پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انبار لاستیک

بازار لاستیک در دست دلالان! / چه کسی ناظر بازار لاستیک است؟

طی یکسال اخیر تیتر لاستیک گران شد به کرات به چشمان خورده مو ضوعی که مشکلات و چالش های بسیاری را در بازار لاستیک به وجود آورده است. به گزارش رسمی پایگاه خبری جوان خودرو لاستیک گران شد! این تیتر یکی از پرکاربرد ترین جملاتی است که طی یکسال اخیر در رسانه ها به کار […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸

طی یکسال اخیر تیتر لاستیک گران شد به کرات به چشمان خورده مو ضوعی که مشکلات و چالش های بسیاری را در بازار لاستیک به وجود آورده است.

به گزارش رسمی پایگاه خبری جوان خودرو

لاستیک گران شد! این تیتر یکی از پرکاربرد ترین جملاتی است که طی یکسال اخیر در رسانه ها به کار رفته است. موج افزایش قیمت ها در سال 97 به بازار لاستیک هم رسید و چنان غوقایی به پا کرد که دیگر هیچ نشانه ای از آرامش نسبی در بازار نماند. آشفتگی بازار تایر آنقدر شدید بود که سبب اعتصاب کامیون داران نیز شد و پس از کش و قوس های بسیار بالاخره وزارت صمت اعلام کرد که لاستیک کامیون داران را با قیمت مناسبی تامین خواهد کرد. این همه ی ماجرا نبود! بلکه در بخش لاستیک خودروهای سواری نیز افزایش هر روز قیمت و عدم ثبات در بازار سبب تشکیل صفوف طولانی برای دریافت لاستیک با قیمت کارخانه در فروشگاه ها شد. از طرفی بخش واردات هم همچون بسیاری از کالاهای وارداتی دیگر فضایی خاکستری دارد و شفافیت ارز دریافتی وارد کنندگان تا رسیدن کالا به دست مصرف کننده خود چالشی متفاوت برای دستگاه های نظارتی است.

آشفتگی بازار لاستیک این روزها ادامه دارد و به گفته ی تولیدکنندگان فعالیت دلالان عامل اصلی افزایش غیر منطقی قیمت هاست. نکته ی جالب توجه در بازار لاستیک این که مانند بسیاری از کالاهای صنعتی دیگر چون خودرو حتی خبری از دونرخی بودن ( کارخانه –بازار) نیست و دلالان یکه تاز میدان هستند. در حالی که لاستیک یک کالای مصرفی در خودرو است و به همین دلیل مالکان در صورت نیاز باید آنها را تعویض کنند. از این رو طبق گفت و گو خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو با مردم، اکثر افراد ترجیح می دهند به جای خرید لاستیک های نو تا جای ممکن از لاستیک های کهنه خودرو و حتی لاستیک های ترمیم شده و دست دوم استفاده کنند. موضوعی که از نظر ایمنی می تواند نتایج جبران ناپذیری در بر داشته باشد. اما داستان زمانی تاسف برانگیز می شود که مالکان خودروهای تجاری نیز به دلیل گرانتر بودن لاستیک های این خودروها نسبت به نمونه های معمولی، دست به خرید لاستیک دست دوم بزنند!

مصطفی تنها دبیر انجمن تولیدکنندگان لاستیک در خصوص این آشفتگی بازار به رسانه ها گفته است: شرکت ها دست به افزایش قیمت آن هم به این شکل نزده اند و قیمت محصولات تولیدکنندگان بر بستر سایت هایشان نمایان است همچنین شرکت ها اقدام به فروش مستقیم محصولات خود می کنند.

اما فروشندگان بازار لاستیک معتقدند این روش فروش دردی از بازار دوا نمی کند و هنوز هم دلالان حرف اول را در تعیین قیمت ها می زنند. سعید اردستانی از فعالان بازار در این خصوص به خبرنگار ما گفت: خرید از سایت های تولیدکنندگان برای خرده فروشان امکان پذیر نیست، زیرا روند فروش بر بستر سایت های تولیدکنندگان به صورت خرده فروشی بوده است علاوه بر این تولید کنندگان شبکه توزیع مناسبی ندارند و این باعث می شود که خرده فروشان به سراغ واسطه گرها و دلالان بروند. در نتیجه مردم برای خرید یک جفت لاستیک پراید باید حدود 570 هزار تومان و برای خودروی پژو 206 و 405 با اعداد 773 هزار تومان هزینه کنند در شرایطی که قبلا مثلا دو حلقه لاستیک تولید داخل پراید حدود 230 هزار تومان بود.

با استناد به گفته دبیرانجمن تولید کنندگان لاستیک، به سراغ سایت برندهای تولید کننده داخلی مثل ایران تایر، یزد تایر و گلدستون زدیم تا راهی به مردم برای خرید لاستیک و رصد قیمت ها پیدا کنیم.

همانطور که در عکس بالا مشخص است اصلا گزینه ای برای خرید لاستیک در سایت ایران تایر وجود ندارد و از همه جالب تر برای اطلاع از قیمت مصوب محصولات این شرکت هنوز فرم مورد نظر اعلام نشده است!!

به سراغ سایت شرکت یزد تایر رفتیم که در سایت این شرکت هم خبری از فروش اینترنتی نبود لازم به ذکر است که شرکت گلدستون هم از این قاعده مستثنا نیست.
سوال اصلی اینجاست در حالی که قیمت فروش رسمی کارخانه در سایت تولید کنندگان یا به روز نشده و یا وجود ندارد، دلالان بر مبنای کدام قیمت محصولات را به فروشندگان خرد عرضه می کنند؟ آیا دلالان بازار لاستیک در فضایی خاکستری با تولید کنندگان ارتباط دارند و دست مصرف کننده به قمت های اصلی نمی رسد؟ این در شرایطی است که قیمت لاستیک برای بعضی از خودروهای داخلی( چینی) تا حدود 800 هزار تومان افزایش را تجربه می کند. حال با این شرایط ناظر اقدامات شرکت های تولیدکننده لاستیک و روند توزیع و فروش این کالا کدام سازمان و یا ارگان است؟ پایگاه خبری جوان خودرو در روزهای آینده به دنبال پاسخ این پرسش ها خواهد بود.

انتهای پیام/

عرضه و تقاضا در بازار لاستیک بر هم خورده / مشکل تامین مواد اولیه و ترخیص کالا از گمرک ادامه دارد

واردات لاستیک با ارز 4200 تومانی همچنان ادامه دارد

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک: نگرانی در تأمین لاستیک‌های سنگین نداریم

اعلام سبد فروش یزد تایر و گلدستون پس از انتظار 2 ماهه

تامین لاستیک خودرو های سنگین وظیفه دولت است

ترخیص 60 کانتینر لاستیک کامیون و اتوبوس از گمرک

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی