پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طرح ترافیک

طرح زوج و فرد آری یا خیر؟ / درآمدزایی یا کنترل تردد و آلودگی هوا

طرح زوج و فرد که از سال ها پیش با هدف کنترل تردد و آلودگی هوا کلانشهر تهران اجرایی شدبا تصمیم معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران حذف و از این پس از خودروها بابت ورود به طرح عوارض خواهند داد؛این طرح با اما و اگرهایی مواجه شده . برخی معتقدند مشخص نیست این […]

هادی سیانکی
دوشنبه - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

طرح زوج و فرد که از سال ها پیش با هدف کنترل تردد و آلودگی هوا کلانشهر تهران اجرایی شدبا تصمیم معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران حذف و از این پس از خودروها بابت ورود به طرح عوارض خواهند داد؛این طرح با اما و اگرهایی مواجه شده . برخی معتقدند مشخص نیست این طرح کارشناسی شده است یا خیر.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

کنترل آلودگی هوا به ویژه در کلانشهری مثل تهران از سال ها پیش و با توجه به افزایش تولید خودرو و رشد پیدا کردن فرهنگ غلط استفاده ازخودروهای شخصی همواره مطرح بوده و برای کنترل و مدیریت این چالش بزرگ تهران محدودیت های ترافیکی و حمل و نقل اجرایی شده است؛که هر یک با هزینه های بسیار و با کارشناسی(به زعم مسئولان شهرداری) صورت پذیرفت. یکی از مهمترین این طرح ها،طرح زوج یا فرد بود که کیفیت آن اینگونه بود که برای تردد در روز مخالف پلاک خودرو محدودیت ایجاد می کرد و ورود به محدوده با جریمه همراه بود. این طرح اگرچه با هدف کنترل ترافیک شهرتهران وآلودگی هوا انجام شد اما به همراه خود رانت هایی را ایجاد کرد. مثلا شهرداری برای تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک در روزهای مخالف پلاک ” طرح ترافیک”صادر می کرد که به نوعی مجوز ورود به طرح بود که موجب درآمدهایی برای شهرداری می شد که همین امر تاحدودی اهداف این طرح را با مشکل و چالش مواجه ساخت.

چندی پیش پورسیدآقایی ابراز داشت: طرح ترافیک هیچ کمکی به آلودگی هوا نکرده است” و بدین ترتیب حذف طرح زوج و فرد کلید خورد و در تصمیمی شهرداری با حذف طرح ترافیک اقدام به اخذ عوارض ازتردد خودروها در محدوده طرح ترافیک خواهد کرد.

این طرح جدید شهرداری با واکنش های مختلف مواجه شد هر چند گفته می شد این طرح باید به تصویب شورای شهر تهران برسد و بعداجرایی شود اما به زعم معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اینگونه نیستو پورسید آقایی در اظهار نظری گفته که وقتی مصوبه‌ای پس از ابلاغ اجرا می‌شود اگر قرار به تغییر در آن باشد نیاز به مصوبه جدید خواهد بود و تا زمانی که ابلاغ جدیدی صورت نگیرد اخذ عوارض برای تردد در محدوده زوج و فرد قانونی است و بابت هر تردد از شهروندان عوارض اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه افرادی که تخلف می‌کنند فکر نکنند به خاطر ابهاماتی که پیش آمده عوارضشان بخشیده می‌شود، افزود: کسی که خلاف می‌کند و در روز مخالف با پلاک خود وارد طرح می‌شود، باید عوارض پرداخت کند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه عوارض برای تردد در زوج و فرد همچنان برقرار است، بیان کرد: البته این موضوع به شورا داده شده و اگر شورا نظری غیر از این ابلاغ کند ما تابع نظر شورا خواهیم بود.

بنابراین این طرح اجرایی شده است و این شائبه بوجود آمده که آیا با اخذ عوارض از خودروها در محدوده طرح ترافیک اهدافی چون کنترل تردد و آلودگی هوا محقق خواهد شد یا برای شهرداری درآمدزایی از محل دریافت عوارض در اولویت قرار دارد؟

آیا این طرح کارشناسی شده صورت گرفته و یا مانند همین طرح ترافیک چند سال دیگر مسئول دیگری خواهدگفت دریافت عوارض هیچ کمکی به کاهش آلودگی شهر تهران نداشته است؟

اخذ عوارض طرح زوج و فرد در دست بررسی/ حذف زوج و فرد نیاز به تقویت زیرساخت ها دارد

افزایش نرخ طرح ترافیک حداکثر 15 درصدی خواهد بود /تخفیف 50 درصدی عوارض برا ساکنان محدود زوج و فرد

چگونه سهمیه طرح ترافیک را به خودرویی دیگر منتقل کنیم؟

طرح زوج و فرد در سال آینده با چه تغییراتی همراه می شود؟

اما و اگرهای تبدیل طرح زوج و فرد به طرح ترافیک

کاهش آلودگی و حذف ترافیک با عوارض جدید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی