پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازان خودرو

پاشنه آشیل صنعت خودرو مورد توجه مسئولین/ مشکلات حل خواهد شد؟

تامین قطعه و مشکلات قطعه سازان مهمترین معضل چرخه بزرگ و به هم متصل صنعت خودرو محسوب می شود که به نظر می رسد برای سروسامان دادن به دومین صنعت بزرگ کشور باید ابتدا این مشکلات را رفع کرد. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ مهمترین معضل صنعت خودرو در حال حاضر عدم تامین […]

هادی سیانکی
دوشنبه - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷

تامین قطعه و مشکلات قطعه سازان مهمترین معضل چرخه بزرگ و به هم متصل صنعت خودرو محسوب می شود که به نظر می رسد برای سروسامان دادن به دومین صنعت بزرگ کشور باید ابتدا این مشکلات را رفع کرد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

مهمترین معضل صنعت خودرو در حال حاضر عدم تامین قطعات مورد نیاز است.پیش از برجام و در سالهای گذشته قطعه سازان داخلی مشکل چندانی در تامین مواد اولیه و یا واردات آن نداشته اند و حتی به اذعان برخی از فعالان این صنعت،خرید ها به ویژهبا چینی ها(چه مواد اولیه و چه قطعه) پس ازرسیدن کالا به دست طرف ایرانی در بازه های زمانی مختلف پرداخت می شد اما در حال حاضر باید ثبت سفارش انجام شود و پس از طی مراحل اداری و بوروکراسی پیچیده از سوی طرف های خارجی همکاری مناسبی صورت نمی گیرد و اغلب خریدها نقدی است.

آنچه گفته شد به اضافه بدهی معوق چندهزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان موجب شده تاصنعت قطعه سازی و قطعه سازان کشور به سختی روزگار خود را بگذرانند.

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در این باره گفته که بسیاری از قطعه‌سازان برای تولید با مشکل تأمین مواداولیه و منابع مالی مواجه هستند و در صورت ادامه این شرایط قطعه‌سازان تعدیل نیرو را به صورت جدی دنبال خواهند کرد.

به گفته وی؛ میزان بدهی‌های معوق خودروسازن و قطعه‌سازان حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، البته زیان خودروسازان ناشی از قیمت‌های گذشته، حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تصریح کرد: برای جبران بدهی‌های خودروسازان ۱۱ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که هنوز تأمین نشده است.

همه آنچه گفته شد یعنی صنعت خودرو ایران دارای یک پاشنه آشیل است و آن هم تامین قطعه نام دارد شاید اگر از سالها پیش با وجود تمام کاستی ها و کارشکنی ها خارجی،داخلی سازی قطعات دردستور کار قرار می گرفت امروز خودروسازان و قطعه سازان با انبوهی از مشکلات مواجه نبودند. اما آنچه اکنون اهمیت دارد همکاری و هماهنگی دستگاه های مرتبط با صنعت خودرو است که با نگاهی ویژه اقداماتی موثر برای گذر از این برهه سخت انجام دهند و تدابیر مناسبی اتخاذ کنند. البته اخبار شنیده شده حاکی از برخی اقدامات و برگزاری چندین جلسه در سطوح بالا برای تصمیم گیری در این باره است و این یعنی مسئولان هم اهمیت صنعت استراتژیک خودرو را دریافته اند.

علی لاریجانی ، در جمع فعالان اقتصادی استان مرکزی در اراک، افزود: قوانین و مقررات متضاد و متناقض در امور اجرایی کشور زیاد است اما، بخشی از آن ها در هیات تطبیق رسیدگی و در بسیاری از مواقع نیز لغو می شوند.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از مسایل دست و پاگیر هم قانون نیستند و شرایط ویژه درون دستگاهی شکل گرفته که باید در درون نهادهای اجرایی مورد بررسی قرار گیرند.

وی درادامه تاکید کرد: مشکلات قطعه سازان با جدیت از سوی خانه ملت پیگیری می شود و نشست هایی نیز با این قشر و خودروسازان برگزار شده و تسهیلاتی در این خصوص پرداخت شده است. بخش عمده ای از مشکلات داخلی به دلیل تحریم ها است و گذار از تحریم نیز با همکاری و هماهنگی همه بخش ها میسر است.

زنگ خطر آمار واردات قطعه برای صنعت خودرو

قطعه سازان قلب تپنده صنعت خودروسازي

خرید قطعات خودرو از قطعه سازان با یک سوم قیمت

سهم 11 هزار میلیاردی قطعه سازان از بسته حمایتی دولت

جلوگيري از خود تحريمي و حمايت از قطعه سازان بزرگ در برابر حاشيه سازي ها

یک نماینده مجلس: رقابت در صنعت قطعه سازی باید حفظ شود

واردات 1/6 میلیارد دلاری قطعه خودرو به کشور

طلب هفت هزار میلیاردی قطعه‌ سازان / قیمت خودرو باید اصلاح شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی