پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چری آریزو6

چری و راه‌های نرفته‌اش!/ نخستین بررسی جامع چری آریزو6 در جاده‌های ایران

بعد از تست‌درایو عمومی چری آریزو6 توسط رسانه‌ها در پیست آزادی، این اولین‌باری است که نوبرانه چری برای تست و بررسی به‌صورت اختصاصی در اختیار یک رسانه قرار گرفته و چیزی که می‌خوانید، حاصل ۲ روز تجربه رانندگی با جدیدترین خودرو چینی بازار ایران در انواع جاده‌های شهری و بین‌شهری است. به گزارش اختصاصی پایگاه […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

بعد از تست‌درایو عمومی چری آریزو6 توسط رسانه‌ها در پیست آزادی، این اولین‌باری است که نوبرانه چری برای تست و بررسی به‌صورت اختصاصی در اختیار یک رسانه قرار گرفته و چیزی که می‌خوانید، حاصل ۲ روز تجربه رانندگی با جدیدترین خودرو چینی بازار ایران در انواع جاده‌های شهری و بین‌شهری است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
بررسی و نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: بهزاد اویسی

ویدئو کامل این بررسی را در گزارش خودرو ببینید (کلیک کنید)

حتما شما هم درگیر چالش ۲۰۰۹-۲۰۱۹ شده‌اید! شاید این چالش‌های من‌درآوردی در نظر اول مسخره به نظر برسند، اما این یکی حسابی ما را به فکر فرو برد. در مورد ماشین صحبت می‌کنیم و این چالش را به ماشین ربط می‌دهیم. چینی‌ها شاید در فوتبال ۳ هیچ از ما باخته باشند، اما باید قبول کنیم که در خودروسازی با تعداد گل بیش‌تر از ما جلوترند. آنها در سال‌های اخیر رویه خود را تغییر داده و همکاری با برندهای معتبر و الهام‌گیری از خودروسازان موفق جهان را در دستور کار خود قرار داده‌اند. اما ما هم‌چنان بر اصل صفرتاصد شکل دادن و تولید یک خودرو در داخل کشور پافشاری داریم. البته که ما هم در این سال‌ها پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما به قول معروف «این کجا و آن کجا؟!».


جدیدترین شرایط فروش ((اقساطی)) مدیران خودرو + تعمیرات تخصصی MVM و چری

در نمایندگی 480 مدیران خودرو (محمدی)


حدود ۱۰ سال پیش، بضاعت چری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خودروسازان چین، مدل QQ یا همان ام‌وی‌ام ۱۱۰ خودمان، نسل اول چری تیگو (ام‌وی‌ام X33) و چری J5 (ام‌وی‌ام ۵۳۰) بود. اما حالا، نتیجه سال‌ها تجربه و چکش‌کاری چری در خودروسازی، محصولی است به نام آریزو۶! پیشنهاد می‌کنیم منتقدان سرسخت خودروهای چینی در این بررسی با ما همراه شوند. چراکه در انتها، قطعا تا حد زیادی نظرشان راجع به چینی‌ها تغییر خواهد یافت. بعد از تست‌درایو عمومی آریزو۶ توسط رسانه‌ها در پیست آزادی، این اولین‌باری است که نوبرانه چری برای تست و بررسی به‌صورت اختصاصی در اختیار یک رسانه قرار گرفته و چیزی که می‌خوانید، حاصل ۲ روز تجربه رانندگی با جدیدترین خودرو چینی بازار ایران در انواع جاده‌های شهری و بین‌شهری است.

چری آریزو6

فرصت طلایی چینی‌ها

ممنوعیت واردات خودرو و افزایش بی‌سابقه قیمت ارز در سال ۹۷، باعث شد شکاف عمیقی میان خودروهای معمولی تولید داخل و خودروهای وارداتی ایجاد شود. قبلا اگر یک خودرو داخلی داشتید و بعد از چند سال پس‌اندازی جمع می‌کردید، با کمی بالا و پایین و به لطف شرایط فروش اقساطی، می‌توانستید، صاحب یک خودرو وارداتی نه‌چندان آن‌چنانی، اما قابل‌قبول شوید. حالا اما این فاصله آن‌قدر زیاد شده که خودروهای وارداتی در رویاهای خریداران نقش بسته‌اند. در این‌جا چینی‌های درست‌وحسابی که سرشان به تن‌شان می‌ارزد، به‌عنوان یک آلترناتیو صفرکیلومتر موردتوجه این دسته از خریداران قرار گرفته‌اند. چینی‌ها سوار بر موج سال ۹۷ شدند و میخ خود را محکم‌تر از گذشته بر بازار ایران کوبیدند.

چری آریزو6

مدیران‌خودرو به‌عنوان شریک تجاری چری در ایران و اولین شرکتی که ایرانی‌ها را با خودروهای چینی آشنا کرد، در ۲ سال اخیر با شتاب قابل‌توجهی مسیر متنوع کردن سبد محصولات خود را در پیش گرفته و در آخرین ایستگاه این مسیر، چری آریزو۶ را در ایران معرفی کرده است. این سدان متوسط که در چین با نام آریزو GX شناخته می‌شود، بر پایه برادر کوچک‌ترش یعنی آریزو۵ شکل گرفته و نخستین‌بار در نمایشگاه پکن 2016 معرفی شده و تولید آن از سال ۲۰۱۸ در چین آغاز شده است. این سدان چینی با فاصله کمی از عرضه رسمی جهانی، وارد ایران شده و به‌تازگی اولین نسخه آن نیز از خط تولید جدید مدیران‌خودرو بیرون آمده است.

چری آریزو6

دوران بلوغ طراحی چری/ طراحی ظاهری چری آریزو6

از روزی که آریزو۶ در ایران معرفی شده، بحث مقایسه آن با رقبای کره‌ای و این‌که از نظر ابعاد بدنه با کدام‌یک از کره‌ای‌ها قابل‌مقایسه است، حسابی داغ شده. می‌خواهیم یک‌بار برای همیشه به این بحث خاتمه دهیم. چری آریزو6 نه با سدان متوسطی مثل هیوندای النترا قابل مقایسه است، نه با سدان نسبتا بزرگی هم‌چون هیوندای سوناتا. در حقیقت، از نظر ابعاد بدنه، آریزو۶ با طول ۴۷۱۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۲۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۹۰ میلی‌متر، سدانی بزرگ‌تر از النترا و کوچک‌تر از سوناتا به‌شمار می‌رود. می‌توانیم بگوییم که حالا چری در طراحی به بلوغ رسیده و هم‌چون خودروسازان مطرح دنیا، زبان مشترک طراحی میان محصولات‌اش تعریف کرده است. وقتی آریزو۶ را در کنار تیگو۷ و آریزو۵ قرار می‌دهیم، این ادعا ثابت می‌شود.

جلوپنجره مشبک که چراغ‌های جلو را به یکدیگر متصل کرده و چراغ‌های باریک با گرافیک خاص و آشنای چری، از جزییات این زبان مشترک هستند. ظاهر آریزو۶ با خطوط فراوانی شکل گرفته. خطوطی که دست‌به‌دست هم می‌دهند تا ظاهر این سدان چینی خشن‌تر از آن‌چه هست به نظر برسد. در قسمت جلو، فرم X مانندی را شاهد هستیم که با متصل شدن جلوپنجره به جزییات سپر شکل گرفته است. هم‌چنین خطوط روی کاپوت به پهن‌تر به نظر رسیدن قسمت جلو آریزو۶ کمک می‌کنند. استفاده از کروم، پنجره‌های کوتاه و کمی شلوغ‌‌کاری در لچکی عقب، باعث شده نمای جانبی آریزو۶ از سادگی خارج شود. اما بدون‌شک، شیب روبه‌پایین خط شانه برجسته قسمت کناری که از پشت گلگیر جلو شروع شده و به عقب رفته است، نقش زیادی در تهاجمی به نظر رسیدن این قسمت دارد. خطی که جانمایی آن کاملا حساب شده بوده و دستگیره درها نیز روی آن قرار گرفته است.

در قسمت عقب نیز طراحی مینیمالی را شاهد هستیم. ترکیبی که در عین سادگی، بسیار جذاب و چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد. برجستگی سپر عقب در تپل به نظر رسیدن این قسمت نقش مهمی داشته و خط کرومی که از میانه چراغ‌ها را به‌هم وصل کرد، باعث پیوسته به نظر رسیدن این نما از آریزو۶ شده است. چراغ‌های عقب هم اندازه متناسبی دارند و با چراغ‌های جلویی هماهنگ هستند. هم‌چون بیش‌تر خودروهای چینی، از خروجی اگزوز روی سپر صرف‌نظر شده که در صورت قرارگیری آن در یک گوشه سپر، به جذابیت قسمت عقب افزوده می‌شد. اما در آریزو۶ چری به تعبیه حفره‌های نمایشی در ۲ طرف سپر بسنده کرده است.

چری آریزو6

برداشتی هنرمندانه از موفق‌ترین‌ها/ طراحی کابین و امکانات چری آریزو6

از ظاهر آریزو۶ تمجید کردیم، چون حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. اما وقتی وارد کابین می‌شویم، این تمجیدها در مقابل آریزو۶ کم می‌آورد. نگارنده حسابی درگیر جزییات‌ است. همیشه ماشین‌های چینی با بی‌دقتی در بعضی جزییات، در عین زیبایی کابین، به اصطلاح توی ذوق‌ام می‌زدند. اما حساب آرزیو۶ از آنها جداست. یک ترکیب هماهنگ و چشم‌نواز و از همه مهم‌تر با کیفیت. پوشش‌های نرم در تمام قسمت‌های کابین از جمله داشبورد، صندلی‌ها و پنل درها قابل لمس هستند. چری در دیزاین کابین آریزو۶ سخاوت به خرج داده و تا جایی که توانسته از پوشش‌های چرمی با دوخت زیبا و قطعات فلزی باکیفیت داخل کابین استفاده کرده است. رنگ‌بندی کابین مدل مورد بررسی همان‌طور که در عکس‌ها می‌بینید، پرتغالی و مشکی است. اما این‌طور که به نظر می‌رسد، مدیران‌خودرو مدل تولید داخل آریزو۶ را با رنگ‌بندی سفید و مشکی به بازار می‌فرستد. صندلي‌ها دوختی لوزی شکل دارند که در لوکس‌تر به نظر رسیدن فضای کابین تاثیر بسزایی دارد.


جدیدترین شرایط فروش ((اقساطی)) مدیران خودرو + تعمیرات تخصصی MVM و چری

در نمایندگی 480 مدیران خودرو (محمدی)


چری آریزو6

شیب ملایم کنسول میانی و استفاده از تریم پیانوبلک هم کار را تمام کرده تا حسابی به این چینی تازه‌وارد علاقه‌مند شوید. پیوستگی دریچه‌های سیستم تهویه ما را به یاد محصولات جدید آئودی می‌اندازد. کنسول میانی هم بی‌شباهت به نمونه مشابه در رنج‌روور ولار نیست. در این‌جا سعی شده از کم‌ترین دکمه مکانیکی استفاده شود و به جز دکمه‌های مربوط به سیستم صوتی، دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه عملکردی لمسی دارند. صفحه نمایش ۹ اینچی لمسی نیز اندازه مناسبی دارد. اما بهتر است چری روی گرافیک و سرعت آن مخصوصا در قسمت‌هایی مثل نمایش تصاویر دوربین ۳۶۰ دقت بیش‌تری به خرج دهد. ترمز پارک این خودرو برقی بوده و به همین دلیل کنسول میانی خلوت است. آریزو۶ با فرمان خوش‌دست و کوچک‌‌اش و سردنده کوتاه‌اش، خودرویی است که در نظر ماشین‌بازها نمره قبولی را کسب می‌کند. صفحه نشان‌دهنده‌های پشت فرمان به مراتب از چری تیگو۷ جذاب‌تر است و نشان‌دهنده‌های دیجیتالی و آنالوگ با ترکیبی ظریف و اروپایی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

یکی از مهمترین پیشرفت‌های چری در طراحی کابین آریزو۶، توجه ویژه به بحث ارگونومی است. چیزی که در تیگو۷ کم‌رنگ‌تر است و می‌توانید ایرادهایی در این زمینه به آن وارد کنید. دکمه‌های مربوط به سیستم کنترل پایداری و تغییر حالت رانندگی، همان جایی که باید، یعنی در کنار شیفتر دنده جای گرفته‌اند. دکمه دوربین ۳۶۰ نیز برخلاف چری تیگو۷ جانمایی مناسبی دارد. البته به دلیل براق بودن پوشش میانی کنسول جلو، خواندن دکمه‌های سیستم تهویه و اطلاعات مانیتور در روشنایی روز کمی سخت می‌شود. هم‌چنین بهتر بود برای خودرویی در این سگمنت، به جای سانروفی به این ابعاد، از سقف شیشه‌ای (پانورامیک) استفاده شود. آریزو۶ علی‌رغم قیمت تیزی که دارد، از آپشن‌هایی کاربردی مثل تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌ها و تهویه دوگانه برای سرنشینان جلو بی‌بهره است. مواردی که در تیگو۷ از آنها بهره‌مند می‌شوید.

اما به لطف فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی‌متری، کابین بسیار بزرگ و جادار است و از این نظر می‌تواند بسیار مورد توجه خانواده‌های چندنفره قرار بگیرد. صندوق بار ۴۴۰ لیتری نیز یک آیتم به درد بخورد در مسافرت‌های دسته‌جمعی به‌شمار می‌رود. پشت فرمان تسلط مناسبی به اطراف دارید. دید به اطراف و کناره‌ها به لطف پوشش مناسب آینه‌های جانبی و پنجره‌های بزرگ، کاملا قابل‌قبول است. هم‌چنین حتی اگر قد بلندی هم نداشته باشید، می‌توانید قسمت جلویی کاپوت را ببینید. با این‌حال، آریزو۶ از دوربین دید و سنسورهای فاصله‌سنج عقب و دوربین ۳۶۰ بهره می‌برد. دوربین ۳۶۰ در سرعت‌های پایین با راهنما زدن، دنده عقب گرفتن یا فشار دادن دکمه آن، فعال می‌شود و حسابی مانور دادن در معابر تنگ را راحت می‌کند. اما شعاع گردش آریزو۶ چندان مناسب نیست و باید در معابر تنگ با چند فرمان دور بزنید.

نکته مثبت دیگر این‌جاست که مدیران‌خودرو در نمونه تولید داخل آریزو۶، آپشن‌های مدل اصلی را حذف نکرده است. (مدل مورد بررسی، نمونه وارداتی است که برای تست به ایران آمده.

چری آریزو6

چابک و خوش دست/ مشخصات فنی چری آریزو6


پیشرانه چری تیگو۷ به برگ برنده‌اش در بازار ایران تبدیل شد. آریزو۶ نیز از همین پیشرانه بهره می‌برد. یک نمونه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که به توربوشارژر مجهز شده و می‌تواند ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. برخلاف تیگو۷، این پیشرانه در آریزو۶ با یک گیرباکس CVT با ۹ دنده مجازی جفت شده که به ادعای چری پیشرفته‌تر از نسخه ۶ سرعته دوکلاچه است. توربوشارژر این پیشرانه ساخت شرکت هانیوال آمریکاست و کوچک بودن‌اش باعث شده بتوانید از بوست توربو در دورهای پایین استفاده کنید. به لطف بازه وسیع گشتاور، شتاب‌گیری کاملا یکنواخت و خطی است و آریزو۶، ۹.۲ ثانیه زمان می‌خواهد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.

چری آریزو6

قطعا در اولین تجربه شتاب‌گیری با این سدان چینی شگفت‌زده خواهید شد. چون اصلا از یک پیشرانه کوچک و بدنه‌ای به این بزرگی، انتظار چنین چابکی را نخواهید داشت. حتی سربالایی‌هایی با شیب تند هم نمی‌توانند روند شتاب‌گیری آریزو۶ را متوقف کنند و در مسیرهای جاده‌‌ای و پرشیب تست، کشش مناسبی را به رخ ما کشید. البته از لگ اولیه توربو و تاخیر چند دهم ثانیه‌ای گیرباکس هم در شروع حرکت و تخت کردن پدال گاز نباید گذشت. فکر می‌کردیم قابلیت تغییر حالت رانندگی هم‌چون خیلی از خودروهای چینی غیرواقعی باشد. اما با فعال کردن حالت اسپرت تعویض دنده در دورهای بالا و نگه داشتن دور موتور را کاملا لمس کردیم. فرمان برقی که هم تا قبل از فعال کردن این حالت عملکرد بسیار نرمی داشت، حالا در حالت اسپرت سفت‌تر شده است. گیرباکس آریزو۶ برخلاف بیش‌تر CVTها، دقت بالایی دارد و معکوس‌های به موقعی می‌کشد و کاملا با گیرباکس هماهنگ است.

آریزو۶ نسبت به تیگو۷ سواری اسپرت‌تر و خشک‌تری دارد. اما این به معنی آزاردهنده بودن آن در مسافرت‌‌های طولانی‌مدت نیست. نرمی سواری تیگو۷ باعث شده تا بدنه‌اش در جاده‌های مارپیچ حرکت گهواره‌ای داشته باشد، اما اسپرت بودن سواری آریزو۶ از آن یک سدان درشت‌هیکل با هندلینگ قابل‌تحسین ساخته که می‌توانید روی آن حساب کرده و شیطنت را چاشنی رانندگی خود کنید.

یکی از مهمترین ویژگی‌های مثبت این خودرو، مصرف سوخت پایین است. آریزو۶ یک سدان به‌صرفه و اقتصادی از این نظر به‌شمار می‌رود و در ۲ روز تستی که بیش‌تر با فشار آوردن به پیشرانه همراه بود و صدها کیلومتر را در جاده‌های شیب‌دار و پرپیچ و خم رانندگی کردیم، تنها کمی بیش‌تر از نصف باک بنزین مصرف کرد.

پیشرانه آریزو۶ در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌صورت حدودی ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند و از یک باک ۵۵ لیتری برخوردار است. هم‌چنین نسبت تراکم ۱۱ به یک پیشرانه باعث شده تا زیاد به بنزین کم‌کیفیت داخل کشور حساس نباشد. اما به دلیل استفاده از توربوشارژر، باید بنزین با اکتان بالا مصرف و به تایم تعویض روغن آن دقت کنید.

چری آریزو6

نتیجه گیری

در مجموع و بعد از ۲ روز رانندگی با چری آریزو6 ، باید آن را سدانی جادار، زیبا و چابک خطاب کنیم. خودرویی که ثابت کرده، چینی‌ها هم می‌توانند با کیفیت و فنی باشند. همیشه بعد از چند روز رانندگی با خودروهای چینی، از آ‌نها خسته می‌شدم و دوست داشتم از دست‌شان خلاص شوم! اما این‌بار دلم نمی‌آمد آریزو۶ را به شرکت تحویل بدهم. هنوز هم ایرادهایی دارد، اما ویژگی‌های مثبت‌اش آن‌قدری هست که بتوانید چشم روی این ایرادها ببندید. 

آریزو6 ، تجلی پیشرفت چینی ها در صنعت خودروسازی/ بررسی جدیدترین محصول چری پیش از عرضه در بازار ایران

کارخانه جدید مدیران خودرو، میزبان خط تولید چری آریزو6

شانگهای میزبان جدیدترین محصول چری/ آریزو6 با سبکی خاص رونمایی شد

تست چری آریزو6 با چهره ای مخفی در ایران

جنگ رستم و اسفندیار!/ مقایسه دنا پلاس و رهام

خودکار و قد بلند!/ بررسی لیفان X60 اتوماتیک به عنوان یک انتخاب منطقی در وضع فعلی بازار

نمایشگاه خودرو تهران (17)/ سقفی تازه برای 207 صندوق دار

سرد یا معتدل؟! مقایسه ای میان لکسوس RX200t و ولوو XC90

کدام دست دوم؟ مقایسه سیتروئن زانتیا و هیوندای آوانته

محبوبیت در بازنشستگی!/ بررسی کیا ریو به عنوان یکی از خودروهای دست دوم پرطرفدار

نگاهی به یک دست دوم هیجان انگیز/ بررسی پروتون جنتو

ستاره یا عقاب؟ مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30

پیرمردهای جذاب! / در بازار خودروهای دست دوم کیا اپیروس بخریم یا سیتروئن C5 ؟

9+1 دلیل برای انتخاب جک S3

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

بررسی فنی لکسوس IS دست دوم/ نئو کلاسیک!

بررسی 2 روزه لوکسژن S3 در مسیرهای شهری / انقلاب در مهندسی ژنوم

تازه‌ وارد پرمدعا!/ تست و بررسی میدانی بی وای دی F3 در جاده چالوس

بررسی میدانی و تست جاده سیتروئن C3 / پایی درازتر از گلیم!

مزدا2 بخریم یا هیوندای i20 دست دوم؟/مقایسه هاچ بک های خوش قیمت

کدام دست دوم؟ کیا ریو بخریم یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟

دست دوم های خانوادگی/ مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

دست دوم‌های هیجان انگیز/نگاهی به زانتیا و هیوندای آوانته

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

بازار دست دوم: مگان بخریم یا مزدا3 نسل قبل ؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی