پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طرح زوج و فرد

طرح زوج و فرد در سال آینده با چه تغییراتی همراه می شود؟

چند روزی است که از سوی مسئولان شهرداری بحث حذف محدوده  زوج و فرد مطرح می‌شود و قرار بود در این باره در شورای عالی ترافیک بحث و بررسی‌های لازم صورت گیرد. محسن پورسیدآقایی معان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به فارس گفت: قرار بود بعد از اجرای طرح جدید ترافیک در تهران و […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۷ بهمن ۱۳۹۷

چند روزی است که از سوی مسئولان شهرداری بحث حذف محدوده  زوج و فرد مطرح می‌شود و قرار بود در این باره در شورای عالی ترافیک بحث و بررسی‌های لازم صورت گیرد.

محسن پورسیدآقایی معان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به فارس گفت: قرار بود بعد از اجرای طرح جدید ترافیک در تهران و تأثیرات آن، در خصوص محدوده زوج و فرد تصمیم‌گیری‌هایی صورت گیرد.

وی همچنین خبر از حذف طرح زوج و فرد در سال آینده داد و گفت: برای اینکه بتوانیم ترافیک و آلودگی را کنترل کنیم باید اقداماتی در شهر انجام شود.

در صورتی که محدوده زوج و فرد حذف شود محدوده طرح ترافیک افزایش می‌یابد و شهروندان باید برای ورود به محدوده زوج و فرد هزینه پرداخت کنند. البته هنوز در خصوص میزان هزینه پرداختی بحث‌هایی صورت نگرفته است.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در این باره به فارس گفت: اتصال طرح زوج و فرد به طرح ترافیک باید کارشناسی شود. شورای ترافیک در این باره تصمیم‌گیری می‌کند و ما فقط نرخ‌گذار هستیم.

در حال حاضر هم خودروهای که با پلاک مخالف وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند باید عوارض پرداخت می‌کنند.

در 25 دی ماه سال جاری شورای ترافیک شهر تهران تشکیل جلسه داد و با تأیید عدم کارآیی شیوه فعلی کنترل محدوده زوج و فرد به کمیته کارشناسی این شورا مأموریت داد تا نظرات خود را اعلام کنند  بعد از 10 روز این کمیته تشکیل جلسه داد.

در این جلسه بر لزوم تغییر شکل فعلی اداره محدوده زوج و فرد و همچنین لزوم محدود کردن بیشتر زمینه تردد خودروهای شخصی در محدوده دوم به منظور کاهش آلودگی هوا اجماع صورت گرفت اما اینکه کدام طرح پیشنهادی می‌تواند تأثیر بیشتر داشته باشد مورد بحث قرار گرفت.

یکی از گزینه‌ها این بود که محدودیت تردد خودروها بر حسب پلاک زوج یا فرد برداشته شود و به جای آن هر خودرو 50 روز در سال می‌تواند به صورت رایگان وارد محدوده زوج و فرد سابق شود و برای تردد بیش از این عوارض پرداخت کنند.

ایده تکمیلی برای نحوه اعمال این سهمیه شناور تردد رایگان این است که به جای تعداد روزهای مجاز در سال مبلغ شخصی تحت عنوان اعتبار اولیه به پلاک خودروها اختصاص داده شود و عوارض تردد از این اعتبار کسر شود.

طبعا در صورت پایان این اعتبار دارنده خودرو دوباره کارت خود را شارژ می‌کند. یکی دیگر از گزینه‌ها این بود که سیاست تردد نوبتی د ر محدوده دوم ادامه یابد. با این تفاوت که خودروها بر حس پلاک سمت راست خودرو به سه دسته تقسیم شوند و هر دسته دو روز در هفته مجاز به ورود محدوده دوم باشند در این روش خودروها با رقم سمت راست یک تا سه در روزهای شنبه و سه‌شنبه پلاک 4 تا 6 در روزهای یکشنبه و چهارشنبه و پلاک 7 و 9 در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه مجاز به ورود به محدوده دوم هستند و اگر کسی در سایر روزها اقدام به تردد کند باید مجوز دریافت کند.

بر اساس این گزارش قرار شد ابعاد این دو گزینه دوباره بررسی شود و در نهایت یکی از گزینه‌ها انتخاب شود.

نرخ عوارض تردد در مناطق مرکزی تهران در سال 98 چگونه محاسبه می شود؟

اخذ عوارض طرح زوج و فرد در دست بررسی/ حذف زوج و فرد نیاز به تقویت زیرساخت ها دارد

۵ ایراد اساسی طرح زوج و فرد

توسعه حمل و نقل عمومی راهکاری برای کاهش تردد خودروهای شخصی

اما و اگرهای تبدیل طرح زوج و فرد به طرح ترافیک

سال آینده طرح زوج و فرد به حلقه دوم طرح ترافیک تبدیل می شود

طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ) چگونه اجرا می شود؟

امکان پرداخت قسطی بدهی طرح ترافیک / چگونه بدهی هر پلاک را استعلام کنیم؟

ماجرای ارسال پیامک بدهی عوارض به شهروندان چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی