پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پژو 301

داخلی سازی 80 درصدی پژو 301 با استفاده از توان قطعه سازان

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: پروژه 301 با داخلی سازی 80 درصدی در مراحل تولید است که در صورت رفع برخی مشکلات میزان داخلی سازی آن بیشتر هم می شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص پروژه تولید پژو 301، اظهار […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۳ تیر ۱۳۹۸

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: پروژه 301 با داخلی سازی 80 درصدی در مراحل تولید است که در صورت رفع برخی مشکلات میزان داخلی سازی آن بیشتر هم می شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص پروژه تولید پژو 301، اظهار کرد: عمده مشکل قطعه سازان در این خودرو، قطعات الکترونیکی است و در این زمینه با سازندگانی که خوشنام و با سابقه بوده و توانایی داخلی سازی بالاتری داشته‌اند، وارد همکاری شده‌ایم.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل فراروی قطعه سازان پرداخت نشدن هفت هزار میلیارد تومان (یا همان 844 میلیون یورو) وعده داده شده از سوی بانک مرکزی است. این مساله به ویژه در مورد پژو 301 که خودرویی سرمایه بر است و باید قالب‌ها، خطوط و دستگاه‌های آن ساخته شود و 300 قطعه ساز درگیر آن هستند، مشکلات بیشتری ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: «کم لطفی» بانک مرکزی سبب شده تا علاوه بر ایجاد مشکل در تولیدات جاری قطعه سازان، تولید پژو 301 نیز با مشکل مواجه شود.

بیگلو در این راستا افزود: گروه خودروسازی سایپا نیز پروژه مشابهی را تعریف کرده و اگر نقدینگی مورد نیاز آنها تأمین نشود، همه پروژه‌های جاری و پروژه جدیدشان با مشکل مواجه خواهد شد.

اشاره بیگلو به تولید رُهام، محصول شرکت خودروسازی سایپا است که با موتور، طراحی ملی و پلتفرم داخلی توسط طراحان و مهندسان ایرانی ساخته شده است.

این مقام صنفی تاکید کرد : ادامه این شرایط، کاهش تولید قطعه سازان و خودروسازان و بیکاری بیش از 500 هزار نفر را در صنعت قطعه سازی به دنبال خواهد داشت و مسببان این وضعیت باید عواقب آن را بپذیرند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص پژو 301 و داخلی سازی آن گفت: خودروی پژو 301 نخستین بار برای بازار چین طراحی و تولید شده بود و با ملاحظاتی که در زمینه خودکفایی در تولید و داخلی سازی این محصول انجام شد، تلاش کردیم تا ضمن حفظ کیفیت تولید، عملکرد این خودرو نیز ارتقا یابد.

وی اشاره کرد: به دلیل استفاده از قطعات تولید داخل به جای قطعات سی. کی. دی (قطعات منفصله)، تولید این خودرو با هزینه‌های پایین‌تری نسبت به برنامه ریزی اولیه انجام خواهد شد.

با اجرای برجام مقرر بود خودرو پژو 301 به عنوان دومین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو با ساخت داخل بالای 50 درصد تولید شود، اما با خروج پژو از کشورمان پس از تحریم‌ها قرار است این خودرو بدون حضور پژو و با توانمندی قطعه سازان و صاحبان دانش فنی ایرانی و همچنین مواد اولیه داخلی تولید می‌شود.

مشارکت صنایع دفاعی در تولید پژو 301

بیگلو اظهار کرد: صنایع نظامی و دفاعی نیز در ساخت قطعات با فناوری بالا این خودرو مشارکت خواهند داشت.

وی در خصوص قطعه حساس یی. سی. یو (ECU یا همان کامپیوتر) این محصول گفت: بخش نرم افزاری این قطعات در داخل کشور تولید می‌شود که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است، اما برخی قطعات الکترونیکی استاندارد بخش سخت افزاری آن باید از خارج وارد شود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اشاره کرد: تاکنون دستیابی به خودکفایی و عمق داخلی سازی 80 درصدی در این خودرو محقق شده و اگر برخی زیرساخت‌های مربوط به صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز ایران خودرو و سایپا جزو خودکفاترین شرکت‌های خودروسازی جهان هستند، افزود: در جهان شاهدیم حتی بزرگترین شرکت‌های خودروسازی بخش عمده قطعات خود را در سایر کشورها تولید می‌کنند و باید «ژست خودکفایی» را کنار بزنیم.

بیگلو ادامه داد: در تولید پژو 301 فقط برخی قطعات از جمله ورق استیل و پلی آمید که در ایران تولید نشده و بعضی قطعات استاندارد مثل بلبرینگ‌ها و قطعات الکترونیکی خاص که به دلیل تیراژ پایین شان اقتصادی نیستند، از خارج وارد می‌شوند.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

صرفه جویی 77 میلیون دلاری در 2 خودروسازی بزرگ کشور با تکیه بر ظرفیت داخلی

لزوم داخلی سازی قطعات توسط خوردوسازان

لزوم داخلی سازی 20 درصدی برای تمام خودروهای خارجی

فرصت ها و تهدیدها برای بازار خودرو کشور

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی