پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جک S5

پنجمین ستاره/ نگاهی به جک S5 اتوماتیک و مزیت های آن نسبت به رقبا

جک S5 خودرویی جدید در بازار ایران نیست. همه آن را به عنوان کراس اووری موفق، پرفروش و با قابلیت های مناسب می شناسند. اما با متنوع شدن بازار کراس اوورهای میان رده در چند سال اخیر، رقبای مختلفی برای این محصول کرمان موتور قد علم کرده اند که در اینجا می خواهیم به مهمترین […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

جک S5 خودرویی جدید در بازار ایران نیست. همه آن را به عنوان کراس اووری موفق، پرفروش و با قابلیت های مناسب می شناسند. اما با متنوع شدن بازار کراس اوورهای میان رده در چند سال اخیر، رقبای مختلفی برای این محصول کرمان موتور قد علم کرده اند که در اینجا می خواهیم به مهمترین آن ها پرداخته و ببینیم S5 اتوماتیک چه وضعیتی در مقابل آن ها دارد.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند:

ابتدا می خواهیم معرفی اجمالی و نگاه کلی به یکی از پرفروش ترین خودروهای چینی بازار داشته باشیم. یکی از منطقی ترین گزینه ها در بازر کراس اوورهای چینی، که توانسته با تیکه بر امکانات متنوع، پیشرانه توربوشارژ پرقدرت و کیفیت ساخت مناسب، جایگاه مناسبی برای خود در بازار دست و پا کند.

S5 در طراحی بدنه سبک و سیاق هیوندای IX35 را دنبال می‌کند و نمی‌توان ایراد چندانی به ظاهر آن وارد کرد. به علاوه در نسخه اتوماتیک، تغییر ظاهری چندانی، به جز تعویض رینگ‌های ۱۷ اینچی نسخه منوال با رینگ‌های ۱۸ اینچی، به چشم نمی‌خورد. هواکش حجیم روی سپر جلو در کنار جلو پنجره و چراغ‌های خوش‌فرم، نمای خشن و جذابی را برای قسمت جلویی رقم زده‌اند. در طراحی قسمت عقب از شاسی‌بلندهای آئودی الهام گرفته شده است و استفاده از چراغ‌های LED زیبایی و جذابیت این قسمت را دوچندان کرده است.

طراحی کنسول جلو نیز همچون نمای ظاهری شباهت زیادی با هیوندای توسان نسل قبل دارد و از این نظر طراحی کابین کاملا هماهنگ و چشم‌نواز است. پوشش چرمی پنل درب‌ها، چرم‌دوزی دور فرمان و پوشش کنسول جلو کیفیت قابل‌قبولی دارند و در نسخه اتوماتیک برای پوشش صندلی‌ها از چرم مصنوعی استفاده شده است (صندلی‌های نسخه منوال روکش پارچه‌ای دارد).

جک S5

تغییرات S5 اتوماتیک نسبت به نسخه منوال در فهرست امکانات رفاهی قابل‌توجه است. برخلاف نسخه منوال، در S5 اتوماتیک صندلی راننده به صورت برقی در 8 جهت تنظیم می‌شود. راحتی صندلی‌ها مناسب است و در مسافت‌های طولانی به هیچ‌عنوان خسته‌کننده نمی‌شوند. فضای صندلی‌های ردیف عقب نیز راضی‌کننده است مشکلی از نظر کمبود فضای سر و پا ندارد. 2 صندلی جلو نیز به گرمکن نیز مجهز شده‌اند.

جک S5

به لطف ارگونومی مناسب کابین، دسترسی به دکمه‌ها و ادوات راحت است و دید اطراف و تسلط به خودرو مناسب است. آینه‌های بزرگ جانبی دید مناسبی از افراد را در اختیار راننده قرار می‌دهند، اما آینه میانی عملا کاربرد خاصی ندارد و تنها تصویر سرنشینان عقب را نشان راننده می‌دهد! اما به لطف دوربین عقب، این ایراد برطرف شده و پارک کردن این کراس اوور جمع و جور ساده است. از تجهیزاتی که در نسخه اتوماتیک به S5 اضافه شده، می‌توان به دوربین عقب فابریک و سنسورهای فاصله‌سنج جلو (علاوه بر سنسورهای عقب) اشاره کرد. از دیگر تغییرات نمونه اتوماتیک، می‌توان به جایگزین شدن ترمز پارک دستی با ترمز پارک الکترونیکی اشاره کرد. هم‌چنین S5 اتوماتیک برخلاف نسخه منوال به استارت دکمه‌ای و سیستم ورود به خودرو بدون کلید نیز مجهز شده است که این 2 آپشن بسیار مورد توجه خریداران ایرانی هستند. صفحه نمایش‌گر جلو نیز در نسخه اتوماتیک ارتقاء پیدا کرده. از دیگر امکانات رفاهی S5 می توان به سنسور نور، سنسور باران، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه برای سرنشینان جلو و حافظه صندلی برقی راننده اشاره کرد. تا اینجای کار جک S5 کراس اووری کامل از نظر امکانات رفاهی ارزیابی می شود. امکاناتی که اگر بخواهید در خودروهای وارداتی دنبال آن ها بگردید، حداقل باید 200 میلیون تومانی به بودجه خود اضافه کنید!

جک S5

امکانات جک S5 اتوماتیک

سانروف، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن، چراغ‌های اتوماتیک مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع، قابلیت تنظیم نور صفحه کیلومتر، پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم حافظه صندلی راننده، صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC ، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC، ترمز پارک برقی، ۴ عدد ایربگ (راننده و سرنشین جلو جانبی)، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، برف پاک‌کن اتوماتیک، چراغ مشایعت، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید

جک S5

مشخصات فنی جک S5 اتوماتیک

یک پیشرانه ۲ لیتری توربو برای جک S5‌ در نظر گرفته شده که در نسخه اتوماتیک نیز این پیشرانه پرقدرت بدون تغییر باقی مانده است. این پیشرانه عرضی قادر است قدرت ۱۷۴ اسب‌بخار و گشتاور 265 نیوتون متر را به محور جلو منتقل کند. پس از نظر فنی خیالتان راحت است که با یک کراس اوور تنبل و کم هیجان طرف نیستید. پیشرانه S5 در نسخه اتوماتیک با یک گیرباکس ۶ سرعته خودکار دوبل‌کلاچ جفت می‌شود که نسبت به نسخه منوال، رانندگی راحت‌تر و عملکرد دقیق‌تر دنده را برایتان به ارمغان می‌آورد.

کلاس خودرو: کراس‌اوور کوچک
گیرباکس: ۶ سرعته اتوماتیک دو لاچه
محور متحرک: دیفرانسیل جلو
تعداد سیلندر: ۴ سیلندر مجهز به توربوشارژر
حجم موتور: ۱۹۹۷ سی‌سی
قدرت: ۱۷۴ اسب‌بخار در  دور ۵۲۰۰
گشتاور: ۲۶۵ نیوتن‌متر در دور ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر
وزن: ۱۵۴۵ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت: ۵۵ لیتر

 

جک S5

از مهم‌ترین سامانه‌های حرکتی جک می‌توان به سیستم HDC که سرعت را در شیب‌ها یکنواخت نگه می‌دارد و سامانه HAC اشاره کرد که در سربالایی‌ها از عقب رفتن خودرو جلوگیری می‌کند. سیستم کنترل پایداری ESP نیز به خوبی S5 را در پیچ‌ها جمع می‌کرد و در سرعت‌های بالا از خارج شدن از جاده جلوگیری می‌کرد. از نظر ایمنی نیز S5 در جایگاه مناسبی قرار دارد و با کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه C.NCAP عنوان یکی از چینی‌های ایمن را به خود اختصاص داده است. هم‌چنین در نسخه اتوماتیک، 2 ایربگ جانبی نیز به کابین اضافه شده است تا ایمنی S5 افزایش پیدا کند. یکی از مهمترین نقاط قوت S5، مصرف سوخت پایین است. همچنین این کراس اوور چینی توانسته 3 ستاره کیفیت را در ارزشیابی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در کارنامه خود ثبت کند.

جک S5

وضعیت بازار و قیمت جک S5 اتوماتیک

اما به سراغ تحلیل بازار و و ضعیت جک S5 نسبت به رقبا می رویم. این روزها فارغ از تمام مسائل مرتبط با یک خودرو، قیمت تثبیت شده و پرداخت به موقع، یکی از مهمترین پارامترها در نظر خریداران ایرانی شمرده می شود. کرمان موتور که در این شرایط نابسامان بازار و تولید خودرو عملکرد منظم و قابل قبولی داشته، و این ویژگی در خصوص جک S5 نیز صدق می کند. نکته مثبت اینکه این خودرو بر خلاف بسیاری از محصولات تولید داخل، قیمتی مشخص و قطعی دارد. کرمان موتور برای جک S5 در آخرین قیمت فعلی شرکت، رقم 219 میلیون تومان را اعلام کرده و در آخرین شرایط فروش نیز مدل 98 این خودرو را هم ثبت نام کرده است. این در حالی است که قیمت جک S5 اتوماتیک صفر کیلومتر در بازار بین 240 تا 250 میلیون تومان بوده و این نشان از اختلاف قیمت نچندان بالای این کراس اوور در بازار دارد.

رقبای جک S5 اتوماتیک

اما به سراغ 3 رقیب اصلی جک S5 در بازار ایران می رویم. چری تیگو5 فیس لیفت که با قیمت 245 تا 257 میلیون تومان توسط مدیران خودرو عرضه شده و در قدم اول این مقایسه، قیمت بالاتری نسبت به S5 دارد. این در حالی است که پیشرانه 1971 سی سی این کراس اوور چینی بر خلاف S5 به توربوشارژر مجهز نبوده و تنها 139 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که از این نظر نسبت به جک S5 ضعیف تر است و از سوی دیگر فهرست امکاناتش در بعضی قسمت ها به پای S5 نمی رسد. همچنین تیگو5 به گیرباکس CVT مجهز شده که قطعا عملکردی اسپرت و سریع مثل گیرباکس 6 سرعته 2 کلاچه جک ندارد. البته تیگو5 نیز همچون S5 با قیمت قطعی و تحویل به موقع از سوی شرکت سازنده عرضه می شود و مدیران خودرو همچون کرمان موتور شرایط مناسبی در خدمات پس از فروش و تامین قطعات دارد. هاوال H2 نیز یکی دیگر از رقبای جک S5 در بازار ایران به شمار می رود. کراس اوور پرحاشیه و ناکام گروه بهمن که این روزها با مشکل تولید دست و پنجه نرم می کند و شرکت سازنده نتوانسته در خدمات پس از فروش و تحویل به موقع این خودرو به خریداران موفق عمل کند. همین پارامترها می تواند شما را از خواندن ادامه این مقایسه منصرف کند و هاوال را از ذهنتان خط بزند. اما اجازه دهید نگاهی هم به ویپگی های فنی هاوال H2 نسبت به جک S5 داشته باشیم. هاوال از یک موتور 1.5 لیتری توربو بهره می برد که در نهایت می تواند 140.8 اسب بخار قدرت و 202 نیوتن متر گشتاور تولید کند، که از این نظر نیز در پس جک S5 قرار می گیرد. هاوال H2 در وضعیت فعلی بازار با قیمتی حدود 240 تا 250 میلیون تومان خرید و فروش می شود و هنوز قیمتی رسمی از سوی گروه بهمن برای آن در نظر گرفته نشده و همه قیمت های اعلامی مربوط به قبل است. اما به اصلی ترین و نزدیک ترین رقیب جک S5 در بازار ایران می رسیم. هایما S7 توربو محصول ایران خودرو که البته تولید و تحویل آن مثل قبل منظم نیست و در آخرین شرایط فروش این شرکت خودروساز نیز اسمی از آن به چشم نمی خورد. هایما S7 در بازار آزاد حدود 250 تا 260 میلیون تومان قیمت دارد. از نظر امکانات موقعیت مناسبی داشته اما تنوع امکانات جک S5 را ندارد. خدمات پس از فروش ایران خودرو کاملا مناسب بوده و امداد خودرو این شرکت نیز همچون امداد کرمان موتور عملکردی دقیق و مناسب دارد. پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ هایما 170 اسب بخار قدرت تولید می کند که از این نظر تقریبا با جک در یک کفه ترازو قرار می گیرد. اما توجه داشته باشید که گشتاور 230 نیوتن متری اش نسبت به S5 کمتر بوده و گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک اش سرعت عمل گیرباکس جک را ندارد.

جک S5

نتیجه گیری

همه این ها را گفتیم تا در انتهای این بررسی، تصور نکنید خواستیم تمام قد از جک S5 تعریف کنیم. قطعا این کراس اوور چینی نیز ضعف هایی دارد. اما از دید یک خریدار، بیشتر پارامترهای مهم و تعیین کننده برای خرید یک خودرو در جک S5 یافت می شود. نسبت به رقبای هم قیمت و هم کلاسش در بازار ایران برتری هایی دارد که کم نیست و فارغ از تمام این قیاس ها، تمام فعالان بازار خرید و فروش خودرو بر سر خوش فروش بودن این خودرو نسبت به دیگر خودروهای چینی متفق القولند. موردی که از اهمیت خاص خود در خرید یک خودرو برخوردار است. اگر بخواهیم جک S5 را در چند جمله خلاصه کنیمف باید بگوییم کراس اووری جادار، خوش چهره، با کیفیت، مجهز به امکانات متنوع و یک پیشرانه پرقدرت است. قیمت تثبیت شده ای دارد و کرمان موتور به عنوان عرضه کننده این خودرو، بدعهدی در تحویل ان به مشتری ها ندارد. خدمات پس از فروش S5 در شرایطی که تامین قطعات و تعمیر خودرو ترسناک تر از قبل به نظر می رسد، کاملا قابل قبول بوده و تحت پوشش شرکت سازنده است. همچنین در بازار فعلی کشورمان که واردات خودروهای خارجی ممنوع شده و با افزایش نرخ ارز قیمت شان سر به فلک کشیده، جک S5 می تواند با ویپگی های نزدیک به یک خودرو وارداتی، با قیمتی معقول تر برای خریداران ایرانی نقش بازی کند.

نوشته: میلاد میرعابدینی

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی