پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید ایران خودرو

تاب آوری ایران خودرو در برابر مشکلات به استناد آمار و ارقام

گروه صنعتی ایران خودرو صورت های مالی منتهی به سال 97 خودرو را منشر اما نکته جالب توجه این جاست که با توجه به اینکه سال گذشته در بخش صنعت شاهد افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد کارگران بوده ایم اما این شرکت در طی سال گذشته نه زیان ده بوده و نه سوده. به […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

گروه صنعتی ایران خودرو صورت های مالی منتهی به سال 97 خودرو را منشر اما نکته جالب توجه این جاست که با توجه به اینکه سال گذشته در بخش صنعت شاهد افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد کارگران بوده ایم اما این شرکت در طی سال گذشته نه زیان ده بوده و نه سوده.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

ایران‌خودرو صورت‌های مالی یک ساله منتهی به 29 اسفند 1397 را در حالی منتشر کرد که عوامل مختلفی در سال گذشته از جمله افزایش قابل‌توجه و دور از انتظار نرخ ارز و مواد اولیه، تحریم‌ها، قیمت‌گذاری‌های غلط و دستوری، پیش‌فروش‌ها با قیمت قطعی و تحمیلی،  عملکرد این شرکت خودروساز بزرگ کشورمان را تحت تاثیر منفی قرار داد و در نهایت سبب شد تا شاهد عدم سوددهی و زیان آن باشیم.

تاب‌آوری بالای ایران‌خودرو در 5 سال گذشته

ایران‌خودرو به عنوان شرکت مادر که زیرمجموعه‌های متعددی را در برمی‌گیرد از سال 93 تا 96 با وجود تورم بالای حاکم بر کشور، سودخالص و حاشیه سود عملیاتی داشته اما در سال 97، ایران‌خودرو از جهات مختلفی که نمونه‌هایی از آن را بیان کردیم، تحت فشار قرار گرفت و ناگزیر شد تا به شرایط پیش آمده تن دهد.

در نمودار ذیل به صورت واضح مشخص شده که ایران‌خوردو از سال 93 تا 96 همواره سودده بوده است.

 

نمودار سود ناخالص ایران خودرو

 

تاثیرات تورم بر قیمت محصولات داخلی

پرتقاضاترین محصولات ایران‌خوردو که بیشترین تولید را دارند گروه‌های پژو و سمند است. در سال گذشته 41 درصد از مبلغ فروش داخلی مربوط به گروه پژو و 7 درصد مربوط به گروه سمند بوده است.

نمودار سهم فروش ایران خودرو

شرکت‌هایی که تولید محصولات سمند و پژو را بر عهده دارند در سال 97 با افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه رو به رو بوده‌اند. در آذرماه 97 تورم بخش صنعت 70 درصد اعلام شد این تورم حدود 150 تا 170 درصد بر قیمت تمام شده محصولات تاثیرگذاشت اما با توجه به قیمت‌های دستوری شورای رقابت و هم‌چنین قیمت‌های قطعی و تحمیلی در پیش‌فروش‌ها، سبب شد تا متناسب با تورم بالای بخش صنعت محصولات شرکت افزایش نرخ پیدا نکنند و ایران‌خودرو از این محل متضرر شود.

خودروهای پیش‌فروش شده از سال 96 هنوز هم به قیمت آن زمان به مشتریان تحویل داده می‌شود؛ این موضوع فاصله میان قیمت تمام شده محصول و فروش را افزایش داده است. از آن‌جایی که بیشترین خودروهای پیش‌فروش شده جزء گروه‌های پر تقاضا (پژو و سمند) هستند زیان شدیدی به شرکت از این محل وارد شده است.

انتهای پیام/

انتشار شرایط فروش اعتباری محصولات ایران‌ خودرو

آغاز توليد آزمايشي برخي از قطعات خودرو 301 در نصف جهان

برگزاری جلسه مشترک مجلس و دولت با موضوع بازار خودرو

ایران خودرو یکه تاز میدان تولید خودروهای سواری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی