پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سرمایه گذاری و حمایت همه جانبه همراه اول از استارت آپ های ایرانی

از استارت آپ ها چه خبر؟! این روزها استارت آپ ها یا تجارت های نوپا، بسیار مورد توجه هستند و می توانند در عین اینکه با بودجه اندکی آغاز به کار می کنند، برای تجارت های قدیمی در بستر مرتبط، بسیار خطرناک باشند. نباید فراموش کرد که تسلا هم روزی استارت آپ به شمار می […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۹ دی ۱۳۹۷

از استارت آپ ها چه خبر؟!

این روزها استارت آپ ها یا تجارت های نوپا، بسیار مورد توجه هستند و می توانند در عین اینکه با بودجه اندکی آغاز به کار می کنند، برای تجارت های قدیمی در بستر مرتبط، بسیار خطرناک باشند. نباید فراموش کرد که تسلا هم روزی استارت آپ به شمار می رفت و حالا غول خودروهای الکتریکی در دنیا به شمار می رود. شرکت اشتراک گذاری سواری اوبر هم زمانی یک استارت آپ به شمار می رفت ولی حالا یکی از باارزش ترین و با نفوذترین برندهای دنیاست.

دلیل اینکه استارت آپ ها می توانند یکشبه ره هزار شبه را پشت سر بگذارند اینست که زیرساخت های کارگاهی و یا کارخانه ای بر پایه ایده شکل می گیرد و به تولید می رسد اما در کارخانجات و تجارت های قدیمی، زیرساخت ها باید بر پایه ایده جدید تغییر یابند که هزینه زیادی را در بر داشته و به همین دلیل است که برندهای کهنه و قدیمی، گام هایی شمرده بر می دارند و محافظه کارانه عمل می کنند.

در کشورهای غربی مخصوصأ ایالت متحده آمریکا، استارت آپ ها بسیار حائز اهمیت هستند تا جایی که سایت هایی مانند kickstarter، از طریق مردم عادی، بودجه لازم برای راه اندازی و تولید ایده های استارت آپ را جمع آوری می کند.

استارت آپ ها ایرانی، رویه جدید برای شکوفائی

به تازگی استارت آپ ها در ایران هم بسیار مورد توجه قرار می گیرند و بعضأ با استقبال بی سابقه ای روبرو می شوند. نباید فراموش کرد که سایت هایی مانند دیوار و اسنپ، تا چند سال پیش استارت آپ هایی بیش نبودند ولی حالا جزو با نفوذترین تجارت های کشورمان هستند که میلیون ها نفر به تنهایی از طریق این دو سایت کسب درآمد دارند. اما متأسفانه به دلیل سخت گیری های دولت در زمینه راه اندازی یک تجارت جدید و بعضأ هزینه های بالایی که در بر دارد، اکثر استارت آپ ها در ایران به سایت و اپلیکیشن منتهی می شوند. که آنهم برای برخی از سایت هایی که به درگاه بانکی و نماد اعتماد الکترونیک نیازمند هستند، باید هفت خان رستم طی شود تا سایت/اپلیکیشن بتواند رسمأ کار خود را استارت بزند.

اوبار

اوبار، باربری آنلاین

یکی از استارت آپ های اخیر که از ابتدای راه اندازی مورد توجه بوده و جای خالی آن در میان تمامی سایت های موجود در کشور احساس می شد، سایت اوبار است. از نام آن پیداست که این سایت به منظور باربری راه اندازی شد و حمل بار را به روشی نوین و مبتنی بر تکنولوژی انجام می دهد. اوبار سامانه ای هوشمند برای ایجاد ارتباط میان صاحبان بار با راننده های کامیون است. با استفاده از این سامانه، می توانید بار خود را از طریق اپلیکیشن و یا وب سایت ثبت کنید و پس از مشاهده قیمت و تأیید آن، بار خود را به مناسب ترین راننده بسپارید. این اپلیکیشن، قیمت خود را بر اساس الگوریتم های Machine Learning و هوش مصنوعی محاسبه می کند و از این طریق سعی دارد قیمت ها را در بازار حمل و نقل ایران شفاف کند. یکی از بزرگترین مزایای این سامانه هوشمند اینست که می توانید موقعیت ماهواره ای بار خود را از لحظه بارگیری تا تخلیه بار بصورت آنلاین از روی نقشه رصد کنید. شاید این روزها نام اوبار را زیاد نشنوید اما بی شک تا چند سال دیگر، جز نام اوبار، نام دیگری را در زمینه حمل و نقل بین شهری نخواهید شنید.

اوبار اوبار

اوبار آچاره

آچاره، روشی نوین برای ارائه کارهای خدماتی

یکی دیگر از استارت آپ های اخیر، سایت و اپلیکیشن آچاره نام دارد که خدمات را با روش های نوین مبتنی بر تکنولوژی تلفیق کرده است. از طریق آچاره می توانید به سادگی و در چند مرحله، خدمات مورد نیاز خود، اعم از نظافت، تعمیرات، آرایشگاه، تعویض روغن و لوله کشی را از آچاره دریافت کنید. کافیست تا خدمت مورد نظر خود را انتخاب کنید و مکان و زمان حضور متخصص را مشخص نمایید و بقیه کارها را به آچاره بسپارید. این خدمت که فعلأ فقط در شهر تهران ارائه می شود، با استقبال زیادی روبرو شده است. بنابراین دیگر نیازی نیست برای خدمات نظافت، نیازمندی های روزنامه را ورق بزنید.

آچارهآچارهآچاره

همراه اول حامی چند استارت آپ ایرانی

اما همانطور که در ابتدا اشاره شد، استارت آپ ها از آنجایی که با بودجه اندک راه اندازی می شوند، نیازمند حمایت و توجه سازمان ها، اورگان ها و سرمایه گذاران هستند. یکی از شرکت هایی که بیش از سایرین به مقوله استارت آپ ها توجه داشته و آنها را حمایت می کند، بزرگترین اپراتور خاورمیانه یعنی همراه اول است. همراه اول می کوشد تا با تزریق مالی و تبلیغات برای استارت آپ ها، زیر پر و بالین آنها را گرفته و به رشد و پیشرفت هر چه سریعتر آنها کمک می کند. شایان به ذکر است که دو استارت آپ نام برده در این نوشتار یعنی اوبار و آچاره، زیر نظر و با سرمایه گذاری همراه اول راه اندازی شده است تا بتواند در مسیر توسعه کسب و کارهای دیجیتالی، گام مثبت و مؤثری را برداشته باشد.

همراه اول همراه اول

به تازگی، همراه اول با امضای یک تفاهم نامه چند جانبه، کسب و کارهای دیجیتالی در کشور را توسعه می دهد و در جریان مراسم امضای این تفاهم نامه، رییس مرکز ملی و دبیر شورای عالی فضای مجازی از نقش اپراتور اول در توسعه کسب و کارهای دیجیتالی نوپا و تقویت ظرفیت های داخلی و ملی در این راستا، قدردانی کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی