پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پرشیا خودرو

کپی برابر اصل نیست!/ تیونینگ ب ام و با استانداردهای ب ام و

پرشیا خودرو که در طول دوران خود همواره جزو پیشتازان در تکنیک‌های خدمات بوده است، به تازگی خدمات جدید تیونینگ در بخش غیرفنی را نیز به مشتریان خود عرضه می‌کند. کاری که حتی به عقیده مشتریان این شرکت بهتر بود سال‌ها قبل انجام می‌شد زیرا خودروهای ب ام و ذاتی اسپرت دارند. به گزارش پایگاه […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۷ فروردین ۱۳۹۸

پرشیا خودرو که در طول دوران خود همواره جزو پیشتازان در تکنیک‌های خدمات بوده است، به تازگی خدمات جدید تیونینگ در بخش غیرفنی را نیز به مشتریان خود عرضه می‌کند. کاری که حتی به عقیده مشتریان این شرکت بهتر بود سال‌ها قبل انجام می‌شد زیرا خودروهای ب ام و ذاتی اسپرت دارند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

تیونینگ خودرو را می‌توان به 2 شکل کلی تقسیم کرد. اول ظاهر خودروست که بیش‌تر شامل بدنه، رینگ و لاستیک و حتی کابین خودرو می‌شود. اما بخش دوم با قسمت‌های فنی مثل موتور، گیرباکس و دیگر قطعات تکنیکال سروکار دارد. تیونینگ در ایران تقریبا به دهه 40 میلادی بازمی‌گردد. روزگاری که مسابقات در فرودگاه قلعه مرغی (بوستان ولایت) برگزار می‌شد. اما تا قبل از دهه 80 شمسی تقریبا تیونینگ به‌صورت تجربی و نه آن‌چنان علمی در بسیاری از خودروها انجام می‌گرفت. با ورود به دهه 80 و البته بهبود و گسترش اینترنت در ایران، کم‌کم سطح اطلاعات فنی و آگاهی تیونرها بهبود یافت و این پیشرفت تابه‌امروز ادامه دارد. ولی در تمام این دوران هیچ‌گاه یک شرکت واردکننده و یا نماینده به‌صورت رسمی و با تجهیزات و علم روز برای تیونینگ خودرو در ایران گام برنداشته است. هرچند همیشه تحرک‌هایی بوده است اما هیچ‌یک به‌صورت سازماندهی شده اقدام به تیونینگ با گارانتی نکرده‌اند. اما پرشیا خودرو که در طول دوران خود همواره جزو پیشتازان در تکنیک‌های خدمات بوده است، به تازگی خدمات جدید تیونینگ در بخش غیرفنی را نیز به مشتریان خود عرضه می‌کند. کاری که حتی به عقیده مشتریان این شرکت بهتر بود سال‌ها قبل انجام می‌شد زیرا خودروهای ب ام و ذاتی اسپرت دارند.

پرشیا خودرو

تیونینگ در جاده مخصوص

مهندس کشتکار رئیس واحد توسعه کسب و کار در بخش خدمات پس‌ازفروش پرشیا خودرو در این خصوص می‌گوید: «از اول مهرماه کار را آغاز کردیم و تا امروز حدود 150 خودرو برای ایجاد تغییرات و استفاده از خدمات تیونینگ به پرشیا خودرو مراجعه کرده‌اند.»

او در خصوص نوع خدمات در حوزه تیونینگ می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانید تیونینگ در 2 بخش فنی و ظاهری انجام می‌شود که ما در فاز اول به سراغ بخش ظاهری رفتیم. از سال جدید بخش فنی نیز انجام خواهد شد. در حال حاضر اما 2 نوع از خدمات تیونینگ ظاهری را عرضه می‌کنیم که شامل نصبBody Kit  اوریجینال و پوشش بدنه و کابین است که خودش به 2 قسمت تقسیم می‌شود. در واقع پوشش با  2 روش کاور (Car Wrapping) و سرامیک (Ceramic Coating)  انجام میشود که بستگی به انتخاب مشتری دارد.»

پرشیا خودرو

کشتکار در مورد خدمات سرامیک بدنه و کابین می‌گوید: «این نوع از خدمات بیرون از پرشیا خودرو و در سطح شهر هم ارائه می‌شود. اما تفاوت این‌جاست که آیا روی بدنه خودرو شما از مواد اصلی و باکیفیت استفاده می‌کنند؟ من به شما می‌گویم که در بسیاری از موارد این مهم اتفاق نمی‌افتد. هرچند شاید به شما اطمینان بدهند که مواد اصلی است اما بعد از 3 ماه سرامیک بدنه خودرو شما از بین رفته و دیگر درخشندگی گذشته را ندارد. درحالی‌که موادی که ما مورد استفاده قرار می‌دهیم، همان موادی هستند که بزرگ‌ترین نمایندگی‌های ب‌ام‌و در جهان از آنها استفاده می‌کنند. هم‌چنین تکنسین‌های بخش تیونینگ دوره های آموزشی این بخش را گذرانده‌اند. ضمن این‌که مواد دیگر مثل واکس‌ها و … را نیز در شبکه خدمات پس‌ازفروش با استاندارد ب‌ام‌و موجود داریم.»

وی در مورد فرآیند اجرای کاور و سرامیک بدنه می‌گوید: «نصب کاور و سرامیک به همین سادگی که در مراکز بیرون انجام می‌دهند نیست. زیرا برای این کار باید رنگ بدنه احیا و زیرسازی شود تا سطح بدنه صیقلی و صاف باشد. حتی بعضی از دانه‌های بسیار کوچک گرد و خاک در رنگ بدنه نفوذ کرده‌اند که با چشم دیده نمی‌شوند و همین موضوع در یک سطح گسترده باعث می‌شود کیفیت کار پایین بیاید. برای احیای رنگ قبل از اجرای سرامیک بدنه حدود یک روز  زمان صرف می‌شود و فرآیند سرامیک حتی به دو و نیم روز زمان نیاز دارد. درحالی‌که بسیاری از مراکز بیرون در چند ساعت کل پروژه را انجام می‌دهند.»

اما سرامیک‌ها چه موادی هستند و چگونه روی سطوح اجرا  می‌شوند؟

کشتکار در این خصوص می‌گوید: «سرامیک‌ها موادی با تکنولوژی نانو هستند که سطح را پوشش می‌دهند و فرقی نمی‌کند چه سطحی چه شکل فیزیکی‌ای دارد. سرامیک بدنه در واقع گاردی است در مقابل برخورد سنگ‌ریزه‌ها، فضولات پرندگان و حتی سایش‌های ضعیف. اما اجرای آن با روش استاندارد به این گونه در پرشیاخودرو تعریف می‌شود که بدنه قبل از سرامیک شدن در پروسه احیای رنگ بدنه باید 2 نوبت پولیش شود. پولیش اول با استفاده از مواد نانو انجام می‌شود که دستگاهی خاص دارد. اما پولیش دوم با دستگاهی صورت می‌گیرد که با استفاده از تکنولوژی Vibration سطح را از کوچک‌ترین مواد خالی می‌کند.»

ضمن این‌که فضا در سرامیک کردن بسیار مهم است. محیط باید کاملا ایزوله و دما معمولا 22 درجه باشد.

پرشیا خودرو

سرامیک مادام‌العمر نداریم!

سرامیک‌ها دارای عمر مفید هستند و با هر بار شستن خودرو یک لایه بسیار نازک از سرامیک برداشته می‌شود. عمر مفید بین یک تا 3 سال است و حتی تا 5 سال هم بسته به شرایط نگهداری خودرو می‌تواند عمر کند. اما فراموش نکنید ما سرامیک Life Time (مادام‌العمر) نداریم. سرامیک‌ها قابلیت ریکاوری دارند که معمولا بعد از یک سال انجام می‌شود. به دلیل مایع بودن مواد سرامیک و البته ابزار نصب آن که پَدهای مخصوص است این قابلیت را دارند که در همه سطوح کار احیا  را انجام بدهند. نکته مهم نیز این‌جاست که مواد نباید روی بدنه مالیده شوند و این کار را باید روی پد انجام داد تا ضخامت سرامیک روی رنگ مناسب باشد.

نکته مهم دیگر این‌که سرامیک‌های چرم، چوب و پارچه موادی متفاوت هستند و نمی‌توان همه آنها را با یک نوع سرامیک پوشش داد. زیرا کیفیت کار افت می‌کند. حتی کابین هم باید برای سرامیک شدن احیا  شود و صفرشویی اولین قدم این کار است. اما دیده شده که کابین و بدنه را هم‌زمان با یک نوع مواد پوشش داده‌اند و آسیب‌های بعدی بسیاری متوجه خودرو شده است. جرم‌زدایی با مواد نانو در پروسه احیا  بسیار مهم است. مواد باید واقعا نانو باشند نه این‌که مثل بسیاری از کارگاه‌های بیرون تنها نامی از نانو داشته باشند زیرا خود مواد نانو درواقع جرم‌زدا هستند و آب‌گریزی و خاک‌گریزی از خواص این مواد است.

این کارشناس شرکت پرشیا خودرو می‌گوید: «سرامیک در رینگ‌ها کاربرد ویژه‌ای دارد زیرا گرد‌های لنت و کثیفی را به خود نمی‌گیرد. ما به مشتریان این خواص را توضیح می‌دهیم و مشتری واقعا این عملکرد‌ها را لمس می‌کند. مجموعه سرامیک داخلی و خارجی دارای 3 سال گارانتی است و هیچ مرکزی در بیرون این خدمات را گارانتی نمی‌کند اما ما از کیفیت کارمان مطمئن هستیم.»  او در پاسخ به این سئوال ‌که اگر مواد سرامیکی با کیفیت نباشند چه اتفاقی برای رنگ بدنه رخ می‌دهد، می‌گوید: «مواد نامرغوب باعث از بین رفتن کیلر یا نگهدارنده رنگ می‌شوند و بعد از مدتی درخشندگی رنگ از بین خواهد رفت و حتی در برخی موارد مشاهده شده که به رنگ خودرو و رنگ سایر قطعات آسیب جدی وارد می‌کند.»

پرشیا خودرو

5 سال گارانتی کاور بدنه

تا به این‌جای کار در مورد سرامیک سخن گفتیم. اما کاور بدنه (Car Wrapping)  نیز بخش دیگری از خدمات تیونینگ ظاهری در پرشیاخودرو است. این کاورها در انواع مختلفی هستند که از نوع بی‌رنگ تا رنگی و کروم را شامل می‌شوند. جالب است شما مخاطبین گرامی بدانید که نصب این کاورها با توجه رنگ خودرو باید انجام شود زیرا در غیر این‌صورت از نظر قانونی با مشکل روبه‌رو خواهند شد. مثلا برای یک خودرو زرد رنگ نمی‌توان از کاور سبز استفاده کرد اما کاورهایی که زردرنگ هستند با ظاهر متالیک، مات و … بدون مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرند. مدیر پروژه تیونینگ پرشیاخودرو در خصوص خدمات کاور به مشتریان نیز می‌گوید: «کاورهای مورد استفاده ما خط‌وخش را به خود می‌گیرد اما اجازه نمی‌دهد به رنگ بدنه آسیبی برسد. درواقع همه خواص سرامیک در کاور هم وجود دارد و نکته مهم این‌که می‌توان رنگ را هم دچار تغییراتی کرد. البته این امکان در کاورهای رنگی وجود دارد. متریال مورد استفاده در بخش کاور نیز از بهترین برندهای جهان است که حتی با کلید هم نمی‌توان به رنگ بدنه خودرویی که در پرشیاخودرو کاور شده است آسیب رساند. زیرا کاور ذاتا متریال قوی‌تری نسبت به سرامیک دارد.  از جمله تفاوت‌های خدمات کاور در پرشیا خودرو با مراکز دیگر این است که به دلیل استفاده از متریال مناسب و البته فرآیند نصب استاندارد آن کاور، آگر آسیبی هم‌چون خط‌وخش روی کاور بیفتد، با استفاده از دستگاه حرارتی نقطه‌ای و حتی زیر نور آفتاب با گرم شدن بدنه، کاور خودترمیمی می‌کند. اما بسیار مشاهده شده آسیب کوچکی به بخشی از کاور بدنه رسیده و به دلیل بی‌کیفیت بودن رنگ آسیب دیده است و برای ترمیم، آن بخش را دوباره کاور کرده‌اند که هزینه چند برابری دارد. کاورهای مورد استفاده در پرشیا خودرو با ضخامتی در حدود 150 میکرون به دلیل کشسانی و پیوستگی مولکولی‌ای که در فرآیند تولید داشته‌اند، در زمان سایش با اجسام به راحتی پاره نمی‌شوند و به‌خصوص در صورت سایش‌های معمولی با بدنه یک خودرو مثلا در زمان پارک کردن، اجازه تخریب رنگ را نمی‌دهند. ضمن این‌که به دلیل استفاده از تکنولوژی نانو که در مقابل جذب مواد دیگر نسبت به خود گارد دارد، کم‌ترین اثر ممکن از این سایش روی کاور باقی می‌ماند.

پرشیا خودرو

کاور بدنه به قیمت خرابی باتری

اغلب علاقه‌مندان در مورد کاور کردن تصورات نادرستی دارند. بیش‌تر فکر می‌کنند برای کاور کردن کافی است رول کاورها، دستگاه حرارتی و یک نصب‌کننده ماهر داشته باشید. درحالی‌که فرآیند پیچیده‌تر از آن است که تصور می‌کنید. به عنوان مثال برای کاور کردن بدنه یک ب‌ام‌و، باید بعضی از قطعات بدنه دِمونتاژ شوند. به‌طور مثال دستگیره‌های در از جمله قطعاتی هستند که در همان ابتدای کار باید باز شوند. حالا تصور کنید شما دستگیره‌های در یک ب‌ام‌و مدل 2016 را با آن سطح از پیچیدگی باز کرده اید و دیگر سیستم الکترونیکی خودرو و سیستم امنیتی دستگیره‌های دوباره بسته شده را نمی‌شناسد!  انبوهی از خطاها (Error) است که باید برطرف شده و دوباره معرفی شوند. البته این همه ماجرا نیست زیرا وقتی یک خودرو 5 روز برای انجام پروژه کامل به‌صورت خاموش باقی می‌ماند و دستگیره‌های آن باز شده تا درهای خودرو بسته نشوند و بشود زیر دستگیره‌ها را نیز کاور کرد، بعد از اتمام پروژه سنسورها خطای باتری را اعلام می‌کنند. زیرا باتری خودرو دِشارژ شده است و پیغام تعویض باتری توسط ECU اعلام می‌شود. این در شرایطی است که در پرشیاخودرو با دستگاه شارژر BMW باتری شارژ می‌شود و نیازی به تعویض باتری نیست. به معنایی دیگر در طول دوران اجرای پروژه این دستگاه به باتری خودرو متصل است و اجازه دِشارژ شدن باتری را نمی‌دهد.  کشتکار با حرارت خاصی در مورد گارانتی کاورها در پرشیاخودرو صحبت می‌کند و می‌گوید: «ما از کیفیت کارمان اطمینان داریم و به همین دلیل 5 سال آن را گارانتی می‌کنیم که نمونه دیگری در ایران ندارد. چون تکنیسین‌های ما تکنیسین‌های پرشیاخودرو و ب‌ام‌و هستند  و به کیفیت کاری که انجام می‌شود اطمینان داریم.» او در خصوص فرآیند اجرای کاور نیز می‌گوید: «برای اجرای کاور علاوه بر داشتن محیط کاملا ایزوله،  باید دمای کارگاه را در حدود 26 درجه ثابت نگه داریم تا کاورها بهتر اجرا شوند. اما قبل از همه اینها باید زیرسازی سطوح انجام شود و به دلیل حساس بودن و ریزه‌کاری‌های زیاد دست‌کم یک هفته برای اجرای کاور زمان نیاز داریم.  نکته مهم این است که کاورهای رنگی در همه نقاطی که خودرو رنگ شده قابل اجرا هستند و این تکنیک اجراست که کیفیت را  بالا می‌برد.

پرشیا خودرو

اما در مورد کاورهای بیرنگ کار کمی متفاوت است. زیرا باید با مواد خاصی آن را اجرا کرد که کیفیت این مواد بسیار مهم است. چون مواد بی‌کیفیت می‌توانند طی چند ماه کیلر رنگ اصلی را در خود حل کنند و رنگ در آن نقطه دچار سوختگی یا تیرگی می‌شود. در اجرای کاور‌های بی‌رنگ چراغ‌ها و غیره باز نمی‌شوند و تنها دستگیره‌ها از روی بدنه دِمونتاژ می‌شوند. اما در کاورهای رنگی قطعات بیش‌تری از بدنه باز می‌شود.» وی درخصوص قطعات پیچیده‌ای مثل جلوپنجره نیز می‌گوید: «پرشیاخودرو با یک الگو کیفیت با پروژه برخورد می‌کند و به همین دلیل ما برای این قطعات کاور  را پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا به دلیل متریال ساختی که دارند عمر کاور در آنها پایین است. اما این قطعات را با رنگ‌های با کیفیت پیشنهادی با فرآیند کوره می‌توانیم رنگ کنیم تا هارمونی مناسبی بین قطعات ایجاد شود. البته درون کابین هم می‌توانیم تریم‌های مختلف را اجرا کنیم که بسته به جنس قطعات کاور یا سرامیک می‌شوند. یکی از کارهای ما در بخش کاور و سرامیک الان ترمیم و بازسازی خودروهایی است که این خدمات را بیرون از شرکت گرفته‌اند و الان به رنگ بدنه آنها آسیب‌های جدی وارد شده است. حتی جالب است بدانید در بعضی مواقع کاور و مواد زیرسازی با رنگ بدنه ترکیب شده‌اند و اصطلاحا مواد را رنگ بدنه جذب کرده است.»

او در خصوص هزینه‌ها نیز می‌گوید: «واقعیت اینجاست که ما کیفیت و گارانتی را مد نظر قرار دادهایم اما قیمتهای ما نسبت به قیمتهای سایر مراکز  بسیار منصفانه است و حتی در بعضی از موارد ارزانتر از دیگر مراکز شهر هستیم.»

همکاری پرشیا خودرو با UNICEF در سال آینده/ دنیای BMW در نمایندگی 121 پرشیا خودرو

زندگی به سبک ب ام و / معرفی اکسسوری های ب ام و

اکسسوری های هیجان‌انگیز برای خودروی شما چه هستند؟

شرایط فروش استثنایی ب ام و 530 با پیش پرداخت 30 درصدی و تحویل فوری

سورپرایز ب ام و برای سال ۲۰۱۹/ مدل جدید سری ۷ همچنان در مسیر بزرگ‌ شدن دماغ!

فروش ب ام و در سال 2018 از مرسدس بنز جلو زد

جمعه های طلایی پرشیا خودرو برای رفاه علاقه مندان و خریداران BMW و MINI

آغاز جشن خدمات یلدایی خودروهای ( ب ام و ) و ( مینی ) توسط پرشیا خودرو

پرشیا خودرو حامی رالی 3 روزه (تهران-کاسپین) کلوپ ب ام و ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی