پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انبار لاستیک

جهش قیمت لاستیک از نمایندگی تا بازار چقدر است؟ ( گزارش اختصاصی )

چند وقتی است که بازار تایر سواری در شرایط آشفتگی قابل توجهی قرار دارد، افزایش قیمت در پی کمبود کالا در بازار موجب شده تا سوداگران از این آب گل آلود هر اندازه دلشان می خواهد ماهی بگیرند. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو موج گرانی لاستیک قریب به یکسال است که ساحل […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۹ تیر ۱۳۹۸

چند وقتی است که بازار تایر سواری در شرایط آشفتگی قابل توجهی قرار دارد، افزایش قیمت در پی کمبود کالا در بازار موجب شده تا سوداگران از این آب گل آلود هر اندازه دلشان می خواهد ماهی بگیرند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

موج گرانی لاستیک قریب به یکسال است که ساحل آرام بازار لاستیک خودروهای سنگین را برهم زده و حالا مدتی است که بازار لاستیک خودروهای سواری را هم نابسامان کرده است. به گفته ی فعالان بازار، قدرت خرید مردم دیگر آنطور که باید و شاید یارای مقابله با قیمت های سر به فلک کشیده تایر را ندارد و افراد ترجیح می دهند که از لاستیک های دست دوم برای خودروهایشان استفاده کنند.

بخش زیادی از کارشناسان و فعالان بازار علت اصلی گرانی اخیر در بازار لاستیک خودروهای سواری را کمبود کالا و کاهش عرضه بیان کرده اند و از طرفی دیگر رئیس انجمن تایر ایران معتقد است که انبارهایی وجود دارد که در آن کالا احتکار می شود که لاستیک از این قاعده مستثنا نیست. از سوی دیگر فعالان بازار و فروشندگان لاستیک بیان می کنند که لاستیک سازان به طور منظم و مناسب کالا در بازار عرضه نمی کنند. علاوه بر این مورد تفاوت قیمت قابل توجه موجود بین لاستیک عرضه شده در نمایندگی های لاستیک سازان و بازار از دیگر عوامل تاثیر گذار در آشفتگی بازار لاستیک است.

پیروی این موضوع، خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو از محمد رضا گنجی رئیس انجمن تایر ایران در این راستا سوال کرد که پاسخ وی به این شرح است: شرکت های تولیدکننده از شبکه توزیع برخوردار نیستند اما شبکه نمایندگی دارند هر ماه به تعداد مشخصی از نمایندگی های خود لاستیک می فروشند سپس میزان فروخته شده و قیمت آن را به سازمان حمایت ارسال می کنند که تعداد مشخصی لاستیک با قیمت مصوب به این نمایندگی ها فروخته شد. لذا حوزه نظارت تولیدکنندگان تا قبل از شبکه ی نمایندگی است و نظارت بر این موضوع از این نقطه به بعد توسط دستگاه های نظارتی صورت می گیرد.

گنجی در ادامه پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص احتمال دپوی لاستیک در نمایندگی ها افزود: احتکار در نمایندگی صورت نمی گیرد البته ما از آن بی خبریم اما این اتفاق به سبب اندک بودن قدرت خرید نمایندگی ها امکان پذیر نیست.

در این راستا سید حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو در خصوص وضعیت بازار تایر اظهار کرد: جلسات متعددی در راستای بهبود وضعیت آشفته بازار با وزارت خانه های ذیربط تشکیل شد اما متاسفانه همچنان مشخص نیست که کدام وزارت خانه ناظر بازار است که همین امر‌سبب بروز مشکل در این بازار شده است.

این نماینده مجلس اشاره کرد: متاسفانه وضعیت بازار با سوداگری برخی افراد نابسامان شده و عدم عرضه به موقع و درست لاستیک توسط تولیدکنندگان موجب شده تا دلالان بیش از قبل در بازار جولان بدهند.

وی همچنین ادامه داد: کاهش عرضه محصول از سوی تولیدکنندگان و ارائه ی قیمت های نجومی از سوی این شرکت ها به تاثیر از کمبود نظارت است اگرچه این شرکت ها برای واردات مواد اولیه نرخ دولتی دریافت کرده اند اما نتیجه ی آن محصول نبوده که خود این موضوع حکایت از نوعی نشتی است که این مورد هم به علت نبود نظارت است.

انتهای پیام/

بازار لاستیک در دست دلالان! / چه کسی ناظر بازار لاستیک است؟

تایر سازان ارز 4200 تومانی را چه کرده اند؟ / بازار تایر تشنه محصول است

لاستیک مجددا گران شد

لزوم ساماندهی روند ورود لاستیک تولید داخل به بازار

حال و روز بازار لاستیک: تجار دنبال کسب سود، تولیدکننده در مسیر زیان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی