لزوم پرداخت تسهیلات مالی مصوب قطعه سازان

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: اگر مابقی تسهیلات مصوب هیئت دولت طی هفته‌های آینده پرداخت نشود از خردادماه کاهش تولید خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در رابطه با وضعیت ترخیص کالاها از گمرک اعلام کرد: در خصوص ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک همچنان مشکلات وجود دارد که این مشکلات نیز ناشی از تغییر قوانین است. برخی از افراد اقدام به ترخیص از گمرک نکرده‌اند چراکه قطعات بر مبنای ارز 4200 تومانی خریداری‌شده بود و در حال حاضر باید ما‌به‌التفاوت 8500 تومانی بدهند. درنتیجه بیش از 8 ماه است که کالاها در گمرک رسوب‌کرده است. اواخر سال گذشته پرداخت نقدینگی به قطعه‌سازان انجام شد و به همین واسطه برخی نیز اقدام به ترخیص کالاها کردند. به‌طورکلی علاوه بر تحریم خارجی بلکه تحریم داخلی نیز باعث رسوب کالا در گمرکات شده است.

80 درصد بدهی‌ها پرداخت شد

وی در خصوص میزان بدهی به قطعه‌سازان و پرداختی‌ها گفت: بدهی قطعه‌سازان به‌صورت کامل پرداخت نشد و در اسفند 97 رقم 4 هزار میلیارد تومان که نیمی از آن مربوط به شرکت سایپا و نیمی دیگر برای ایران‌خودرو بود در اختیار قطعه‌سازان قرار گرفت. مقدار بدهی که پرداخت‌شده تقریباً 80 درصد کل بدهی سررسید شده بود و هنوز نیز حجم بدهی به قطعه‌سازان بسیار بالا است.

درخواست تسهیلات 25 هزار میلیارد تومانی داشتیم

بیگلو در رابطه با پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان اعلام کرد: کل تسهیلات مصوب هیئت دولت 11 هزار میلیارد تومان بود هرچند که ما درخواست 25 هزار میلیارد تومان را داشتیم. از این رقم، 4 هزار میلیارد تومان آن پیش از عید پرداخت شد و در اختیار قطعه‌سازان قرار گرفت اما هنوز 7 هزار میلیارد تومان آن باقی‌مانده است. قرار است که این مبلغ به‌صورت یورو در کشور چین پرداخت شود اما تسویه آن به‌صورت ریالی و با سود متعارف بانکی باشد در این صورت ریسک افزایش قیمت ارز را طی مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم از بین بردیم. لازم ذکر است که متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته که معضل بزرگی است. هم‌اکنون در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم تا این مبلغ هر چه زودتر داده شود چراکه اگر رقم ذکرشده ظرف 2 الی 3 هفته آینده وارد زنجیره تأمین نشود متأسفانه از خردادماه کاهش تولید را خواهیم داشت.

گزارش خودرو

چهار مشکل قطعه‌سازان در سال 98

وی در مورد مشکلات و درخواست‌های قطعه‌سازان در سال 98 گفت: در سال جدید چهار مشکل اساسی در وجود دارد که بحث نخست مربوط به نقدینگی است و پیش‌تر به آن اشاره شد. یکی دیگر از مباحث به اصلاح قیمت‌ها بازمی‌گردد که همچنان سازمان حمایت از مصرف‌کننده علاقه‌ای به قبول کردن قیمت‌های واقعی ندارد. به‌عنوان‌مثال در قراردادهای ما قیمت دلار 8500 تومان است درصورتی‌که ما از سامانه نیما با نرخ 12500 تومان ارز را خریداری می‌کنیم. نتیجه این است که اگر اصلاح قیمت ایجاد نشود همچنان مبحث زیان‌ده خودروسازی به وجود خواهد آمد. مسئله سوم بحث واردات بدون انتقال ارز است که این روش، راه‌حلی برای دور زدن تحریم‌ها است و اگر این کار انجام نشود متأسفانه از محل تحریم‌ها ضربه خواهیم خورد. بحث چهارم نیز مربوط به مطالبات دولتی نظیر عوارض، بیمه و مالیات است که درخواست داریم با توجه به زیان هنگفت صنعت خودرو و قطعه مالیات و بیمه از ما دریافت نشود.

وجود خودروهای ناقص در کف کارخانه‌ها

وی در پایان به بحث مواد اولیه و داخلی سازی قطعات چنین اشاره کرد: در یک خودرو به‌صورت میانگین بیش از 80 درصد مواد اولیه در داخل کشور تأمین می‌شود و کمتر از 20 درصد در کل زنجیره تأمین نیاز به مواد اولیه وارداتی داریم. زمانی که در مورد خودرو صحبت می‌کنیم اگر از میان 3هزار قطعه تنها یک مورد نباشد امکان تجاری شدن خودرو وجود نخواهد داشت. بسیاری از خودروها در حال حاضر در کف کارخانه‌ها مانده‌اند و ناقص هستند و باعث بروز مشکلات نقدینگی نیز شده است. عموماً در ساخت قطعات با تکنولوژی بالا نظیر ECU، سیستم مالتی مدیا و ABS مشکلاتی داریم. لازم به ذکر است که ظرفیت داخلی سازی قطعات با مشکلاتی که پیش‌آمده هنوز به حدی نرسیده که کفاف کامل نیاز خودروسازان را بدهد.

انتهای پیام/ منبع: گسترش نیوز

قطعه سازان در گیر و دار تامین ارز / کاهش 40 درصدی تولیدات نسبت به سال گذشته

تزریق 3400 میلیارد تومان نقدینگی به قطعه سازان/ تولید روزانه خودرو به 4 هزار دستگاه رسید

قطعه سازان قلب تپنده صنعت خودروسازي

خرید قطعات خودرو از قطعه سازان با یک سوم قیمت

تعمیرگاه تخصصی بهنام چری داتیس MVM x22 آمیکو

جک کرمان موتور

نظر شما !!