این نوشتار حاصل 5 هزار کیلومتر رانندگی با این اسکوتر تایوانی است. سمفونی از نظر طراحی، نسبت به دیگر هم خانوادهاش بهروزتر و حرفهایتر است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو میتوان گفت سال ۹۷ برای بازار موتورسیکلت هم سال خوبی بود، هم سال بدی! از یک سو عرضه موتورسیکلتهای متنوع به بازار تشنه […]
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
میتوان گفت سال ۹۷ برای بازار موتورسیکلت هم سال خوبی بود، هم سال بدی! از یک سو عرضه موتورسیکلتهای متنوع به بازار تشنه ایران را باید به فال نیک گرفت و از طرفی دیگر، مشکلات اقتصادی و نوسانات قیمت که بازار موتورسیکلت نیز از آنها مستثنی نبود نیز حسابی قدرت خرید را کاهش داد.
در این شماره سراغ یکی از موتورسیکلتهای برند SYM رفتیم. برندی تایوانی که در قاره آسیا بهعنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان اسکوتر بهشمار میرود. این برند در چند سالی که از حضورش در بازار ایران میگذرد، توانسته اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. بعد از سالهایی که کیمکو از نظر فروش در شرق آسیا غوغا به پا کرده بود، سانیانگ موتوربا اسکوترهایاش، توانست سهم خود از بازار را از این رقیب سنتی پس بگیرد و معادلات را تغییر دهد.
موتورسیکلتهای این برند تایوانی توسط چند شرکت وارد ایران میشوند. اینجا یکی از محصولات خوب اما ناشناخته سانیانگ موتور پیش روی ماست. موتورسیکلتی که حجم واردات محدود و مانور تبلیغاتی ضعیف باعث شد نتواند مثل هم خانوادهاش فیدل (که توسط شرکت دیگری وارد میشود) در بازار گل کند. این موتورسیکلت سمفونی نام دارد. موتورسیکلتی که از نظر فنی شباهتهایی با فیدل دارد، اما طراحی خاصتر، آن را نسبت به فیدل متمایز میکند.
همچون بیشتر موتورسیکلتهایی که در تختگاز بررسی میکنیم، برای اینکه حرفهای گفتنی داشته باشم، این موتورسیکلت را خریداری کرده و چند ماهی با آن تردد میکردم. این نوشتار حاصل 5 هزار کیلومتر رانندگی با این اسکوتر تایوانی است. سمفونی از نظر طراحی، نسبت به دیگر هم خانوادهاش بهروزتر و حرفهایتر است. همچنین به لطف زین و چرخهای بزرگ، میتوان حدس زد که سواری راحتی دارد.
طراحی پویا و بهروز سمفونی باعث شده گرانتر از فیدل و دیگر اسکوترهای موجود در بازار به نظر برسد. این موتورسیکلت در حال حاضر در بازار نایاب شده. اما در زمانی که خرید و فروش میشد، قیمتاش به ۱۵ میلیون تومان هم نرسید. به همین دلیل اختلاف قیمت قابلتوجهی با فیدل داشت و ارزش بالا در مقابل رقم پرداختی، از جمله مهمترین ویژگیهای مثبت آن بود. اما علیرغم تمام اینها، استقبال مناسبی از آن به عمل نیامد و به همین دلیل گرانتر نشد.
سمفونی بدون شک یکی از بهترین اسکوترهایی بود که سواری با آن را تجربه کردهام. موتورسیکلتی با ارتفاع مناسب از زمین، زین پهن و جادار و سواری نرم. این ویژگیها با سرعت و شتاب ایدهآل دستبهدست هم میدهند تا بتوانید در هر شرایطی روی سمفونی حساب کنید.
از مهمترین ویژگیهای ظاهری سمفونی میتوان به دیلایتهای زیبا، طراحی پویا و آیرودینامیکی چراغ جلو، جای پای مناسب و چراغهای بزرگ و پرنور عقب اشاره کرد. این جزییات در ترکیب با رینگهای ۱۶ اینچی با دیسکهای ترمز بزرگ در هر ۲ چرخ، نمایی حرفهای برای این موتورسیکلت به ارمغان آوردهاند.
زین بزرگ و سیستم تعلیق اصولی باعث میشود تا شما از سواری نرم سمفونی لذت ببرید. موتورسیکلت پیش رو را میتوان یکی از قدرتمندترین اسکوترهای اتوماتیک بازار ایران برشمرد. زمانیکه میتوانید در شیب کم به سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر برسید، آب پاکی روی دست تمام نقدها ریخته و ثابت میشود شما صاحب یک موتورسیکلت قدرتمند هستید. نکته مثبت دیگر سمفونی، صفحه نشاندهندههای هوشمند آن است که هم سرعت و هم دورشمار و دیگر فاکتورهای موتورسیکلت را نشان میدهد.
ترمز قدرتمند دیسکی در جلو و عقب باعث شده از نظر ایمنی جای گلهای باقی نماند و سمفونی به سرعت بایستد. فضای ۳۳ لیتری زیر زین و تعبیه داشبورد و شارژر موبایل باعث شده سمفونی همراه خوبی در مسیرهای طولانی باشد. البته این را فراموش نکنید که اسکوترهای اتوماتیک برای طی مسافتهای طولانی مناسب نیستند و تنها به درد رفتوآمدهای کوتاه شهری میخورند.
سخن پایانی
موتورسیکلت سمفونی از صفر تا ۴۵۰۰ کیلومتر همراهمان بود. در مدتی که با این موتورسیکلت رانندگی کردم، از آن رضایت داشتم. البته به دلیل داشتن تنها یک نمایندگی خدمات پسازفروش در تهران نمیتوانید روی آن حساب باز کنید. چرا که قیمت قطعاتاش حساب و کتابی ندارد و هر قیمتی را بشنوید باید پرداخت کنید. با تمام این ویژگیهای خوب و بد، نظر نگارنده در راستای خالی شدن شهرها از موتورهای قدیمی طرح سی جی ۱۲۵، بر حمایت از موتورسیکلتهای جدید است.
انجین | تک سیلندر هوا خنک |
حجم دقیق | 168.9 سیسی |
بیشینه قدرت | 11.8 اسببخار 7500 دور |
بیشینه گشتاور | 12.5 نیوتنمتر در 5500 دور |
جعبه دنده | CVT |
انتقال قدرت | تسمه |
وزن روی قسمت جلو | 48 کیلوگرم |
وزن روی قسمت عقب | 79 کیلوگرم |
فاصله محور (mm) | 1350 |
طول در عرض در ارتفاع (mm) | 1195×725×1995 |
ارتفاع زین تا زمین | 785 میلیمتر |
وزن موتورسیکلت | 127 کیلوگرم |
با سلام نسبت به tvsویگو اصلا نرمی ندارن کمک جلو زیادی سفت هست و می کوبه ترمز ها دیسکی هست ولی خیلی سفت هست و اهرم ترمز نرم نیست مثل ترمز لنتی باید خیلی فشار بدی تا عمل بکنه که به هیچ عنوان قابل قبول نیست نکته خیلی مهم دیگه این است که برای شروع به حرکت باید دور موتور رو خیلی بالا ببری تا کلاج اتوماتیک شروع به حرکت کنه که برای عبور از دست انداز خیلی خوب عمل نمیکنه چون شتاب موتور خیلی بالاست سریع دور میگیره کم گاز بدی حرکت نمیکنه زیاد گاز بدی دور میگیره از رو دست انداز باید بپری شروع حرکت از دور موتور پنج هزار به بعد است که خیلی خیلی زیاده در صورتی که ویگو از دور موتور دوهزار پانصد تقریبا شروع به حرکت میکنه که شما هماهنگی کاملی تری نصب به گاز و ترمز و سرعت حرکت آهسته دارید از روی دست انداز ها دارید شتاب و سرعت سمفونی فوقالعاده است و خیلی شکیل هست
عاللیییییییی