عوارض پارک حاشیه ای باید توسط استاندار تصویب شود که نشد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ارسال نامه‌ای به شورای شهر در پاسخ به تذکر یک عضو مبنی بر تعلل شهرداری در ساماندهی پارک حاشیه‌ای توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طی نامه‌ای خطاب به رئیس شورای شهر تهران در مورد پارک حاشیه‌ای و انتقاد رئیس کمیسیون حمل و نقل از تعلل شهرداری در اجرای این مصوبه توضیحاتی را ارائه کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این نامه که در پاسخ به تذکر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در مورد ساماندهی پارک حاشیه‌ای بود، نوشت: بر اساس مطالعات طرح جامع پارکینگ شهر تهران که در سال 91 توسط شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران صورت گرفت، در کل شهر تهران 891 هزار و 151 فضای بالقوه پارک در افق 1404 وجود خواهد داشت.

سه شرط برای مدیریت پارک حاشیه ای در معابر

وی نوشت: بر اساس ماده 2 آیین‌نامه اجرایی تبصره یکم ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 89 و مصوب سال 94 هیات وزیران، معابری قابلیت اجرای مدیریت پارک حاشیه‌ای را دارند که بر اساس مطالعات تحلیلی عرضه و تقاضای پارکینگ، تقاضا برای پارک حاشیه‌ای وسیله نقلیه در یک دوره زمانی حداقل 6 ساعته بیش از میزان عرضه پارکینگ در حاشیه مورد نظر باشد.

وی در ادامه در تشریح شرایط اجرای مدیریت پارک حاشیه‌ای نوشت: در معابر با کاربری مسکونی امکان اجرای پارک حاشیه‌ای وجود ندارد و همچنین حداکثر این معابر از نوع شریانی درجه یک و حداقل از نوع جمع و پخش‌کننده باشند.

کل شهر تهران 126هزار جای پارک دارد نه یک میلیون

وی در ادامه نامه خود با اشاره به اجرای آزمایشی طرح مدیریتی هوشمند پارک حاشیه‌ای در منطقه 2 نوشت: معابر این منطقه دارای سه ویژگی قید شده در بالا بودند که بر اساس نتایج به دست آمده از 101 هزار و 581 فضای بالقوه پارک در منطقه 2 تعداد فضای قابل مدیریت پارک حاشیه‌ای این منطقه تنها 14 هزار و 481 فضای پارک بوده است. یعنی در صورتی که منطقه 2 را به عنوان نمونه آماری ملاک عمل قرار دهیم، تنها 14.25 درصد فضای بالقوه پارک معابر آن قابلیت مدیریت هوشمند را دارند. در نتیجه برآورد می‌شود در کل شهر تهران 126 هزار و 990 فضای پارک حاشیه‌ای قابل مدیریت وجود داشته باشد که فاصله قابل توجهی با رقم یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای که در بودجه 98 قید شده، دارد.

وی در این نامه نوشت:  به موجب قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی میزان عوارض پیشنهادی شورای شهر در خصوص پارک حاشیه‌ای می‌بایست توسط وزیر کشور تصویب شود.

گزارش خودرو

لزوم تصویب دریافت عوارض از پارک حاشیه ای توسط استاندار

وی نوشت: با توجه به تفویض اختیار صورت گرفته به استاندار تهران، تاکنون نرخ‌های مصوب شورای شهر برای سال 98 به تصویب استاندار تهران نرسیده و به همین دلیل عوارض پارک حاشیه‌ای بر اساس نرخ‌های مصوب سال 93 محاسبه می‌شود و به همین دلیل لازم است که برای اعمال نرخ پارک حاشیه‌ای جدید اعضای شورا پیگیر رفع موانع قانونی اجرای این مصوبه باشند.

وی در این نامه متذکر شد:  بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی درآمد پارک حاشیه‌ای باید به حساب خزانه دولت واریز و پس از آن در آخر هر ماه درآمد حاصله به حساب شهرداری واریز شود،اما تاکنون درآمد پارکومترها با وجود گذشت سه سال هنوز به حساب شهرداری عودت داده نشده است و در صورت ادامه این روند اجرای مدیریت پارک حاشیه‌ای با چالش جدی مواجه می‌شود.

وی در ادامه نوشت: بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 94 هیات دولت ، دریافت وجه نقد توسط عوامل متصدی یعنی پارکبان ممنوع است و در همین راستا موضوع مدیریت پارک حاشیه‌ای را در دستور کار قرار دادیم و از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه فراخوان داده و جالب است که بدانید ظرف مدت 4 ماه بیش از 40 پیشنهاد هوشمند وصول شد که نهایتاً مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای به صورت آزمایشی در منطقه 2 منعقد شد اما اجرای این طرح نیازمند ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری، آگاه‌سازی مردم و نصب و طراحی تابلوهای جدید بود که به همین دلیل اجرای این مسئله زمان برد.

4منطقه در اولویت اجرای طرح پارک حاشیه ای / کل درآمد پارک حاشیه ای 240میلیارد تومان نه 900میلیارد!

وی در ادامه نوشت: در راستای توسعه و پیشبرد مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای پهنه مرکزی تهران شامل مناطق 6، 7، 11 و 12 به دلیل ازدحام معابر در اولویت مدیریت پارک هوشمند قرار دارد و مزایده آن در خردادماه برگزار شده و امید است بتوانیم با سرعت لازم این مهم را عملیاتی کنیم.

وی در نامه خود با انتشار یک جدول در مورد برنامه‌های سه ساله مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای گفت: اگر موانع فوق الذکر رفع شود، در سال چهارم اجرای برنامه، حدوداً 240 میلیارد تومان قابلیت درآمدزایی دارد که این میزان با درآمد اعلام شده از سوی رئیس کمیسیون حمل و نقل مبنی بر اینکه 900 میلیارد تومان کسر خواهد شد، متفاوت است.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

ترافیک سنگین در محورهای شمالی کشور

معاونت حمل و نقل شهرداری تبدیل به معاونت طرح ترافیک شده است

خیابان نجات اللهی ( ویلا ) از فردا یک طرفه می شود

نظارت بر ترافیک در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا دقیق تر می شود

تعمیرگاه تخصصی بهنام سفرباتو KTL داتیس MVM x22 آمیکو مدیران خودرو

جک کرمان موتور

نظر شما !!