پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دنا پلاس

خودکار آبی!/ دنا پلاس اتوماتیک چه مشخصاتی دارد؟

پیش فروش دنا پلاس اتوماتیک از اواسط خرداد ماه آغاز شد. آن هم در شرایطی که هیچ تصویری از کابین و نسخه پروتوتایپ این خودرو توسط ایران خودرو منتشر نشد. جای نسخه اتوماتیک همیشه در خانواده دنا خالی بود و حالا باید دید شرایط تامین قطعات چه معادله ای برای این فرزند جدید آبی پوشان […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۱۳ تیر ۱۳۹۸

پیش فروش دنا پلاس اتوماتیک از اواسط خرداد ماه آغاز شد. آن هم در شرایطی که هیچ تصویری از کابین و نسخه پروتوتایپ این خودرو توسط ایران خودرو منتشر نشد. جای نسخه اتوماتیک همیشه در خانواده دنا خالی بود و حالا باید دید شرایط تامین قطعات چه معادله ای برای این فرزند جدید آبی پوشان رقم می زند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

 

پس از 5 سال ایران‌خودرو نسخه به‌روزشده دنا را تحت عنوان دناپلاس رونمایی و روانه بازار کرد. دنا پلاس در همان ابتدای حضورش به بازار توانست 4 ستاره کیفیت موسسه بازرسی کیفیت و استاندارد ایران را دریافت کند و نشان داد در تغییرات اش تنها به ظاهر بسنده نشده و از جهات دیگر نیز ایران خودرو تمام تلاش خود را به کار بسته تا خودرویی با کیفیت و به روز معرفی کند. همچنین نسخه توربو دنا پلاس با توجه به اهمیت برخی مصرف کنندگان به پیشرانه پر قدرت تر، مدت کوتاهی پس از معرفی مدل پلاس و در اواخر سال 96 به بازار آمد.

دنا پلاس

جای خالی نسخه اتوماتیک در خانواده این خودرو ملی و محبوب احساس می شد تا اینکه بعد از گمانه زنی های فراوان در خصوص شرکت تولید کننده گیرباکس، ایران خودرو با انتشار مشخصات دنا پلاس اتوماتیک در سال 98 رسما اعلام کرد که این خودرو از یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می برد. البته ایران خودرو بدون مقدمه و بدون اینکه تصویری از پروتوتایپ خودرو و کابین آن مشخص باشد، پیش فروش دنا پلاس اتوماتیک را با کد کلاس 706 در اواسط خرداد ماه 98 اعلام کرد. این خبر انقدر سریع منتشر شد که حتی هنوز مشخص نیست کدام شرکت گیرباکس اتوماتیک دنا پلاس را تولید می کند.

دنا پلاس

این گیرباکس در صورتی که به خوبی با پیشرانه دنا کالیبره شده باشد، حرف های زیادی برای گفتن در مقابل رقبا دارد. چرا که چینی های این کلاس اکثر از گیرباکس cvt بهره می برند و در محصولات داخلی نیز بیشتر از گیرباکس های 4 سرعته قدیمی استفاده شده است. ایران خودرو پیش فروش دنا پلاس اتوماتیک را از خرداد 98 آغاز کرده و  قیمت دنا پلاس اتوماتیک که با موعد تحویل سال 99 پیش فروش شده مشخص نیست. اما با توجه به پیش پرداخت 80 میلیونی و قانونی که شرکت های می توانند در پیش فروش حداکثر 50 درصد قیمت خودرو را دریافت کنند، پیش بینی می شود قیمت دنا پلاس اتوماتیک در محدوده 150 تا 170 میلیون تومان باشد.

دنا پلاس

همچنین بعد از تحریم ها و بروز مشکل در تامین قطعات خودروهای داخلی، بعضی موارد مثل سانروف از دنا پلاس حذف شده اند و به صورت آپشن عرضه می شوند. کیسه های هوای جانبی نیز پیش از این از فهرست امکانات دنا پلاس حذف شده بودند. سیستم کنترل پایداری و فرمان کمکی برقی نیز در دنا پلاس به صورت فابریک عرضه نمی شود.

تغییرات دنا پلاس اتوماتیک

اما همان طور که اشاره شد، ایران خودرو هنوز تصویری رسمی از کابین دنا پلاس اتوماتیک منتشر نکرده است. اما با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت خودروسازی، کنسول میانی و پنل دسته دنده دستخوش تغییراتی شده اند و دیگر قسمت های کابین بدون تغییر باقی مانده است. کابین با 2 تریم مشکی یکدست و 2 رنگ عرضه می شود و همچنان فضای جادار کابین و صندوق بار (500 لیتر)، از جمله مهمترین نقاط قوتی دنا پلاس در کلاس خودروهای خانوادگی به شمار می رود.

گیرباکس اتوماتیک فعلا بر روی نسخه عادی دنا پلاس عرضه می شود و خبری از دنا پلاس توربو اتوماتیک نیست. این گیرباکس 6 سرعته با پیشرانه 1.7 لیتری EF7  جفت می شود. این پیشرانه ملی  115 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که در ترکیب با وزن 1325 کیلویی، به نظر می رسد دنا پلاس اتوماتیک خودرو چابکی نباشد.

دنا پلاس

پیشنهاد نهایی

جای خالی مدل اتوماتیک در خانواده دنا احساس می شد. دنا در چند سال اخیر تغییراتی را تجربه کرده و همواره در مسیر ترقی گام برداشته. استفاده از گیرباکس 6 سرعته به جای انواع CVT و 4 سرعته قدیمی را باید به فال نیک گرفت. اما ای کاش این گیرباکس به جای مدل تنفس طبیعی روی مدل اتوماتیک نصب می شد تا نتیجه کار خودرویی چابک تر و هیجان انگیزتر باشد.

مشخصات فنی دنا پلاس اتوماتیک

کلاس: سدان متوسط
پیشرانه: ۴ سیلندر EF7
حجم موتور: ۱646 سی‌سی
قدرت: 115 اسب بخار در 6000 دور
گشتاور: 157 نیوتن متر در 4500 دور
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک
وزن: 1325 کیلوگرم
مصرف: 7.9 لیتر
باک: 60 لیتر
شتاب صفرتاصد: 13.5 ثانیه

امکانات دنا پلاس اتوماتیک (بعضی امکانات در نسخه های جدید حذف شده است)

ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي خنك شونده – ترمز عقب ديسكي-فرمان هیدرولیک – مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و بلوتوث موبايل و كروز كنترل-مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل – بلندگوهاي جلو و عقب – تيوتر-تنظيم اتوماتيك سیستم تهویه – كانال تهويه براي سرنشينان عقب-چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون و چراغ‌ روز (Day Light) – – تنظيم زاويه نور چراغ‏هاي جلو از داخل-آينه هاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك – آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد-تنظيم شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي – شيشه‏ هاي سولار-سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز – دوربين ديد عقب – هشداردهنده موانع عقب – سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) – قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي – كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع -جابجايي‏هاي صندلي‏ راننده و سرنشين جلو بصورت تمام برقي (8 حركته) – امكان نصب صندلي كودك در صندلي عقب (Isofix) – پشت سري صندلي‌هاي جلو با تنظيم ارتفاع و زاويه -سان روف، كروز كنترل، ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده)، نمايشگر دماي محيط، آنتن سقفي جديد(Shark fin) به همراه سيستم پشتيباني از رهياب-بازكن قفل در صندوق عقب از داخل، سيستم قطع سوخت خودكار، سيستم كنترل بخار بنزين

همه کارهایی که با پلت فرم هاچ بک جذاب پژو در ایران کردند/ خانواده بزرگ آقای 206!

3 تفنگدار/مقایسه چانگان CS35، هایما S5 و جک S3

داستان اوراکان/ بررسی لامبورگینی خاص در جزیره کیش

مدرن سازی میانه بازار/ مقایسه چری آریزو۵، بسترن B30، برلیانس H330 و جک J4

جنگ گرم!/ مقایسه مرسدس بنز C200 و ب ام و 320 در بازار خودروهای کارکرده

پنجه در پنجه!/ جک S5 بخریم یا چری تیگو5 ؟

یک چهارم نهایی/ سیتروئن C3 بخریم یا آلفارومئو جولیتا؟

رفیق روزهای پرترافیک/ کوییک ، هاچ بکی جمع و جور با قابلیت های متنوع

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی