که در دور 4800 تا 5600 به‌دست می‌آید و ماکزیمم گشتاور 350 نیوتن‌متری نیز در دور 1650 تا 4000 به هر 4 چرخ منتقل می‌شود. این پیشرانه وظیفه از جا کندن جثه 1890 تا 1995 کیلویی (متغیر نسبت به سطح تجهیزات) RX را بر عهده دارد. ترکیب توان پیشرانه و وزن بدنه در این شاسی‌بلند  لوکس چندان هیجان‌انگیز نیست و نتیجه آن، کمی کم‌تر از 10 ثانیه زمان لازم برای شتاب‌گیری اولیه‌اش است. RX200t 9.2 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد و سقف سرعت‌اش روی 200 کیلومتربرساعت به‌صورت الکترونیکی محدود شده است.

شاید این مدل از نظر قدرت به پای نسل قبلی نرسد، اما کاملا کم‌مصرف و مقرون‌به‌صرفه است و در هر 100 کیلومتر به‌صورت ترکیبی حدود 8.1 لیتر بنزین از باک 72 لیتری آن کم می‌شود. یکی دیگر از نقاط ضعف RX200t نسبت به رقبای اروپایی، گیرباکس از مدافتاده و نسبتا قدیمی 6 سرعته آن است. این گیرباکس 6 سرعته مدام سعی دارد دنده‌ها را سبک کند و در بعضی مواقع نسبت به معکوس دادن بی‌میل است. هم‌چنین RX این قابلیت را در اختیارتان قرار می‌دهد که بتوانید برای رانندگی یکی از حالت‌های اکو، اسپرت و نرمال را توسط اهرم دوار کنسول میانی انتخاب کنید. کنترل بدنه در پیچ‌ها نسبت به رقبا ضعف دارد و حرکات گهواره‌ای ارمغان این ویژگی RX200t به‌شمار می‌رود.

لکسوس در مورد RX جدید به سیستم تعلیق کاملا مستقل که میان سواری نرم و هندلینگ مناسب توازن برقرار کرده، تاکید دارد. به لطف بهره بردن از سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر سواری RX هم در مسیرهای ناهموار هم در جاده‌های صاف کاملا نرم و آرامش‌بخش است. اما در بحث پایداری ایرادهایی به RX جدید وارد است و در عمل نمی‌‌توان حرف‌های لکسوس را قبول کرد. RX جدید در بحث ایمنی جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌‌گذارد. این نسخه به بسته ایمنی لکسوس با نام+ SAFETY SYSTEM مجهز شده که سامانه‌هایی از جمله، اخطار برخورد از جلو، هشدار انحراف از مسیر، نوربالای اتوماتیک، کروزکنترل تطبیقی و ماندن در خط حرکت را شامل می‌شود.

ولوو XC90

XC90 به‌عنوان نخستین SUV بزرگ ولوو در سال 2002 معرفی شد. نسل دوم XC90 اما با ظاهری خیره‌کننده که از زبان جدید طراحی ولوو سود می‌برد، در نمایشگاه ژنو 2015 به عنوان تهدیدی جدی برای رقبای پرادعایش شناخته می‌شود. این شاسی‌بلند اسپرت از سوی مجله موتورترند به‌عنوان بهترین SUV سال 2016 معرفی شده و لقب ایمن‌ترین شاسی‌بلند دنیا را به دوش می‌کشد. تدارک ورود XC90 به ایران مدت کوتاهی پس از معرفی در بازار جهانی داده شد، اما تحویل دیر و حواشی پیرامون حضورش در بازار ایران باعث شد تا پایش دیرتر از آن‌چه انتظار می‌رفت به خیابان‌های ایران باز شود.

هماهنگی و زیبایی ظاهر XC90 را باید ستود. گرافیک T شکل چراغ‌های روشنایی در روز جلو در ترکیب با جلوپنجره بزرگ و فرم جعبه‌ای اتاق، تلفیقی هنرمندانه از سنت و مدرنیته به‌شمار می‌روند. از انحنای جذاب چراغ‌های بلند عقب هم نباید گذشت که طراحی این بخش را از سادگی خارج کرده‌اند. نسخه R دیزاین با کیت بدنه اسپرت‌تر نسبت به 2 مدل دیگر یعنی مومنتوم و اینسکریپشن است و زیبایی‌اش با رینگ‌های اسپرت 20 اینچی و رنگ آبی منحصربه‌فردش کامل می‌شود. در حقیقت می توان این مدل را با نسخه F اسپرت لکسوس RX هم تراز دانست. از تفاوت‌های این نسخه با سایر تیپ‌ها می‌توان به خطوط مشکی و افقی جلوپنجره، فرم متفاوت دیفیوز سپر جلو و روکش نقره‌ای رنگ آینه‌های جانبی اشاره کرد.

 

کابین و امکانات ولوو XC90

فضای کابین XC90 در نسخه R دیزاین حال‌وهوایی اسپرت دارد و با چرم ناپا و جیر و تریم آلومینیومی پولیش‌شده تزیین شده است. در نگاه نخست، چیدمان ساده کابین در عین شیک بودن جلب توجه می‌کند. فضای کابین به‌طور سخاوتمندانه‌ای جادار و راحت بوده و XC90 بر خلاف رقیب آسیایی 7 نفره است. صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند، به گرمکن مجهز هستند و تنظیمات آنها در 3 حافظه قابل ذخیره است. سقف یک‌تکه شیشه‌ای ولوو فضای کابین را دلبازتر از کابین RX کرده و استفاده از کریستال دست‌ساز در برخی قسمت‌ها نشان از توجه ویژه طراحان به سلیقه خریداران مشکل‌پسند دارد.

ترمز پارک برقی عمل می‌کند و با قرار گرفتن گیرباکس در حالت D آزاد می‌شود. در حین حرکت اطلاعات خودرو توسط سیستم هدآپ روی شیشه جلو نمایش داده می‌شود. به لطف‌اندازه مناسب پنجره‌ها و فرم جعبه‌ای کابین، دید به اطراف مناسب است و احساس تسلط مناسبی خواهید داشت. قبل از هرچیز باید اشاره کنیم که قیمت آپشن‌ها مختلف XC90 خیلی بالاست و به همین جهت اختلاف قیمت قابل‌توجهی میان نسخه‌های فول‌آپشن و معمولی وجود دارد. عملکرد سیستم تعلیق بسیار راحت است و در مسیرهای ناهموار بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد.

مشخصات فنی ولوو XC90

نقطه قوت ولوو نسبت به لکسوس در این مقایسه، یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری که علاوه بر توربوشارژر، به یک سوپرشارژر نیز مجهز شده و باعث از بین رفتن تاخیر (لگ) اولیه توربو می‌شود و در ادامه توربوشارژر وارد مدار شد و در دورهای بالا کارایی پایین سوپرشارژر را جبران می‌کند. پیشرانه ۳۲۰ اسبی ولوو به سقف نیازهای راننده حتی در حالت اقتصادی نیز پاسخ می‌دهد. گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متری‌اش در مسیرهای آفرود از پس وزن بالایش برآمده و گازخورش در مسیرهای شهری راننده را به وجد می‌آورد.

توسط دکمه‌ای غلتک مانند می‌توانید حالت رانندگی را در 3 برنامه کامفورت، اکو و داینامیک تنظیم کنید. هم‌چنین برای مسیرهای ناهموار یک مد آفرود در نظر گرفته شده که البته با بالا رفتن سرعت از ۴۰ کیلومتر به‌صورت خودکار به حالت کامفورت تغییر وضعیت می‌دهد. عملکرد فوق‌العاده گیرباکس ۸ سرعته اتوماتیک و هماهنگی آن با پیشرانه خودش را در مقابل رقیب آسیایی به رخ می‌کشد.

همچنین در نسخه R دیزاین انتخاب شده، می‌توان دنده‌ها را توسط شیفترهای پشت فرمان نیز تعویض کرد. تقسیم وزن ۵۲.۵ به ۴۷.۵ یک رانندگی پایدار و هندلینگی در حدو‌اندازه‌های کاین برای XC90 به ارمغان می‌آورد. اما از عملکرد لخت فرمان نیز نباید گذشت که بعضی مواقع اطلاعات مناسبی از سطح مسیر منتقل نمی‌کند. ایمن‌ترین شاسی‌بلند دنیا به انواع و اقسام سیستم‌های ایمنی مجهز شده تا هنگام رانندگی آب در دل سرنشینان تکان نخورد. ترمزها نیز عملکرد قدرتمندی دارند و در هر سرعتی از پس وزن بالای بدنه به‌خوبی بر می‌آیند.

پیشنهاد جوان خودرو

مهم‌ترین رقیب لکسوس RX200t در بازار ایران، چه از نظر اندازه بدنه چه از نظر قیمت، ولوو XC90 به‌شمار می‌رود. RX شاسی‌بلندی خاص‌تر و کم‌استهلاک‌تر از XC90 ارزیابی می‌شود، اما در بحث فنی و قابلیت‌های پیشرانه، میدان را به رقیب سوئدی واگذار می‌کند. RX شاسی‌بلندی اسپرت برای سریع رفتن در جاده‌های مارپیچ نیست، اما سواری نرم و صندلی‌های راحت‌اش با فضای جادار کابین دست‌به‌دست هم می‌دهند تا در مسافرت‌ها به آن علاقه‌مند شوید. در حالی که ویژگی های فنی و گیرباکس XC90 به شدت جوان های طالب هیجان را به خود جذب می کند و می تواند بهترین نسخه برای تجربه هیجان با موتور 2 لیتری باشد.

نوشته: میلاد میرعابدینی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی