پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای آینده (2-کروز)

دربی استارت آپ ها / در جست‌وجوی تسلاهای آینده

این روزها استارت آپ ها نه فقط در دنیای دیجیتال و تکنولوژی بلکه در صنعت خودروسازی هم به‌طور چشم‌گیر و روزافزونی در حال رشد هستند. تسلا سمبل یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌ها در طول تاریخ است. این خودروسازی نوپا اولین خودرو خود را در سال 2008 معرفی کرد و در طول یک دهه به یکی از […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۸ شهریور ۱۳۹۸

این روزها استارت آپ ها نه فقط در دنیای دیجیتال و تکنولوژی بلکه در صنعت خودروسازی هم به‌طور چشم‌گیر و روزافزونی در حال رشد هستند. تسلا سمبل یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌ها در طول تاریخ است. این خودروسازی نوپا اولین خودرو خود را در سال 2008 معرفی کرد و در طول یک دهه به یکی از غول‌های این صنعت تبدیل شد و در سال 2018 توانست با تنها 3 محصول، فروش بیش‌تری از کرایسلر را تجربه کند. اما تسلا‌های بعدی چه کمپانی‌هایی خواهند بود؟

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

پیشرفت نجومی

برخی از این استارت آپ ها با تکنولوژی‌های پیشرفته خود را مطرح می‌کنند و برخی دیگر با قدرت و اسب‌بخارهای نجومی. تا چندی پیش بسیاری بر این عقیده بودند که خودروسازان معظمی نظیر فولکس‌واگن، جنرال‌موتورز و تویوتا، اگر زیرساخت‌های خود را به‌روزرسانی نکنند و همگام با زمانه پیش نروند، به خاطره‌ها خواهند پیوست. غول‌های خودروسازی حال حاضر دنیا، باید بیلیون‌ها دلار هزینه را صرف به‌روزرسانی زیرساخت‌های خود بکنند تا بتوانند یک خودرو مدرن و خودران هم‌چون ساخته‌های تسلا را تولید کنند و این درحالی است که استارت آپ ها ، زیرساخت‌های خودشان را بر اساس محصول آینده‌نگری که قرار است تولید کنند شکل می‌دهند و همین امر باعث می‌شود کهنه‌کاران، یک گام از استارت آپ ها عقب‌تر باشند. اکثر استارت‌آپ‌های خودرویی، حول 3 محوریت نیرومحرکه الکتریکی، قابلیت خودران و اشتراک‌گذاری سواری توسعه می‌یابند. حال با ما همراه شوید تا به اتفاق مروری را بر دربی استارت‌آپ‌ها داشته باشیم.

تغییردهندگان بازی

خودروهای-آینده (1-وایمو)

Waymo (احتمال موفقیت: 10/9.2)

غول تکنولوژی دنیا، یعنی گوگل، سال‌ها به تست و توسعه سامانه خودران پرداخت و چند سال پیش، نام این زیرمجموعه خود را به Waymo تغییر داد. تمرکز و هدف اصلی Waymo، توسعه و تکمیل سیستم نرم‌افزاری خودران بی‌نقص است. Waymo قصد دارد پس از تکمیل این پروژه، بزرگ‌ترین ناوگان خدمات اشتراک‌گذاری سواری را بر پایه ون‌های هیبرید کرایسلر پاسیفیکا و شاسی‌بلند الکتریکی جگوار I-Pace تشکیل دهد. تست‌های این ناوگان در حال حاضر در آریزونا در حال انجام شدن است. با توجه به پشتوانه بسیار قوی Waymo چه از نظر دانش و چه از نظر مالی، دور از ذهن نیست که در آینده‌ای نزدیک به جای تاکسی و نام‌های وسایل نقلیه عمومی، از واژه «گوگل» استفاده کنیم.

نباید فراموش کرد که در عصر پویش Gold Rush در اواسط قرن 19 میلادی، این معدن‌چیان طلا نبودند که ثروتمند شدند. حالا تاریخ برای Waymo و گوگل تکرار می‌شود. صنعت خودروسازی توسط خودروسازان متحول نخواهد شد بلکه توسط یک شرکت تکنولوژی دگرگون می‌شود.

اما سامانه‌های خودران هنوز تا تکامل بی‌نقص فاصله دارند. Elaine Herzbergs اولین قربانی سامانه‌های خودران بود که با تصادف توسط سیستم خودران اوبر در آریزونا از دنیا رفت. این اتفاق، اعتراض عمومی و وضع‌کنندگان قانون را به همراه داشت که هنوز زیرساخت‌های کاملی برای عرضه اتومبیل‌های خودران وجود ندارد. اما بی‌شک هر تکنولوژی در ابتدا برای تکامل، نیازمند آزمون و خطا و حتی قربانی هم هست؛ همان‌طور که ایربگ چندین دهه طول کشید که تا به مطلوب‌ترین شکل خود برسد.

خودروهای آینده (2-کروز)

Cruise Automation (احتمال موفقیت: 10/8)

شاید قوی‌ترین رقیب Waymo در سامانه‌های خودران، جنرال‌موتورز باشد. جنرال‌موتورز در سال 2016، شرکت Cruise را با یک عدد 9 رقمی خریداری کرد و متخصصین این شرکت به‌صورت شبانه‌روزی در حال توسعه سامانه خودران هستند تا در تولیدات آینده زیرمجموعه‌های جنرال‌موتورز استفاده شود. جنرال‌موتورز بودجه 1.1 بیلیون دلاری را برای توسعه هر چه سریع‌تر سامانه خودران Cruise اختصاص داده و سرمایه‌گذاری 2.2 بیلیون دلاری شرکت تکنولوژی ژاپنی Soft Bank Vision، آینده آن را تضمین می‌کند. چهر کلیدی پشت Cruise، به نام Kyle Vogt در سن 14 سالگی یک اتومبیل خودران (کاردستی) را ساخت که توسط یک وب‌کم می‌توانست مسیرش را تشخیص دهد. او در MIT دانشجو شد و یکی از بنیان‌گذاران Twitch بود؛ پلت‌فرمی که به مردم اجازه می‌داد تا دیگران را به هنگام انجام بازی‌های ویدئویی مشاهده کنند! بد نیست بدانید که همین ایده به‌ظاهر مسخره در سال 2014 به ارزش یک بیلیون دلار توسط آمازون خریداری شد اما علت آن هنوز معلوم نیست!

خودروهای آینده (3-وورک هاوس)

WorkHorse (احتمال موفقیت: 10/6.2)

تا پیش از تولید پیکاپ تسلا که ادعا می‌کرد اولین پیکاپ تمام الکتریکی دنیا خواهد بود، یک استارت‌آپ دیگر به نام WorkHorse با پیکاپ W15 دست به‌کار شد و اولین پیکاپ تمام الکتریکی دنیا را راهی بازار کرد. این پیکاپ شاید از نظر ظاهری و امکانات به پای پیکاپ تسلا نرسد اما به‌عنوان اولین بودن از مشخصات قابل‌قبولی بهره می‌برد. این پیکاپ الکتریکی از یک موتور بنزینی کوچک بهره می‌برد که به‌عنوان ژنراتور برای افزایش برد مسافتی W15 عمل می‌کند. W15 با سیستم 4 چرخ محرک و بدنه فیبرکربنی جذاب به نظر می‌رسد اما برد مسافتی کم‌تر از 130 کیلومتر، چندان هم خوشایند نیست. WorkHorse بر آن بود تا سهمی از بازار پرسود و پررونق پیکاپ‌ها را به خود اختصاص دهد و ادعا می‌کند که تعداد W15های پیش خرید شده بیش از 300 میلیون دلار می‌ارزند. اما WorkHorse باید با پیکاپ مجهزتر و پیشرفته‌تر Rivian R1T و به‌زودی با پیکاپ تسلا دست‌وپنجه نرم کند. رییس هیئت‌مدیره WorkHorse اذعان دارد که کمپانی‌اش می‌خواست اولین باشد و طی چد سال آینده با تجربه بیش‌تر، تسلا را مغلوب خواهد کرد.

خودروهای آینده (4-بولینگر)

Bollinger Motors (احتمال موفقیت: 10/6.2)

این خودروساز در سال 2017، آفرود کوچکی را با ظاهری شبیه به لندروور Defender عرضه کرد که B1 نام داشت و به پشتوانه نیرومحرکه الکتریکی‌اش می‌توانست 320 کیلومتر مسافت را طی کند. مدیر برنامه‌ریزی این کمپانی، تجربه‌ای غنی در کمپانی‌هایی نظیر TRW، MSXI و سالین دارد. این آفرودر کوچک الکتریکی به دلیل ظاهر قدیمی مانند فورد Bronco نتوانسته آن‌طور که باید و شاید، نظرها را به خود جلب کند. یکی از نکات جالب درباره B1 این است که فاقد ایربگ بوده و کمپانی مدعی است که در حال توسعه استانداردهای ایمنی بلندپروازانه‌ای است که از ایربگ و کمربند ایمنی هم فراتر می‌رود! باید منتظر ماند و دید که Bollinger چه در آستین دارد.

خودروهای آینده (لاکید)

 

Lucid Motors / Byton (احتمال موفقیت: 10/5.7)

کمپانی Lucid با سدان Air و کمپانی Byton با سدان K-Byte به‌نظر می‌رسند که کاملا آمادگی ورود به بازار سدان‌های الکتریکی پریمیوم خودران را دارند. هر 2 مشخصاتی مشابه به تسلا مدل S دارند. Lucid از یک سو روی بعد لاکچری و مشخصات فنی Air کار کرده و از سوی دیگر، Byton روی بعد تکنولوژی K-Byte تمرکز کرده که نمایش‌گر سرتاسری کابین، گواهی بر این مدعاست.

کمپانی Lucid تعدادی از متخصصین و چهره‌های کلیدی مزدا و تسلا را به خدمت گرفته درحالی‌که تعدادی از متخصصین و کارمندان عالی‌رتبه اپل، تسلا و بخش i ب‌ام‌و، در Byton کار می‌کنند. این 2 شاید از مشخصات مطلوب و وسوسه انگیزی بهره ببرند اما تا تولید انبوه، چند سالی را فاصله دارند. از سوی دیگر، آئودی، جگوار، مرسدس‌بنز و پورشه در حال کار روی سدان‌های پریمیوم الکتریکی هستند و اگر این 2 استارت‌آپ دیر بجنبند، بازار را به رقبای کهنه‌کار خود واگذار خواهند کرد. اما حقیقتا Lucid با سدان Air می‌تواند موفقیت چشم‌گیری را تجربه کند. حداکثر سرعت 370 کیلومتربرساعت، شتاب صفرتاصد زیر 3 ثانیه، در کنار ظاهر جذاب و امکانات رفاهی لوکس بی‌مانند که حتی مرسدس‌بنز S کلاس را هم شرمنده خودش می‌کند، Air را به یکی از وسوسه‌انگیزترین خودروهای بازار تبدیل می‌کند و سدان‌ها را به اوج شکوه باز می‌گرداند. منتقدین به این موضوع معترف هستند که Byton هم حکم اپل را در صنعت خودروسازی دارد.

خودروهای آینده (فرادای)

Faradaz Future (احتمال موفقیت: 10/4.3)

کمپانی Faraday Future با تک محصول الکتریکی خودران FF91 به توان تولیدی 1050 اسب‌بخار، مدت‌ها سر زبان‌ها بود. اما این کمپانی از ابتدای معرفی FF91 تا به امروز، کشمکش‌های بسیاری را تجربه کرده و حالا تحت فرماندهی Jia Yueting (سهامدار اصلی) که مدیریت شرکت پخش ویدئو چینی و خودروسازی LeEco را نیز بر عهده دارد، در آرامش به سر می‌برد. ثروتمندانی نظیر Yueting و کمپانی سلامتی Evergrande Health از سرمایه‌گذاران این خودروساز چینی هستند و به نظر نمی‌آید از نظر مالی برای تولید FF91 مشکل داشته باشد. FF91 علاوه بر سامانه خودران، از هوش مصنوعی هم بهره می‌برد و هر چقدر که بیش‌تر با FF91 رانندگی کنید و با آن وقت صرف کنید، هوش مصنوعی آن شما را بهتر می‌شناسد و تجربه کاملا متمایز و شخصی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

خودروهای آینده (7-ریویان)

Rivian Automotive (احتمال موفقیت: 10/3.9)

خودروساز نوپای آمریکایی Rivian در لس‌آنجلس اتوشو سال گذشته، از یک پیکاپ الکتریکی و یک شاسی‌بلند الکتریکی 7 نفره رونمایی کرد. Rivian مدعی است که هم پیکاپ و هم شاسی‌بلند غول‌پیکرش می‌توانند در محدوده 3 ثانیه از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتربرساعت برسند و از نظر توانایی‌های آفرود نیز جیپ و لندروور را شرمنده می‌کند. Rivian پس از عرضه این 2 محصول الکتریکی، خودروهای بیش‌تری را معرفی خواهد کرد. در سال 2017، این کمپانی، کارخانه قدیمی میتسوبیشی در Illinois را خریداری کرد. کادر این برند نیز از کارمندان اسبق AM General، FCA و مک‌لارن تشکیل شده و دانش‌های متفاوتی در زمینه‌های متفاوت را کنار هم جمع‌آوری کرده است. Rivian مدعی است که طراحی، توسعه و تکمیل پیکاپ الکتریکی‌اش حدود 9 سال به طول انجامیده و از همه نظر یک خودرو کامل است.

Evelozcity (احتمال موفقیت: 10/3.9)

یکی دیگر از برندهای نوظهور در عرصه خودروهای الکتریکی، Evelozcity نام دارد که پلت‌فرم تطبیق‌پذیر الکتریکی خودران‌اش، می‌تواند برای 3 سبک متفاوت خودرو مورد استفاده قرار بگیرد: «یک خودرو شهری، یک خودرو شهری برای به اشتراک‌گذاری سواری و یک خودرو شهری با برد مسافتی کوتاه.» Evelozcity توسط مقامات اسبق ب‌ام‌و بنیان‌گذاری شده که Faraday Future را پس از کشمکش‌های ایجاد شده ترک کردند. یکی از اقدامات کلیدی Evelozcity که می‌تواند موفقیت آن را تسریع کند، این است که تولید را به تولیدکنندگانی نظیر Magna برون‌سپاری می‌کند و برخلاف ساخت و احداث کارخانه‌های بزرگ و هزینه‌بر و زمان‌بر در حرکت است. اما از سوی دیگر، به دلیل این‌که Evelozcity توسط کارمندان اسبق Faraday Future بنیان‌گذاری شده، فعلا با این شرکت در مذاکرات قانونی بوده ضمن این‌که نام و محصولات نه‌چندان جذابی که دارد باعث شده تا خیلی سر زبان‌ها نباشد. Evelozcity بهترین متخصصین طراحی، مهندسی، فنی و بازاریابی را کنار یکدیگر جمع‌آوری کرده تا بتواند از تاثیرگذارترین خودروسازان الکتریکی در آینده باشد.

خودروهای آینده (9-کارما)

Fisker Inc (احتمال موفقیت: 10/2.9)

یک سدان الکتریکی خودران با ظاهر عجیب و غریب که به باتری‌های nonexistent تجهیز شده و در عرض 9 دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شوند، به نظر بسیار جذاب است مخصوصا که کمپانی نام برده توسط طراح اسبق ب‌ام‌و و آستون مارتین بنا نهاده شده باشد. هنریک فیسکر نام این شخص است که در سال 2013 کمپانی فیسکر را بنیان‌گذاری کرد و پس از آن‌که تامین کننده باتری‌های Karma، تنها ساخته فیسکر که یک سدان جذاب بود، ورشکسته شد، فیسکر هم به نابودی کشیده شد. اما در سال 2016، هنریک فیسکر بار دیگر کمپانی‌اش را احیا کرد اما این‌بار با نام Karma Automotive. اولین ساخته رسمی Karma با نام E-Motion قرار است که در سال 2020 به تولید انبوه برسد.

خودروهای آینده (10-اس سی جی)

Scuderia Cameron Glickenhaus (احتمال موفقیت: 10/7.8)

شاید نام این کمپانی طولانی باشد و به ندرت آن را شنیده باشید اما SCG، بیش‌تر از یک دهه پیش با تولید فراری P4/5 پینین‌فارینا، ثابت کرد که هیچ محدودیتی برایش وجود ندارد و به سرعت زبان‌زد خاص و عام شده و به یکی از تولیدکنندگان خودروهای NHTSA تبدیل شد. ابرخودرو SCG003S نیز نسخه شهری و رام شده خودرو مسابقه‌ای این کمپانی است که به‌عنوان اولین محصول تولیدی آن نیز شناخته می‌شود. در کل، SCG قصد دارد که تعداد 4 محصول خاص را در تعداد اندک به تولید برساند. Glickenhaus بنیانگذار کمپانی نه تنها یک فرد ثروتمند بوده بلکه باهوش و ماهر هم هست و رزومه وی مخصوصا در همکاری با فراری P4/5 پینین‌فارینا ثابت می‌کند می‌تواند رقیب خطرناکی برای سوپراسپرت‌سازان باشد.

خودروهای آینده (11-وی موتورز)

W Motors (احتمال موفقیت: 10/6)

نام کمپانی W Motors را قطعا شنیده‌اید. خودروساز لبنانی با دفتر مرکزی در دبی که عمدتا به خاطر ابرخودرو 780 اسب‌بخار Lykan شهرت دارد. خودرویی که یکی از ستارگان قسمت هفتم فیلم محبوب سریع و خشن نیز بود. گفته می‌شود Lykan تنها خودرو در دنیاست که در چراغ‌های آن از سنگ قیمتی الماس و از سایر سنگ‌های قیمتی برای تزیین در کابین و بخش‌های مختلف بدنه‌اش استفاده شده است. Fenyr با 800 اسب‌بخار و قیمت 1.9 میلیون دلار به‌عنوان جانشین Lykan و ادامه‌دهنده راه موفقیت‌آمیز آن معرفی شد. Fenyr از نیرومحرکه 6 سیلندر تخت پورشه با تیونینگ RUF مجهز به توئین‌توربو بهره می‌برد. این سوپراسپرت توسط کمپانی اتریشی Magna Steyr به تولید می‌رسد که تولید مرسدس‌بنز G کلاس را نیز در کارنامه خود دارد. W Motors مخصوصا با ابرخوردو Fenyr در شبکه‌های مجازی بسیار فعال است و ویدئوهای زیادی را از آن در پیج‌های مختلف و گردهمایی‌های مختلف می‌بینیم که به نظر می‌رسد کاملا مورد استقبال عموم واقع شده است.

خودروهای آینده (12-تکرولز)

Techrules (احتمال موفقیت: 10/3.3)

ابرخودرو رادیکالی Ren که از سوپراسپرت ساز چینی Techrules معرفی شده، از توربین‌های دیزلی برای افزایش برد مسافتی بهره می‌برد. این سوپراسپرت می‌تواند در آرایش یک، 2 و یا 3 صندلی و با چند ترکیب موتور الکتریکی و باتری سفارش داده شود. البته Techrules کار را برای مشتریان راحت کرده و Ren RS تک‌سرنشینه را با 1287 اسب‌بخار نیرو روانه بازار می‌کند. طراحی آن توسط Italdesign انجام شده که شبیه به خودروهای رایج بازار نیست. اما نباید فراموش کرد که خودروهای توربینی به دلیل قابلیت اطمینان پایین به دلیل تولید گرمای زیاد و بازدهی پایین، هرگز نتوانسته‌اند در بازار موفق ظاهر شوند. Techrules قول داده که Ren را در سال 2020 به دست مشتریان برساند و باید ببینیم آیا می‌تواند با مشخصاتی که دارد موفق عمل کند یا خیر.

خودروهای آینده (13-لاینز)

Lyons Motor Car (احتمال موفقیت: 10/0.5)

یک سوپراسپرت با ظاهر نامتعارف، 1700 اسب‌بخار نیرو و حداکثر سرعت نزدیک به 500 کیلومتربرساعت! LM2 Streamliner در سال 2015 توسط استارت‌آپ Lyons Motor Car در نیویورک اتوشو رونمایی شده و قرار است که در سال 2020 به تولید برسد. Kevin Lyons یک طراح گرافیست است که در دهه 90 در نشریه Cosmopolitan فعالیت می‌کرد و یک رپلیکای دقیق از لامبورگینی دیابلو را بدون داشتن قطعات آن، با تلاش و پشتکار خودش ساخت و تکمیل کرد. اما بارها و بارها شاهد معرفی کانسپت و رندرینگ‌های سوپراسپرت‌های چند هزار اسب‌بخاری بوده‌ایم که هیچ‌کدام سرانجامی نداشتند.

خودروهای آینده (14-دویل سیکستین)

Devel Motors (احتمال موفقیت: 10/0.2)

Devel هم یکی دیگر از استارت‌آپ‌هایی بوده که با آمار و ارقام نجومی سعی در جلب توجه دارد. این استارت‌آپ اماراتی، با ابرخودرو 1.8 میلیون دلاری Sixteen و توان غیرقابل باور 5007 اسب‌بخار، مدعی است که می‌تواند به سرعت بیش از 482 کیلومتربرساعت دست پیدا کند. نیرومحرکه 16 سیلندر آن با 4 توربوشارژر بر پایه 2 پیشرانه 8 سیلندر LS جنرال‌موتورز در حال تکمیل است. Devel علاوه بر نسخه 5000 اسب‌بخاری، 2 نسخه 2 و 3 هزار اسب‌بخاری را نیز برای مشتریان خود در نظر گرفته است. اما اگر پروژه Sixteen به نتیجه نرسید، Devel یک آفرود نظامی مانند 6 چرخ را با نام Sixty در آستین دارد. Devel پشتش به Paolo Garella گرم است که مهندس ارشد و مدیر پروژه‌های خاص پینین‌فارینا بود.

خودروهای آینده (15-چانج انرژی

Chanje Energy (احتمال موفقیت: 10/7.3)

Chanje نام یک استارت‌آپ چینی است که با ون الکتریکی V8100 با ابعاد متوسط شناخته می‌شود که می‌تواند 240 کیلومتر مسافت را با یک‌بار شارژ کامل طی کند. این ون الکتریکی می‌تواند 2.72 تُن بار را در فضای بار خود به ظرفیت 19 هزار و 113 لیتر بارگیری کند. این ون توسط شرکت Ryder به‌عنوان خودرو اصلی این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما یکی از ایراداتی که به این ون وارد می‌شود این است که از کیفیت پایینی برخوردار است و حس اطمینان قابل‌قبولی را به خریدار و حتی راننده‌اش نمی‌دهد.

خودروهای آینده (16-لوکال موتورز)

Local Motors (احتمال موفقیت: 10/4.9)

کمپانی Local Motors سیاست بسیار جالبی که دارد این است که ساخته‌هایش را از برگزاری مسابقه عمومی استخراج می‌کند و عموم مردم هم به طرح‌های ارائه شده رای می‌دهند و طرحی که بیش از همه رای بیاورد، به‌عنوان طرح نهایی برگزیده شده و تولید می‌شود. Olli جدیدترین ساخته Local Motors است که یک خودرو شهری خودران با 4 چرخ کوچک و ظاهری شبیه به توستر است. این مکعب الکتریکی از نرم‌افزار هوش مصنوعی IBM بهره می‌برد و در حال سپری کردن مراحل آزمایش است. Olli در حقیقت یک وسیله نقلیه خودران برای اشتراک‌گذاری افراد درون شهر است. اما بزرگ‌ترین ضعف Local Motors این است که تاسیسات آن بیش‌تر به یک کارگاه شبیه است تا یک کارخانه، و برای تولید در مقیاس انبوه، نیازمند کارخانه بزرگ‌تر و مجهزتری است.

خودروهای آینده (17-الیوموتورز)

Elio Motors (احتمال موفقیت: 10/3.3)

کمپانی Elio Motors برای اولین بار در سال 2009، یک 3 چرخ را با ظرفیت 2 سرنشین معرفی کرد که در زمان خودش جذاب بود اما تابه‌امروز همواره قول داده که آن را در تاسیسات طرد شده جنرال‌موتورز در لوییزیانای ایالات‌متحده به تولید برساند هرچند هنوز این اتفاق نیفتاده است. این کمپانی به تازگی با سرمایه‌گذاری 2.5 میلیون دلاری، جانی تازه گرفته و ادعا می‌کند تا پایان سال 2019، بالاخره 3 چرخه‌اش را به تولید می‌رساند. این 3 چرخه با توجه به مصرف پایین و ابعاد کوچک، برای محیط‌های شهری کاملا مناسب است.

خودروهای آینده (18-اسپیرا)

Spira (احتمال موفقیت: 10/2)

Spira4U یک 3 چرخه 235 کیلوگرمی 10 هزار دلاری مجهز به پیشرانه موتورسیکلت است که برای تردد‌های شهری ایده‌پردازی شده است. Spira مدعی است که روی همین پلت‌فرم با نیرومحرکه الکتریکی در جایزه XPrize شرکت کرده و بیش‌ترین مسافت را با یک‌بار شارژ کامل پیموده است. طبیعتا هیچکس از برد مسافتی بالا بدش نمی‌آید اما از سوی دیگر هیچکس هم دوست ندارد در خودرویی با ظاهر به این زشتی دیده شود!

Commuter Cars (احتمال موفقیت: 10/1.1)

شاید Tango یکی از عجیب‌ترین و نامتعارف‌ترین خودروهایی باشد که دیده‌اید. به اندازه یک صندلی عرض بدنه و به اندازه 2 صندلی طول بدنه، Tango شاید زشت باشد اما می‌تواند شما را از شر ترافیک‌های خسته‌کننده شهری خلاص کند. این خودرو عجیب از 2 موتور الکتریکی بهره می‌برد و جالب این‌جاست که اولین نسخه تولیدی آن توسط جورج کلونی خریداری شد که البته این موضوع به سال 2008 بازمی‌گردد. این پروتوتایپ توسط دست ساخته شده بود و 240 هزار دلار هزینه را در بر داشت. در مجموع تعداد 12 دستگاه Tango ساخته شده است و به نظر نمی‌رسد با این ظاهر و با این مشخصات، کسی چندان تمایلی را برای خرید آن داشته باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی