فرار از گارد عضلانی/ سلامت جسمانی حین رانندگی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد

بدون شک یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت سلامت جسمانی در هنگام رانندگی است و از آن‌جایی که در زندگی امروز شهری استفاده از خودرو به‌صورت روزمره امری بدیهی بوده و اغلب افراد ساعات زیادی را صرف رانندگی می‌کنند، نحوه قرار گرفتن در ماشین به‌خصوص پشت فرمان اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

برخی از آسیب‌های جسمانی ناشی از نشستن طولانی‌مدت است چون عضلات باید مدت‌زمان طولانی، فشار وزن بدن را بر دوش خود تحمل کنند و مانع وارد شدن این فشار بر مفاصل ستون‌فقرات کمری، پشتی و لگن شوند. متناسب با قدرت و آمادگی این عضلات، زمان تحمل وزن آنها نیز افزایش می‌یابد. در حالت طبیعی عضلات حدود 15 دقیقه می‌توانند وضعیت صحیح ستون فقرات را حفظ کنند. پس از این مدت، دچار خستگی و وارد مرحله گرفتگی و اسپاسم می‌شوند که به آن «گارد عضلانی» می‌گویند. این وضعیت موجب بروز درد و کوفتگی در ناحیه ستون‌فقرات کمری می‌شود.

نحوه درست نشستن پشت فرمان

طرز صحیح نشستن درون خودرو

متخصصان معتقدند که نباید با عجله وارد خودرو شد. می‌بایست اول داخل صندلی بنشینید، سپس پاها را به سمت داخل بچرخانید. هنگام خارج‌شدن نیز اول پاها را خارج کنید سپس بدن را بیرون ببرید. به‌این‌ترتیب عضلات بدن و به‌خصوص ستون فقرات به‌صورت مرحله‌ای درگیر جابه‌جایی وزن بدن به داخل خودرو می‌شوند. شاید مدل سوار شدن بر خودرو Kart یکی از بهترین مثال‌ها در این خصوص باشد. زیرا یک راننده کارتینگ ابتدا دستان خودرو را روی فرمان و بالای صندلی راننده نهاده و پس از آن با قراردادن پاها در جای مناسب که از قبل تعریف شده است، بدن خود را درون صندلی خودرو کارت قرار می‌دهد.

نحوه درست نشستن پشت فرمان

تصور کنید یک راننده مسابقه که بارها و بارها در شرایط مسابقه ساعت‌ها پشت فرمان نشسته است، باید بتواند فشارهای ناشی از مسابقه را تحمل کند. برای مثال یک راننده فرمول یک گاهی فشار G بیش از فشاری که یک جنگنده به بدن وارد می‌کند، را باید تحمل کند. این در حالی است که به‌طور میانگین این راننده باید حدود 60 LAP  را که یک‌ونیم دقیقه طول می‌کشد، پشت سر بگذارد. حالا شاید اهمیت حرکات درست در سوار و پیاده شدن به‌خودرو و حتی پوزیشن درست قرارگیری در خودرو در طول مسیر را بیش‌تر درک کنید.

بهتر است در صورت احساس کوفتگی یا سِر شدن عضلات به‌خصوص در خوودروهای اتوماتیک که عضلات پا و حتی دست کم‌تر تحرک دارند، چند دقیقه به بدن خود استراحت دهید و با کمی کش‌وقوس، فشار را از بدن‌تان خارج کنید. وضعیت مناسب بدن هنگام رانندگی باعث کاهش صدمات ناشی از رانندگی‌ طولانی ‌مدت می‌شود و هم‌چنین می‌تواند باعث کاهش آسیب‌ هنگام بروز تصادف شود. فقط نیاز به صرف کمی وقت برای بهتر نشستن و برخی تنظیمات است.

نحوه درست نشستن پشت فرمان

عوارض ناشی از پوزیشن‌های اشتباه

اگر طرز نشستن راننده اشتباه باشد، در درازمدت دچار عوارض اسکلتی-عضلانی خواهد شد. عضلات کناری ستون فقرات در درازمدت تحلیل می‌روند و فرسوده می‌شوند. بنابراین کوچک‌‌ترین فشار یا آسیب به ستون مهره‌ها باید خیلی جدی گرفته ‌شود. به‌طور کلی رانندگی طولانی‌مدت آسیب‌های جدی به ناحیه کمر، عضلات و گردن وارد می‌کند اما با انجام نرمش‏های صحيح عضلات می‏توان تا حدی از بروز گرفتگی عضلات و عوارض ستون فقرات جلوگیری کرد. به عقیده متخصصان اختلال در سیستم گردش خون یکی از مشکلات جدی است که بر اثر ثابت بودن راننده و آویزان ماندن ساق پا به‌مدت طولانی براي رانندگان ایجاد می‏شود و توصیه می‌شود افرادی که بیش از 4 ساعت در روز رانندگی می‌کنند به فاصله هر 2 ساعت یک‏‌بار توقف کرده و چند دقیقه‏ای قدم بزنند تا خون در پاهای آنها آسان‌تر جریان پیدا کند.

گزارش خودرو

دکتر علیرضا یاراحمدی متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات در این‌باره معتقد است: «تنظیم ارتفاع صندلی مهم است و باسن باید به تکیه‌گاه چسبیده باشد طوری‌که وقتی پاها روی پدال قرار می‌گیرند زاویه بیش از 90 درجه نباشد.»

نحوه درست نشستن پشت فرمان

وی در گفت‌وگو با تخت‌گاز با اشاره به لزوم جابه‌جا شدن و تعویض جا هر نیم‌ساعت یک‌بار می‌گوید: «جابه‌جا شدن و ثابت نماندن در مدت‌زمان طولانی الزامی بوده و برای رانندگی فرمان خودرو باید با یک دست نگه داشته شود؛ چراکه وقتی 2 دست روی فرمان قرار می‌گیرند کششی روی شبکه عصبی وارد می‌شود. بنابراین بهتر است با یک دست فرمان خودرو کنترل و دست‌ها پس از مدتی جابه‌جا شوند. هرچند ایمنی رانندگی از نگهداری 2 دست به فرمان خبر می‌دهد. اما ترجیحا می‌توان در مسیرهای صاف و کم‌پیچ از یک دست استفاده کرد تا عضلات کم‌تری با نگهداری فرمان درگیر شوند.»

این متخصص دیسک و ستون فقرات هم‌چنین عنوان می‌کند: «یکی از عادات غلط به هنگام رانندگی موقعی است که شخص دنده عقب حرکت می‌کند. در این حالت دیده می‌شود که راننده دست خود را بر پشت صندلی قرار داده و به عقب نگاه می‌کند که این امر ممکن است به عضلات گردن آسیب برساند. بنابراین توصیه می‌شود به هنگام دنده عقب از آینه‌ها و دوربین استفاده شود.»

یاراحمدی با تاکید بر استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی این‌گونه ادامه می‌دهد: «یکی از الزامات به هنگام نشستن و پیش از اقدام به راندن وسیله نقلیه بستن کمربند ایمنی است. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که اگر ضربه‌ای توسط خودرو در حال حرکت به خودرو ثابت صورت بگیرد بیش‌ترین فشار و آسیب به ناحیه کمر و گردن وارد می‌شود بنابراین استفاده از کمربند ایمنی می‌تواند این آسیب را کاهش دهد.»

وی در خصوص اهمیت نوع صندلی خودرو نیز معتقد است: «تفاوت زیادی بین صندلی‌های برقی و دستی وجود دارد و صندلی‌های برقی خودرو علاوه بر راحتی بیش‌تر قابلیت تنظیم بهتر را دارد اما در صندلی‌های دستی یک محدودیتی برای تنظیم وجود دارد درحالی‌که قد، وزن و طول پا افراد با هم متفاوت است. با این‌حال تنظیم پشت سری صندلی بسیار اهمیت دارد. این قطعه نباید با پشت سر شما فاصله زیادی داشته باشد تا در زمان برخورد و بازگشت گردن به سمت عقب مسیر بازگشت را کوتاه کند و به‌این‌ترتیب از شدت ضربه کم خواهد شد.»

نحوه درست نشستن پشت فرمان

همکاری با خودروسازان وجود ندارد

این متخصص ستون فقرات معتقد است شرکت‌های خودروسازی برای تولید خودرو به جهت تضمین سلامت افراد و ایمنی خودرو با متخصصان مختلف باید مشورت و همکاری کنند. در ایران متاسفانه شرکت‌های خودروسازی در این راستا گامی برنمی‌دارند و اگر هم باشد در حد تخصصی نیست. همان‌طور که می‌دانید طراحی یک خودرو از محل قرارگیری راننده و سرنشینان آغاز می‌شود. درواقع طراحان در طراحی و گسترش یک پلت‌فرم جدید ابتدا پوزیشن نشستن سرنشینان را مشخص می‌کنند و طراحی دیگر قسمت‌ها با تکیه بر ایمنی و راحتی این بخش ادامه پیدا می‌کند. این امر به‌خصوص در طراحی صندلی‌ها بسیار مهم است. اما درحالی‌که بسیاری از صندلی‌های خودروهای تولید شده در ایران داخل‌سازی شده، ولی تاجایی‌که بنده اطلاع دارم با متخصصین مشورتی انجام نگرفته است. در بسیاری از شرکت‌های خودروسازی جهان واحدR&D  شرکت از متخصصان فیزیوتراپیست، ارتوپد و سایرحوزها‌های مرتبط استفاده و سپس اقدام به تولید می‌کنند و در نتیجه کیفیت محصولات هم ارتقاء می‌یابد و ضامن سلامتی افراد است.

این متخصص در انتها به تخت‌گاز گفت: «در سبک زندگی شهری که شما برای انجام امور روزمره خود به ناچار مجبور هستید حداقل چند ساعت را صرف رانندگی کنید بنابراین توجه به نکات ایمنی و استفاده صحیح از خودرو اهمیت بالایی دارد چرا که ممکن است منجر به آسیب رسیدن به کمر، گردن و عضلات شود. افراد راست‌پا بیش‌تر در معرض آسیب از رانندگی هستند! از آن‌جایی که پای راست به هنگام رانندگی در خودروهای دستی 2 پدال را هدایت می‌کند بنابراین فعالیت بیش‌تری دارد و این امر در خودروهای اتوماتیک بیش‌تر هم می‌شود و عملا پای چپ بی‌حرکت می‌ماند که این موضوع در درازمدت موجب سبب آسیب رسیدن به ناحیه سیاتیک و دیسک خواهد شد. این اتفاق درخصوص افرادی که دیسک کمر دارند تشدید می‌شود هرچند به آنها توصیه می‌شود که رانندگی نکنند اما باید توجه داشته باشند که حتما به پاهای خود استراحت بدهند تا مشکلی برایشان ایجاد نشود. استفاده از بالشتک روی صندلی خودرو می‌تواند موجب کاهش صدمات احتمالی شود.»

چند نفر در حوادث رانندگی سال 97 جان باختند؟ / افزایش هشت دهم درصدی فوتی ها

تفکیک راننده های کم خطر و پرخطر در قانون جدید بیمه شخص ثالث

۸ درصد قربانیان تصادفات رانندگی کودک هستند/ پلیس راهور در صدد اجباری کردن استفاده از صندلی کودک

آموزشی قسمت یازدهم: سیستم ترمز خودرو چگونه کار می کند؟

آموزشی قسمت دهم: اسب بخار در مقابل گشتاور / مفهوم واقعی این کمیت ها چیست؟

آموزشی قسمت نهم: بررسی مشخصات روغن موتور / 10W-40، این اعداد به چه معناست؟

آموزشی قسمت هشتم: توربو در مقابل سوپرشارژر / کدام یک بهتر است؟

آموزشی قسمت هفتم: سوپرشارژر چیست و عملکرد آن چگونه است؟

آموزشی قسمت ششم: نکات رانندگی با خودرو های توربوشارژ

تعمیرگاه تخصصی بهنام چری داتیس MVM x22 آمیکو

جک کرمان موتور

نظر شما !!