پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

میتسوبیشی میراژ-برلیانس H220

2 کفه یک ترازو/ وزن کشی خودروها با قیمت یکسان از پارسال تا امسال (قسمت دوم)

متاسفانه اوضاع بازار خودرو در نیمه دوم سال 97 رو به وخامت گذاشت و قیمت های سرکش در ماه آخر 97 هر چه در چنته داشتند رو کردند! ممنوعیت واردات خودرو از یک سو و تعلیق قراردادهای خارجی خودروسازان و بروز مشکل در روند تولید خودرو داخل کشور و به تبع آن کاهش عرضه و […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۵ فروردین ۱۳۹۸

متاسفانه اوضاع بازار خودرو در نیمه دوم سال 97 رو به وخامت گذاشت و قیمت های سرکش در ماه آخر 97 هر چه در چنته داشتند رو کردند! ممنوعیت واردات خودرو از یک سو و تعلیق قراردادهای خارجی خودروسازان و بروز مشکل در روند تولید خودرو داخل کشور و به تبع آن کاهش عرضه و افزایش معوقات از سوی دیگر دست به دست هم داده تا قیمت خودروها سر به فلک بگذارند و توان خرید مصرف کنندگان پایین بیاید.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

با ممنوع شدن واردات خودرو و افزایش قیمت ارزف دایره مخاطبان خودروهای خارجی از همیشه محدودتر شده و کسانی که تا چندی پیش می توانستند با بودجه 200،300 میلیون تومانی سراغ وارداتی ها بیایند، الان مشتری خودروهای چینی شده اند. بودجه های حدود 100 تا 150 میلیون نیز که قبلا مخاطب اصلی خودروهای چینی بودند، حالا باید در بازار آزاد سراغ خودروهای تولید داخل را بگیرند. اما اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را نگاه کنیم و از زاویه ای دیگر به این آشفته بازار نگاه کنیم، می توانیم بگوییم بر خلاف چند سال پیش که با خروج شرکای خارجی از بازار ایران، گزینه های محدودی پیش روی خریداران ماندند، در این دوره با متنوع شدن سگمنت های مختلف، می توان گفت جای خالی بعضی خودروها کمتر به چشم بیاید.

مزدا3- بسترن B30

نسل دوم مزدا3 شاید خودرویی قدیمی و از مد افتاده به شمار رود، اما اواخر سال گذشته با قیمت 130 میلیون تومانی نیز به عنوان یکی از جذاب ترین گزینه های پیش روی خریداران به شمار می رفت که با پیشرانه پرفدرت و گیرباکس هماهنگ و ظاهر جذاب، حسابی وسوسه کننده به نظر می رسید. شاید باورتان نشود، اما در اسفند ماه 97، قیمت مزدا3 به 340 میلیون تومان هم رسیده است! با آغاز تحریم های خودرویی و با مشکل روبرو شدن تولید این دسته از خودروها و کاهش عرضه شان در بازار و از سوی دیگر با افزایش قیمت ارز، قیمت بیشتر خودروهای تولید داخل از جمله مزدا3 از کنترل خارج شده است. اما اگر بخواهیم یک گزینه جایگزین با دوز پایین تری از جذابیت به جای مزدا3 انتخاب کنیم که قیمت اش ر محدوده 150 میلیون تومان باشد، بهتر است سراغ یکی دیگر از اعضای خانواده گروه بهمن برویم. بسترن B30 که مدت زیادی از حضور آن در بازار نمی گذرد. جالب است که تولید بسترن هم بعد از تحریم های خودرویی با مشکل روبرو شده، اما در حال حاضر با بودجه 140 تا 160 میلیون تومانی، می تواند به عنوان گزینه ای منطقی به جای مزدا3 در نظر گرفته شود.

سانگ یانگ تیوولی-ام وی ام X22

سانگ یانگ تیوولی که در اواخر سال گذشته با قیمت 125 میلیون تومانی به عنوان یکی از کراس اوورهای وارداتی خوش قیمت به شمار می رفت، حالا با قیمت 350،60 میلیون تومانی، بیشتر به یک شاسی بلند لاکچری شباهت دارد تا یک خودرو وارداتی مقرون به صرفه! تیوولی در سال گذشته در حالی 125 میلیون تومان قیمت داشت که اکثر خودوهای چینی قیمتی پایین تر از 100 میلیون تومان داشتند و تک و توک قیمت شان از 100 میلیون تومان تجاوز می کرد. حالا اما با بودجه 140 تا 150 میلیون تومانی، اگر بخواهید کمی متفاوت تر از خودروهای سدان به نظر برسید و حس شاسی بلند سواری را تجربه کنید، می توانید در بازار سراغ ام وی ام X22 را بگیرید. پلی میان خودروهای هاچ بک و کراس اوور که بر خلاف هاچ بک کراس های بازار، بر پایه یک کراس اوور کامپکت شکل گرفته و در مدتی که از عرضه اش توسط مدیران خودرو می گذرد، توانسته فروش قابل توجهی را در بازار ایران تجربه کند. X22 قطعا نمی تواند از نظر امکانات، کیفیت، قابلیت های فنی و سواری به پای تیوولی برسد. اما حضور آن در این رنج قیمتی باعث می شود آنقدرها هم از پولی که در جیبتان دارید نا امید نباشید و بتوانید خودرویی با حس و حال یک کراس اوور و با طراحی به روز و نسبتا جذاب خریداری کنید.

لیفان 820-پژو 207 صندوق دار

لیفان 820 را نمی توان خودرویی موفق در بازار ایران برشمرد. یکی از بزرگ ترین سدان های چینی بازار که ابتدا توسط کرمان موتور تولید می شود و سپس امتیاز تولیدش به گروه خودروسازان بم واگذار شد. آخرین قیمت لیفان 820 در سال 96، مرز 100 میلیون تومان را نشان می دهد. در اسفند 96 این خودرو با قیمت 99 میلیون تومانی خرید و فروش می شد و خودرویی نبود که اختلاف قیمتی فاحش در بازار داشته باشد. در اسفند 97 اما قیمت 820 با 2برابر افزایش به حدود 200 میلیون تومان رسیده است. قیمتی که شاید بیشتر از قبل این سدان چینی را در بازار ایران به حاشیه ببرد. اما اگر بخواهیم معادلی برای لیفان 820 سال 96، در سال 97 در نظر بگیریم، می توانیم روی پژو 207 صندوق دار دست بگذاریم. یکی از جدیدترین و اتفاقا پرحاشیه ترین محصولات ایران خودرو که چند بار تغییر قیمت را از سوی شرکت تجربه کرده و در بازار آزاد حدود 140 میلیون تومان قیمت دارد. البته اگر به قیمت شرکتی این خودرو رجوع کنیم، اوضاع کمی متفاوت است. در آغاز تحویل، قیمت 207 صندوق دار 104 میلیون تومان مصوب شده بود. بعد از آن، بر اساس نامه سازمان حمایت به ایران خودرو، قیمت تمام شده  پژو ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک برای ایران خودرو ۶۳ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۳۱۷٫۵ تومان در نظر گرفته شد. در آخر ایران خودرو به تبعیت از این نامه، با احتساب هزینه های شماره گذاری، مالیات، عوارض و… قیمت این خودروی جدید را اصلاح کرده و بهای ۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را برای 207 صندوق دار اتوماتیک در نظر گرفته است.

میتسوبیشی میراژ-برلیانس H220

پیش از ممنوعیت واردات خودرو و به مشکل خوردن شرکت های واردکننده، آرین موتور پویا به عنوان نمایندگی رسمی میتسوبیشی در ایران، روز به روز تنوع سبد محصولات اش را افزایش می داد. میتسوبیشی در ایران در هر کلاسی یک نماینده داشت. نماینده این خودروساز ژاپنی در کلاس هاچ بک های جمع و جور که در چند سال اخیر حسابی مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفته اند، میتسوبیشی میراژ است که اسفند سال گذشته بعد از افزایش قیمت خودروهای وارداتی، قیمت اش به 99 میلیون تومان رسید. یعنی با بودجه ای کمتر از 100 میلیون تومان می توانستید یک هاچ بک ژاپنی و مدل روز خریداری کنید. در شرایط فعلی اما، اگر حدود 90 تا 100 میلیون تومان بودجه داشته باشید و بخواهید در بازار خودروهای هاچ بک جست و جو کنید و هدف تان خرید خودرو صفر باشد، برلیانس H220 دنده ای با قیمت بیش از 90 میلیون تومان پیش روی شماست. البته همکاری پارس خودرو و برلیانس هم به دلیل مشکل جابجایی ارز با مشکل روبرو شده و امیدواریم این برند قدرتمند چینی بتواند دوباره راهش را در بازار ایران ادامه دهد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی