پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار لاستیک

تایر سازان ارز 4200 تومانی را چه کرده اند؟ / بازار تایر تشنه محصول است

طی یکسال اخیر تیتر تایر گران شد به کرات به چشمان خورده موضوعی که مشکلات و چالش های بسیاری را در این بازار به وجود آورده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  در حالی که چند ماه است نوسانات قیمت ارز در بازه 12 تا 15 هزار تومان آن هم نه همیشه در نوسان […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۹ تیر ۱۳۹۸

طی یکسال اخیر تیتر تایر گران شد به کرات به چشمان خورده موضوعی که مشکلات و چالش های بسیاری را در این بازار به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

در حالی که چند ماه است نوسانات قیمت ارز در بازه 12 تا 15 هزار تومان آن هم نه همیشه در نوسان است، اما بازار تایر به عنوان یک فراورده وابسته به ارز همچنان به ساحل آرامش نرسیده است. در روزهای اخیر حتی خودرویی ها که سردمدار افزایش قیمت بودند، دست به کاهش قیمت زدند. اما ظاهرا صنایع وابسته به این صنعت پرحاشیه بالاخص تایر، علاقه ای به ساماندهی بازارشان ندارند.

نظارت اندک دستگاه های نظارتی در حوزه تایر موجب شده تا بخش قابل توجهی از شرکت های تولیدکننده به گفته ی کارشناسان و فعالان بازار، نتوانند و شاید نخواستند ارز 4200 تومانی دریافتی و مواد اولیه موجود در انبارهای خود را تبدیل به محصول کنند تا بازار تایر دست کم بعد از افزایش قیمت، دیگر گرفتار کمبود محصول نباشد.

زمان زیادی نیاز نیست تا با یک جست و جوی کوتاه در بازار به این نتیجه برسیم که بازار تایر برای سودجویی به حیاطی خلوت تبدیل شده است. براساس لیست منتشر شده از سوی دستگاه های ذیربط درخصوص شرکت های دریافت کننده ارز با نرخ دولتی، به این نتیجه رسیده ایم که برخی از این شرکت های تولیدکننده تایر مانند گروه صنعتی بارز، شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد، ایران تایر و کویر تایر اعداد و ارقام قابل توجهی برای واردات مواد اولیه دریافت کرده اند.

اگر سری به بازار بزنید متوجه می شوید که هم اکنون قیمت یکی از تایر های ایران تایر که مناسب برای خودرو سمند، ال 90، دنا و پژو پارس است در سایت های فروش اینترنتی با قیمت 938 هزار تومان به فروش می رسد البته در بازار اگر موفق به پیدا کردن محصول این تولیدکننده شوید با قیمت کمتر 600 هزار تومان رو به رو خواهید شد!

اما این وضعیت در مورد رقبای ایران تایر یعنی یزد تایر و بارز کاملا متفاوت است به این ترتیب که براساس مشاهدات عینی خبرنگار ما، تایر های این 2 برند در سایت های فروش اینترنتی موجود نبوده و نکته جالب توجه نایاب بودن محصولاتشان در بازار است. البته این نکته را هم باید ذکر کرد، به گفته ی یکی از فروشندگان تایر در محدوده چهار راه سرچشمه قیمت لاستیک یزد تایر در صورت موجود بودن برای خودروی 206 و سمند، 570 هزار تومان است. گروه صنعتی بارز هم از این قاعده مستثنا نیست.

آقاسعید که یکی از فروشندگان تایر در محدوده خیابان سرچشمه است گفت: یزد هم اکنون 3 ماه است که بار برایمان نمی فرستد البته این نکته را هم باید عارض شوم که دیگر همکاران ما هم چندماهی است موفق به دریافت لاستیک از این شرکت نشده اند و تایر های یزد تایر در بازار بسیار نایاب شده است.

دیگر فروشنده تایر که درهمین محدوده فعالیت می کند بیان کرد: بیش از 3 ماه است که بارز بار مورد نیاز ما و دیگر کسبه را تامین نکرده همین کاهش عرضه سبب می شود تا قیمت تایر این برند افزایش قابل توجهی پیدا کند.

بخش قابل توجهی از کسبه بر این باورند که شرکت های تولید کننده تایر نظیر یزدتایر، بارز، ایران تایر میزان عرضه به بازار را کاهش دادند. موضوعی که تایر سازان باید در شفاف سازی آن تلاش کنند زیرا در غیر این صورت پای شائبه احتکار مواد اولیه و استفاده از ارز دولتی در مواردی غیر از تولید به میان می آید. این در شرایطی است که به طور مثال تولید کنندگانی چون گروه صنعتی بازر بیش از 7 میلیون یورو، مجتمع صنایع تایر یزد بیش از 2 و نیم میلیون یورو ارز برای واردات مواد اولیه دریافت کرده اند.

سوال اینجاست که اگر ارز دریافت شده در راستای راه اندازی چرخ های تولید و برقراری ثبات قیمتی از سوی تولید کنندگان دریافت شده است، پس شرایط تولید و عرضه از سوی سازندگان چگونه پیش رفته است که موجب نارضایتی اهالی بازار و مصرف کنندگان شده است؟ سوال بعدی اینکه اگر این شرکت ها دست به تولید می زنند پس چرا محصولات آنها به اندازه کافی به بازار تزریق نمی شود؟

پایگاه خبری جوان خودرو در روزهای آینده به دنبال پاسخ این پرسش ها خواهد بود.

انتهای پیام/

سبحان قالی باف

بازار لاستیک در دست دلالان! / چه کسی ناظر بازار لاستیک است؟

کاهش عرضه، متهم ردیف اول افزایش قیمت لاستیک

کشف محموله ی میلیاردی لاستیک در شهرضا

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک: نگرانی در تأمین لاستیک‌های سنگین نداریم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی