پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بیمه شخص ثالث

تفکیک راننده های کم خطر و پرخطر در قانون جدید بیمه شخص ثالث

از سال آینده، بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق می‌گیرد. غلامرضا سلیمانی، رییس بیمه مرکزی در تایید این خبر گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه، با توجه به پرخطر و کم‌خطر بودن راننده از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت. به هیچ عنوان این بحث مطرح […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۹ دی ۱۳۹۷

از سال آینده، بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق می‌گیرد.

غلامرضا سلیمانی، رییس بیمه مرکزی در تایید این خبر گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه، با توجه به پرخطر و کم‌خطر بودن راننده از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت. به هیچ عنوان این بحث مطرح نیست که برای هر نفر یک بیمه نامه صادر شود و اتفاقا با اجرای این طرح رانند گان کم خطر تشویق و رانند گان پر خطر تنبیه می شوند و بین رانندگان پر خطر و کم خطر تفکیک ایجاد می شود. زن یا مرد بودن راننده، جوان یا پیر بودن و پرخطر و کم‌خطر بودن راننده در این مصوبه لحاظ می‌شود و راننده‌هایی که رانندگی بهتری دارند هزینه کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت می‌کنند.

راننده‌های پرخطر ریسک بالایی ایجاد می‌کنند

بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸، آمار کشته‌شدگان تصادفات رانندگی در ایران به ۱۶ هزار نفر رسیده است. همچنین با توجه به آنچه سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده در سال ۹۶، آمار کشته شدگان حوادث رانندگی ۱.۷ درصد افزایش یافته است. رعایت حداقل استاندارهای لازم در طراحی خودروها و کیفیت پایین آن‌ها از عوامل موثر وقوع حوادث رانندگی در ایران می‌باشد. علاوه بر ایمنی خودرو، عامل انسانی و رانندگی پرخطر سهم قابل توجهی در وقوع تصادفات دارد.

سلیمانی ضمن اشاره به ریسک بالای رانندگان پرخطر و لزوم پرداخت حق‌ بیمه‌ بیشتر توسط آنان تاکید کرد: کسانی که خوب رانندگی می‌کنند باید تشویق شوند و پول بیمه کمتری پرداخت کنند، این افراد می‌توانند از تخفیفات ویژه بیمه‌ای استفاده کنند و اگر خودرویشان را عوض کنند تشویق‌ها را هم با خود منتقل می‌کنند.

خانم‌ها تخفیقات ویژه بیمه‌ای دریافت می‌کنند

رییس کل بانک مرکزی در تشریح این خبر افزود: در جهت راننده محور کردن بیمه شخص ثالث جنسیت، سن افراد و سابقه آن‌ها مطرح است. با توجه به این که خانم‌ها مرتب‌تر رانندگی می‌کنند در سال آینده که بیمه شخص ثالث راننده محور می‌شود، خانم‌ها تخفیفات ویژه‌ بیمه‌ای دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به این که در این مصوبه به افراد، ارزش ویژه‌ای داده می‌شود، گفت: کسانی که فقط چند بار در سال از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند، می‌توانند تخفیفات ویژه‌ای دریافت کنند.

سلیمانی خاطرنشان کرد این طرح تا پایان برنامه‌ ششم توسعه اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: شرکت‌هایی که بیمه‌نامه صادر می‌کنند از این به بعد اطلاعات فردی راننده شامل جنسیت، سن، شغل و سابقه رانندگی را دریافت می‌کنند تا این طرح از سال آینده به صورت آزمایشی به اجرا دربیاید.

لزوم راه‌اندازی نرم‌افزارهای لازم در شرکت‌های بیمه‌ای

سلیمانی ضمن اشاره به این که مصوبه راننده محور بودن شخص ثالث بسیار پیشرفته است، گفت: شرکت‌های بیمه‌ای باید ضمن راه‌اندازی نرم‌افزارهای لازم، اطلاعات تکمیلی بیمه‌ای را دریافت کنند.

وی درباره‌ امکان انتقال تخفیفات بیمه‌ای افزود: هم‌اکنون هم، طبق قانونی که تصویب شده افرادی که بیمه شخص ثالث دارند، می‌توانند تخفیفات خود را به افراد خانواده منتقل کنند یا برای خودشان نگهداری کنند تا بعدا استفاده کنند و این اتفاق در مورد بیمه‌های راننده‌محور هم می‌افتد و اگر راننده‌ای خودروی خود را بفروشد بیمه‌نامه خود را می‌تواند نگه دارد تا هر زمان خودروی بعدی را خریداری کند از آن بیمه استفاده کند.

دقت بیشتر در اندازه‌گیری ریسک و کاهش ضریب خسارت در بیمه ثالث

بر اساس سالنامه‌ آماری منتشر شده توسط بانک مرکزی، ضریب خسارت بیمه ثالث در سال ۹۶، برابر با ۹۳.۳ درصد بوده است. یعنی ۹۳ درصد حق‌بیمه‌های دریافت شده، به پرداخت خسارات مالی و جانی اختصاص یافته است.

در بیمه ثالث، شرکت‌ها باید علاوه بر خسارات مالی، خسارات جانی شامل هزینه پزشکی، دیه‌ فوت و نقص عضو را نیز پرداخت کنند. همچنین مهم‌ترین عاملی که نرخ بیمه ثالث را تعیین می‌کند میزان دیه‌ سالیانه است. در حالی که افزایش قیمت خودرو و قطعات یدکی روزبه‌روز در حال افزایش است؛ و به نظر می‌رسد نرخ بیمه ثالث تناسبی با و وضعیت بازار و افزایش هزینه‌ها ندارد. همین موضوع باعث شده بیمه ثالث برای شرکت‌ها زیان‌ده باشد.

در حال حاضر شرکت‌ها بر اساس شرایط خودرو، بیمه ثالث را به بیمه‌گذاران ارائه می‌کنند و توجهی به رفتار و سبک رانندگی آنان ندارند. اجرایی شدن این مصوبه این امکان را به شرکت‌های بیمه می‌دهد تا با جمع‌آوری اطلاعات و بررسی رفتار بیمه‌گذاران، ریسک را دقیق‌تر اندازه‌گیری کرده، از رانندگان پرخطر حق‌بیمه بیشتری دریافت کنند و فاصله‌ بین نرخ بیمه ثالث و افزایش قیمت در بازار را تا حدی جبران کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی:

راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث به مفهوم صدور بیمه نامه برای هر راننده نبوده و کماکان این بیمه برای وسیله نقلیه صادر خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی چندی پیش با بیان اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه و با توجه به پرخطر و کم خطر بودن راننده، از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده ­تعلق خواهد گرفت، به این مساله اشاره کرده بود که با این مصوبه بعد از فروش خودرو بیمه نزد راننده خواهد ماند و خریدار از بیمه خودرو قبلی خود استفاده خواهد کرد.

این مصوبه باعث پرسش هایی در میان رانندگان شده است از جمله این که آیا کسی که 10 خودرو دارد کافی است تنها یک حق بیمه پرداخت کند و یا در خانواده ای که سه نفر از یک خودرو استفاده می کنند باید هر کدام جداگانه حق بیمه پرداخت کنند؟

رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این نگرانی ها گفت: راننده‌ محور شدن بیمه شخص ثالث به مفهوم صدور بیمه نامه برای هر راننده نبوده و کماکان این بیمه برای وسیله نقلیه صادر خواهد شد.

 رییس کل بیمه مرکزی با بیان این نکته گفت: بر این اساس بیمه نامه شخص ثالث صرفا برای خودرو صادر می شود و به هیچ وجه  چند بیمه نامه برای یک وسیله نقلیه صادر نمی شود که دراین طرح ویژگی‌های راننده یا رانندگان وسیله نقلیه مانند مشخصات و سوابق شخصی و بیمه ای در تعیین حق‌بیمه و ارزیابی ریسک بیمه‌گذار دخیل خواهد بود.

سلیمانی افزود: در حال حاضر سوابق بیمه‌ای راننده در محاسبه حق‌بیمه اعمال می‌گردد به نحوی که طبق آیین‌نامه اجرایی ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث، رانندگانی که خسارتی دریافت نکرده باشد، سالانه مشمول تخفیف در حق‌بیمه می‌شوند که این تخفیف در صورت عدم ایجاد خسارت در سال‌های آینده تا 70 درصد افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد:  با توجه به تکالیف قانونی مربوط مصرح در قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب 1395 طی سال‌های اخیر برخی از عوامل مربوط به ویژگی راننده را در ارزیابی ریسک و تعیین حق‌بیمه و تخفیف یا اضافه نرخ لحاظ کرده و مقررات مربوط را به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است. به عنوان نمونه در حال حاضر وفق مقررات ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث، رانندگان که در سوابق خود نمرات منفی یا تخلفات حادثه‌ساز داشته و در سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت شده باشند، به تناسب حق‌بیمه آنها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر به منظور تشویق رانندگان مجرب، بیمه مرکزی با همکاری نماینده نیروی انتظامی آیین‌نامه‌ای را به دولت پیشنهاد نموده است که به موجب آن دارندگان گواهینامه طی دوره آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر مشمول 10 درصد تخفیف در حق‌بیمه خواهند شد.

سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی تاکیدکرد:  به هیچ عنوان این بحث مطرح نیست که برای هر نفر یک بیمه نامه صادر شود و اتفاقا با اجرای این طرح رانند گان کم خطر تشویق و رانند گان پر خطر تنبیه می شوند و بین رانندگان پر خطر و کم خطر تفکیک ایجاد می می شود.

رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران،  اعمال این عوامل  را مستلزم دسترسی به اطلاعات رانندگان مندرج در سامانه نیروی انتظامی دانست و گفت: بدین منظور با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مذاکرات و تفاهم‌هایی انجام شده است.

وی اضافه کرد: بیمه مرکزی در اجرای تکلیف قانونی خود مندرج در تبصره 1 ماده 18 قانون برای اعمال سایر ویژگی‌های راننده برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد که مهمترین آن ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی برای اعمال ویژگی‌های فردی راننده از قبیل سن و سابقه رانندگی وی در محاسبه حق‌بیمه شخص ثالث است. به نحوی که تا پایان برنامه ششم این تکلیف قانونی اجرا خواهد شد.

نقد و نسیه!/ بررسی قوانین جدید بیمه شخص ثالث و تاثیر آن بر نارضایتی مردم

خسارت کدام تصادفات رانندگی بدون کروکی پرداخت می‌شود؟

تاکید بیمه مرکزی به مالکان خودرو/ با توجه به نوسانات قیمت، سرمایه مورد بیمه بدنه را افزایش دهید

قابلیت نقل و انتقال سابقه تخفیف بیمه شخص ثالث تصویب شد

رشد خسارت پرداختی بیمه برای سوانح رانندگی

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی