پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

علی خسروانی

عرضه و تقاضا، تعیین کننده معادلات بازار خودرو/ گفت و گو علی خسروانی با رادیو اقتصاد

برنامه ذره بین  رادیو اقتصاد گفت و گویی با علی خسروانی داشته است. این برنامه با حضور آقای کاکایی کارشناس خودرو و علی خسروانی عضو اتحادیه فروشندگان خودرو برگزار شد. 1-آیا اوضاع آنقدر خراب است که باید در طول دو هفته شاهد افزایش بی رویه قیمت خودرو باشیم؟ مردم معتقدند یکی از ریشه های افزایش […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

برنامه ذره بین  رادیو اقتصاد گفت و گویی با علی خسروانی داشته است. این برنامه با حضور آقای کاکایی کارشناس خودرو و علی خسروانی عضو اتحادیه فروشندگان خودرو برگزار شد.

1-آیا اوضاع آنقدر خراب است که باید در طول دو هفته شاهد افزایش بی رویه قیمت خودرو باشیم؟ مردم معتقدند یکی از ریشه های افزایش قیمت ها بخاطر فعالیت های فروشندگان خودروها هستند و بخشی از این افزایش قیمت بواسطه حضور فروشندگان خودرو است. آیا شما این را به عنوان عضوی از اتحادیه فروشندگان خودرو قبول دارید؟

شما زمانی که گرانی خودرو و یا هر کالای دیگری را بررسی می کنید، نیازی نیست از تئوری های پیچیده و اطلاعات و دیتاهای گذشته و آینده و… استفاده کنید. قیمت هر کالایی وابسته به یک مفهوم ساده به نام عرضه و تقاضاست. این مفهوم قیمت هر کالایی را تعیین می کند که یکی از این کالاها خودروست. همچنین وقتی شما عرضه را محدود کنید و تصمیمات خلق الساعه و یک شبه و بدون هماهنگی اتخاذ کنید، تاثیر عدم عرضه روی قیمت بالاتر است. وقتی شما جلوی عرضه را می گیرید، چطور انتظار دارید که تعادل به هم نخورد و قیمت ها تغییر نکند. بعد دوستانی واژه هایی از خودشان تولید می کنند با عنوان دلال، فروشنده و… و برای فرافکنی همه تقصیرات را گردن فروشندگان می اندازند که عملا برای شانه خالی کردن از تصمیمات غلط است.

می خواهم مشخصا به سوال شما پاسخ بدهم. اگر منظور شما افرادی هستند که تخصصی به عنوان شغل این کار را انجام می دهند و نمایندگی های مجاز خودرو هستند، به هیچ وجه از گرانی خودرو سود نمی برند.

2-گاهی این سوال مطرح می شود که یک عده ای که تمول مالی داشتند، در یک دوره ای توانستند خودرو را ارزان قیمت وارد کنند و از این بازار متلاطم استفاده کنند؟

ما در چند روز گذشته گفته هایی در رابطه با افزایش قیمت بنزین داشتیم. به نظر شما چه کسانی با دبه 20 لیتری در صف پمپ بنزین ایستاده بودند. دقیقا همان تفکری که در آن سطح مالی، 20 لیتر بنزین به اندازه 20هزار تومان برایش مهم است، وقتی وارد دهک بالاتر می شود، پراید مهم می شود. وقتی وارد دهک بالاتر می شود خودروی 500 میلیون تومانی و بالاتر، 1 میلیارد تومانی و به همین ترتیب. ببینید این تفکر در جامعه ما از کجا نشات می گیرد؟ از کجا شکل میگیرد؟ ما رفتار مردم را طوری ساخته ایم که از 20 هزار تومان افزایش قیمت بنزین حاضر نیستند بگذرند. بعد شما انتظار دارید وقتی این فرد با این تفکر، بشنود که می تواند پراید 20 میلیون تومانی را 50 میلیون تومان بفروشد، از چند ده میلیون تومان بگذرد؟! دقیقا مثل این است که شما گرانی گوشت را به گردن قصاب ها بیندازید. یعنی یک قصاب چند کیلو گوشت را در انباری و سردخانه اش گذاشته و قیمت گوشت کشور را تغییر داده است.

حالا شما می گوئید یک نفر که پراید خریداری می کند از مردم عادی است، مگر چه قدرتی دارد که بتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد؟ من به شما می گویم یک نفر تاثیر نمی گذارد ولی 20 میلیون نفر با این تفکر قطعا تاثیر می گذارند و تاثیر به مراتب بالاتری دارند.

3-یک عده، هم در میان فروشندگان خودرو، هم در میان مردم، هم درمیان تحصیل کرده ها و صنعتگران و… از این فضا استفاده کردند. آیا در این شرایط می توان فرض کرد که یک نظارت عالیه، این بازار متلاطم را کنترل می کند؟

ببینید ما میاییم یک موضوع درست می کنیم. بعد برای کنترل این موضوع، نظارت تشکیل می دهیم. بعد این نظارت دچار مشکل می شود و برای نظارت روی همان نظارت، یک سازمان دیگری تشکیل می دهیم. در واقع این سیکل باطلی است که همواره گرفتار آن می شویم.

خواهش میکنم به این نکته توجه فرمائید که مسئولین برای ممنوعیت واردات خودرو پشت بهانه ارز و دلار مخفی نشوند. همین تیم اقتصادی، همین دوستانی که الان بر سر کار هستند، در سال 1374 در اوج دوران سازندگی و بالندگی، بدون هیچ محدودیت تحریمی، واردات خودرو را ممنوع کرد. پس به نوع تفکر بازمیگردد. این که بهانه کنترل منابع ارزی را بیاوریم، درست نیست.

4-به نظرشما ما مشکل ارزی نداریم؟

خیر. ما اگر الان مشکل ارزی داریم، مشکلات بزرگ تری داریم که با ارائه یک راه حل برای حل یک مشکل، هزینه های بیشتری ایجاد می کنیم. ببینید خودرو فقط یک کالا نیست، خودرو با جان مردم سر و کار دارد. خودرو بعد از نان، با جان افراد سر و کار دارد. چند صد هزار تصادف جاده ای در طول سال داریم؟ شما در نظر بگیرید تنها یک سوم این تصادفات به علت کیفیت پائین خودروها باشد. این خسارات جانی و… چقدر بار مالی برای مردم و دولت دارد؟

5-یک سوال مشخص داریم. ما طی چند هفته اخیر شاهد افزایش افسارگسیخته ی خودرو بودیم. شما در ابتدا مردم را مقصر این اتفاق دانستید.

خیر. من کسی که این نوع رفتار را در مردم ایجاد کرده، مقصر می دانم. چرا نتوانستیم جامعه را طوری شکل دهیم که نتواند نسبت به 20 لیتر بنزین بی تفاوت باشد. این مشخصا به نحوه قیمت گذاری باز میگردد. وزیر محترم نحوه قیمت گذاری را تعیین کردند که قیمت خودرو در کارخانه 5 درصد زیر قیمت بازار باشد. خب بازار در دستان کیست؟ بازار انحصاری است. در انحصار چند تولیدکننده دولتی. ما سالانه یک میلیون و سیصد هزار خودرو نیاز داریم. ما در بهترین حالت و در اوج شرایط ایده آل 100 هزار دستگاه خودرو وارد می کنیم. یک میلیون و دویست هزار دستگاه فقط توسط دو کارخانه تولید می شود. بعد اعلام می شود که شما 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار می توانید قیمت گذاری کنید. خب بازار که تحت کنترل خودشان است. شما چه انتظاری دارید؟

در این گفتگو اقای رضیان نماینده مجلس، سطح اختیارات مجلس درباره بازار خودرو را توضیح دادند. ایشان خاطرنشان کردند که تصمیم گیرنده در حال حاضر مجلس نیست. الان تصمیمی که شورای اقتصادی سران قوا می گیرند، به عنوان شرایط فوق العاده مطرح می شود. تنها راه حل مجلس این است که از وزیر سوال کند چرا نتوانستید شرایط و بازار را کنترل کنید و وی را استیضاح کند و یا قانونی را تصویب کند و در قید دو فوریت و سه فوریت، قانون سریعا اجرائی شود. در حال حاضر کنترل حاشیه دلالی بسیار سخت است.

آقای خسروانی در ادامه این صحبت اشاره داشتند که برای ساماندهی این بازار راه حلی مدنظر دارند. ایشان خاطرنشان کردند : ” ما هرگاه از تصمیمات غلط و باعث و بانی صحبت می کنیم، بحث را روی دلال متمرکز می کنیم. ما از طرفی این موضوع را مطرح می کنیم و تقصیرها را گردن دلال ها می اندازیم و از طرفی می گوئیم فروشنده خودرو دلال نیست! دکتر دلال نیست! معلم دلال نسیت! کارمندی که برای خودرو نام نویسی می کند دلال نیست! و بعد یک سری گروه های موهومی را ایجاد می کنیم که در حقیقت خود جامعه ماست. با فرض وجود دلال ها در بازار، چرا ما با یک راه حل مناسب این دلال ها را از این شبکه حذف نمی کنیم؟ راه حل مشخص بنده این است. در حال حاضر، دولت که ارز دولتی به خودرو اختصاص نمی دهد. من هم می گویم اصلا ارز به خودرو ندهید ولی ما می توانیم با بازگشایی واردات خودرو، خودروهای تا 5 سال کارکرده ( که در خارج از مرزها افت قیمت بالائی دارد )، قیمت خودرو در بازار داخلی را بسیار کاهش دهیم. الان که دشمن ما را تحریم کرده است، ما هم خودمان را تحریم می کنیم. از این طریق دلال ها را حذف کنید و نگذارید سود ببرند.

آقای رضیان با تائید این راه حل ادامه داد: “ما کالاها و اجناسی را در خارج از کشور می فروشیم ولی نمیتوانیم آن ارزها را وارد کشور کنیم. به جای آن می توانیم خودرو و کالا وارد کنیم. به طور مثال خودرو وارد کنیم و بازار را اشباع کنیم از خودروهای کم حجم که عموم مردم بتوانند استفاده کنند. راه حل بعدی قیمت گذاری دستوری و برخورد قضایی با کسانی که قیمت های بالاتر می دهند.”

آقای خسروانی اشاده کردند: ” ما با گفتن حرف های شعارگونه و شرایط جنگی و… نمی توانیم از تصمیمات غلط شانه خالی کنیم. تحریم های خودروئی زمانی که اعمال شد، ما از یک سال قبل واردات خودرو را ممنوع کردیم. هم اکنون 14000 خودروی مردم که پول آن داده شده است در گمرکات خوابیده و در حال خاک خوردن است. ما که ارز نیاز نداریم برای آزادسازی این خودروها در بازار. چرا این خودروها آزاد نمی شوند تا کمی بازار از این التهاب خارج شود؟ ببینید تصمیمات غلط و شعارگونه دقیقا می شود همین وضعیتی که الان در آن هستیم. ما می گوئیم مردم به اندازه کافی ارز دارند، پول خودشان هم هست نه پول کس دیگری. مال شخصی افراد است. صادرات انجام داده اند ولی نمی تواند ارز را وارد کشور کند. باید راه های تشویقی ایجاد کرد تا حداقل با ورود کالا بتواند به سهم خود دست یابد. ”

در پایان این گفتگو ابراز شد که مردم این انتظار را از مجلس دارند که یک جلسه فوری برگزار کند و راه حل مناسبی را برای خروج از این وضعیت اتخاذ کند.

روش های نوین تشخیص فروشنده واقعی از دلال در دستورکار قرار گرفت

از حرف تا واقعیت / قیمت واقعی موتورسیکلت چقدر با صحبت های مسئولان فاصله دارد؟

توضیح وزیر صمت درباره ابهامات بازار خودرو و دیگر بخش ها

طرح نوروزی خودروی جایگزین اتوخسروانی ، قدمی جدید در راه مشتری مداری

آغاز پیش فروش چری تیگو7 جدید در نمایندگی 193 مدیران خودرو (خسروانی)

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 50/ ((فيلم)) مصاحبه با علی خسروانی ، مدیر مجموعه اتوخسروانی

نمایندگی خسروانی ، در چین هم درخشید

اتوخسروانی محصولات مینی را در باملند رونمایی کرد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی