پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاینه فنی خودرو

از معاینه فنی ویژه بیشتر بدانید

فرایند معاینه فنی خودروهای در مدت اخیر دقیق تر شده و از سوی دیگر نظارت پلیس بر معاینه فنی خودروها نیز در حال افزایش است. با داغ شدن بحث معاینه فنی و به میان آمدن نام معاینه فنی برتر و معمولی، این سوال به وجود می آید که تفاوت این معاینه فنی ها چست. همچنین معاینه […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

فرایند معاینه فنی خودروهای در مدت اخیر دقیق تر شده و از سوی دیگر نظارت پلیس بر معاینه فنی خودروها نیز در حال افزایش است. با داغ شدن بحث معاینه فنی و به میان آمدن نام معاینه فنی برتر و معمولی، این سوال به وجود می آید که تفاوت این معاینه فنی ها چست. همچنین معاینه فنی ویژه مخصوص گروه خودرویی هیبریدی و برقی است که در صورت تمایل مالکان برای خودروهای معمولی نیز انجام خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران، درخصوص “معاینه فنی ویژه” خودروها، با بیان این مطلب و با توجه به اینکه در معاینه فنی ویژه دور موتور خودرو افزایش می‌یابد، گفت: در معاینه فنی معمولی حدود مجاز در مونوکسید کربن در دور موتور بالا حدود ۰.۷ است و در معاینه فنی برتر حدود مجاز آلایندگی در دور موتور 2500 Rppm باید ۰.۶ باشد، اما در معاینه فنی ویژه که خاص است و خودرو در رده خودروهای هیبریدی قرا ر می‌گیرد، حدود مجاز آلایندگی مجاز ۰.۳ آلایندگی پیشنهاد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد خودروهای پایتخت می‌توانند این معاینه فنی را بگذرانند؟ اظهار داشت: در معاینه فنی ویژه نیازمند شرایط خاص هستیم. چرا که باید کاتالیست اصطلاحاً زنده باشد؛ یعنی اینکه اگر کاتالیست حتی نیم سوز باشد نمی‌تواند حدود مجاز را پاس کند و حتماً باید کاتالیست نو باشد و به همین دلیل احتمالاً درصد زیادی از خودروها نمی‌توانند معاینه فنی ویژه را پاس کنند، اما از آنجایی که شهرداری تهران در نظر دارد برای معاینه فنی ویژه تخفیف‌های خاصی را اعمال کند، افرادی تمایل به معاینه فنی ویژه خواهند داشت، اما این به معنای حذف معاینه فنی معمولی و برتر نیست و مالکان در صورت تمایل می‌توانند یکی از این سه روش را استفاده کنند.

حسینی منش با بیان اینکه در حال حاضر سازمان محیط زیست در حال نهایی کردن حدود مجاز است، گفت: سازمان محیط زیست پس از تصمیم گیری حدود مجاز را به شهرداری‌های کشور ابلاغ می‌کند و شهرداری‌ها نیز بنا به شرایط جوی و اقلیمی خود حدود را انتخاب می‌کنند. مثلاً در تهران معاینه فنی معمولی، برتر و ویژه ایجاد می‌شود که مالکان در صورت صلاحدید می‌توانند برای بهره‌مندی از تخفیفات یکی از این سه مدل را انتخاب کنند.

منبع ایسنا

کدام مدل از خودروها مشمول معاینه فنی هستند؟

سال معافیت خودروهای وارداتی از معاینه فنی تغییر کرد/ خودروهای مدل 2014 و ماقبل معاینه فنی دریافت کنند

تقلب در معاینه فنی بیشتر از قبل شده است/ رنو مگان شاگرد اول معاینه فنی!

۳ تفنگ دار در جمع مردودی های معاینه فنی!

رشد قابل توجه مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران/ کدام خودرو بیشترین میزان آلایندگی را دارد؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی