پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید خودرو گازسوز

کدام خودروهای گازسوز فاقد ایمنی هستند؟

در کشور ما خودروهای دوگانه‌سوز یا به عبارتی CNG سوز به دو روش کلی تولید کارخانه‌ای و یا تبدیل‌ کارگاهی وجود دارند. خودروهای تولید کارخانه‌ای به دو صورت موتور پایه گازسوز و یا پایه بنزین‌سوز هستند که غالباً در این نوع خودروها از کیت‌های نسل چهارم با قابلیت سازگاری بیشتر برای بالابردن راندمان، استفاده می‌شود. […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

در کشور ما خودروهای دوگانه‌سوز یا به عبارتی CNG سوز به دو روش کلی تولید کارخانه‌ای و یا تبدیل‌ کارگاهی وجود دارند. خودروهای تولید کارخانه‌ای به دو صورت موتور پایه گازسوز و یا پایه بنزین‌سوز هستند که غالباً در این نوع خودروها از کیت‌های نسل چهارم با قابلیت سازگاری بیشتر برای بالابردن راندمان، استفاده می‌شود.

از محاسن دیگر خودروهای تولید کارخانه‌ای جانمایی مناسب‌تر مخزن و ادوات سیستم گاز است. خودروهایی که بنزین سوز بوده و طی فرایندی با نصب کیت و مخزن در کارگاه‌های مجاز به سیستم دوگانه‌سوز مجهز می‌شوند را تبدیل‌کارگاهی می‌نامند. یکی از عوامل نارضایتی در مشتریان این دسته از  خودروها، پایین بودن پیمایش و قدرت موتور در خودروهای تبدیل‌ کارگاهی، نسبت به تولید کارخانه‌ای است. اگرچه علت این تفاوت به خاطر سرمایه‌گذاری و تحقیقات وسیع در واحدهای R&D و همچنین استفاده از کیت‌های نسل جدید در کارخانجات خودروساز بوده، ولی می‌توان خودروهای تبدیل‌کارگاهی را نیز تا حدودی ارتقاع و مصرف آنها را بهینه کرد.

نکته قابل توجه برای خریداران و یا مالکان خودروهای گازسوز تبدیل‌کارگاهی؛ حتماً از صحت استاندارد بودن تجهیزات منصوب روی خودرو مخصوصاً مخزن آن اطمینان حاصل نمایند. همانطور که در تصویر روند تولید و تبدیل خودروهای دوگانه‌سوز موجود در ایران نمایش داده شده، مسیری که با خط‌چین قرمز مشخص شده مسیر غیراستاندارد (غیرمجاز) تبدیل خودروها به سیستم دوگانه‌سوز است که استفاده از این خودروها بسیار خطرناک است.

تولید خودروهای گازسوز

چگونه از سلامت خودروی گازسوز مطمئن شویم؛ تشخیص اصالت در خودروهای تبدیل‌کارخانه‌ای با رویت واژه “دوگانه‌سوز” در کارت و مدارک خودرو معلوم می‌گردد. با توجه به اینکه در مدارک خودروهای تبدیل‌کارگاهی نشانی از خودروی دوگانه‌سوز یافت نمی‌شود،  لذا برای تشخیص اصالت این دسته از خودروها مالک خودرو با مراجعه به مراکز مجاز خدمات خودروهای دوگانه‌سوز مورد تأیید اتحادیه سوخت‌های جایگزین و قطعات وابسته از صحت تبدیل خودرو مطلع گردد. ولی باید توجه داشت که هر خودرو تبدیل‌کارخانه‌ای و تبدیل‌کارگاهی می‌بایست دارای برگه معاینه‌فنی از مراکز مربوطه باشند.

* نکته مهم؛ اگر قصد خرید خودرو دوگانه‌سوز را داشتید، علاوه بر رعایت نکات فوق، حتی در صورت داشتن گواهی معاینه‌فنی، بازبینی مجدد تجهیزات مخصوصاً مخزن توسط متخصص در مراکز ذیصلاح ضروری است.

منبع: تسنیم

غالب خودروهای گازسوز فاقد استاداردهای ایمنی هستند

نسل جديد موتورهای ملی آماده تولید می‌شوند

از نفت چاله تا دروازه اروپا/ دنا استانداردهای لازم برای ورود به اکراین را کسب کرد

خودروسازان از سازمان استاندارد یک سال زمان گرفتند

پیشرانه خانواده پراید استاندارد یورو5 را کسب کرد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی