پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیام اصفی-شرکت TGT

کیفیت، محور فعالیت های شرکت TGT / وقتی بهترین ها زیر یک پرچم جمع می شوند

((کیفیت ثروت ماست)) شرکت TGT از سال 1388 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و با نگاهی مدرن چند صد قلم از بهترین تولیدات قطعه سازان را در سبد محصولات خود جمع کرده و با بسته بندی و پشتیبانی مخصوص خود، که بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم داد، به دست بازار و مصرف کننده […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۳۰ تیر ۱۳۹۸

((کیفیت ثروت ماست))

شرکت TGT از سال 1388 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و با نگاهی مدرن چند صد قلم از بهترین تولیدات قطعه سازان را در سبد محصولات خود جمع کرده و با بسته بندی و پشتیبانی مخصوص خود، که بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم داد، به دست بازار و مصرف کننده می رساند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

صنایع خودروسازی و قطعه سازی، از جمله بزرگ ترین صنایع فعال کشور به شمار می روند که علاوه بر حجم قابل توجهی از اشتغال زایی، می توان آن ها را جزئی از ویترین توانمندی های صنعتی و تخصصی کشور برشمرد. در همین راستا، کم نیستند برندهای با سابقه این صنعت که تلاش خود را برای هم گام شدن با کیفیت و تکنولوژی روز به کار بسته اند.

اما اگر موافق باشید، همینجا بحث قطعه سازان را متوقف کنیم و یک قدم جلوتر بیاییم. می خواهیم در مورد شرکتی بازرگانی صحبت کنیم که بر خلاف رویکرد سنتی این صنعت، با نگاهی مدرن چند صد قلم از بهترین تولیدات قطعه سازان را در سبد محصولات خود جمع کرده و با بسته بندی و پشتیبانی مخصوص خود، که بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم داد، به دست بازار و مصرف کننده می رساند.

مصاحبه با پیام آصفی-مجموعه

مهندس پیام آصفی، دارای مدرک فوق لیسانس اقتصاد بازرگانی، سکان مدیریت شرکت توسعه قطعه توس TGT را در دست دارد. این شرکت از سال 1388 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده و از جمله شرکت های جوان در این صنعت به شمار می رود. اما سابقه فعالیت پیام آصفی محدود به 10 سال اخیر نیست.

آصفی از سال 1356 همراه با پدر وارد بازار لوازم یدکی در شهر مشهد شد و تا سال 1372 به عنوان یکی از نفرات برتر شهر مشهد در پخش و تولید قطعات یدکی شناخته می شد. این کسب و کار از سال 1372 فعالیت خود را در تهران نیز آغاز کرد و سال 1378، پیام آصفی با تجربیاتی که در این راه کسب کرده بود، به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال 1388 به توزیع قطعات در بسته بندی کارخانجات تولیدی (پلی میان تولیدکننده و بازار) مشغول بود.

قطعات خودرو-شرکت TGT

-در ابتدای صحبت هایمان و بعد از بحث در مورد سابقه برند TGT، از پیام آصفی در خصوص جزییات فعالیت شرکت توسعه قطعه توس و محور فعالیت این شرکت پرسیدیم:

شرکت TGT فعالیت خود را از بسته بندی یک قلم قطعه شروع کرده و در حال حاضر 728 قلم قطعه در سبد محصولات خود دارد. ما در این سال ها بر روی قطعات خودروهای داخلی متمرکز شده ایم و قطعات موتوری خودرو مهمترین بخش سبد محصولات ما را تشکیل می دهد. البته در کنار این قطعات، سراغ قطعات مصرفی (پرمصرف) مثل لنت و قطعات جلوبندی هم رفته ایم. بهترین و با کیفیت ترین قطعات یدکی خودرو از شرکت های قطعه سازی بزرگ دور هم جمع می شود و با بسته بندی TGT در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می گیرد.

ما با شرکت هایی کار می کنیم که برای خودروسازان قطعه تولید می کنند. پیام آصفی کیفیت را محور اصلی فعالیت اش بیان می کند و به شعار ((کیفیت ثروت ماست)) اشاره دارد. وی در ادامه می گوید: ما کیفیت را فدای قیمت نکرده ایم. شاید قیمت بعضی محصولاتمان از رقبا بالاتر باشد، اما مشتری مطمئن است که جنسی با بهترین کیفیت خریداری می کند و این قطعه خریداری شده زمان بیشتری برایش کار می کند. از سوی دیگر در فرمول های قیمت گذاری، سود حداقلی (یک درصدی) برای شرکت در نظر گرفته شده است.

قطعات خودرو-شرکت TGT

-با توجه به اینکه در مورد بازاری سنتی صحبت می کنیم، از مدیرعامل شرکت TGT در خصوص سبک فعالیت این شرکت و نگاه آن به این بازار سوال کردیم:

فارغ از بحث کیفیت و در محور بودن این آیتم در فعالیت های ما، به این مساله اعتقاد داریم که تا زمانی که یک محصول با کیفیت قابل قبول در کشور تولید می شود، هرگز به سراغ عرضه نمونه وارداتی آن نرویم. مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نام نهادند. بعد از تدوین این راهبرد، به لطف تغییرات صورت گرفته، اوضاع صنعت قطعه سازی نیز بهبود یافته است. همچنین حمایت از تولید داخلی از مهمترین خط مشی های ما بوده و همواره در مسیر گسترش قطعات داخلی در سبد محصولات خود قدم برداشته ایم. شرکت TGT حدود 20،30 رقیب قدرتمند در بازار دارد. اما این نگاه به صنعت قطعه سازی، باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی بیشترین همراهی را با این شرکت داشته باشند.

شرکت توسعه قطعه توس در حال حاضر در بین 10 برند اول ایران که در حوزه تامین قطعات فعالیت می کنند جای می گیرد و بر خلاف رویکرد سنتی صنعت و بازار قطعه، این شرکت نگاهی مدرن به این صنعت دارد. بر خلاف بیشتر کسب و کارها که مشتری باید سراغ عرضه کننده برود، شرکت TGT به دنبال مشتری ها رفته و در جهت رفع نیاز آن ها قدم برداشته است. در همین مسیر، فروشنده هایی در این شرکت استخدام شده اند و در این سال ها پرورش یافته اند. نتیجه این اقدام، افزایش فروش از N  به N+100 بوده است.

-خدمات پس از فروش در بازار لوازم یدکی یک مقوله مهم و اساسی به شمار می رود و متاسفانه در ایران آن طور که باید به این مساله بها نداده اند. شرکت TGT با توجه به نگاه مدرنی که به این صنعت دارد، در خصوص خدمات پس از فروش چه رویکردی را در پیش گرفته است؟

شرکت TGT توجه خاصی به بحث خدمات پس از فروش و جلب رضایت مشتریان داشته است. در وهله اول، آصفی به درصد بسیار پایین قطعات مرجوعی و دارای ایراد این شرکت در بازار اشاره کرد و گفت: برای مثال حجم قطعات برگشتی در سال گذشته، یک هزارم درصد بوده، که این عدد بسیار پایین است. اما برای همین درصد کم هم تدبیری اندیشیده ایم تا رضایت مشتریان حداکثری باشد. در مسیر مرجوع کردن و تعویض قطعات، بار یکسری مشکلات و هزینه ها را از دوش مشتری برداشته ایم و بلافاصله قطعه را برای مشتری تعویض می کنیم یا وجه اولیه را به سرعت عودت می دهیم و پروسه طولانی دریافت این هزینه از تولید کننده را به جان می خریم. همچنین در مواردی که برای قطعه معیوب، هزینه مکانیکی نیز پرداخت شده باشد، خسارت مکانیک را هم می پردازیم.

-برایمان جالب بود که مهندس آصفی با توجه به سابقه قابل توجهی که در فعالیت در این صنف دارد، چه رویکردی را برای جور بودن جنس در سبد محصولاتش در نظر گرفته و در شرایط فعلی که مشکل جدی در تامین قطعات یدکی وجود دارد، شرکت TGT چگونه می تواند خیال مصرف کننده را راحت کند؟

همواره طوری برنامه ریزی می کنیم که بیش از 90 درصد قطعاتمان موجود باشد. اما وضعیت فعلی، شرایط تامین قطعات را بسیار سخت کرده و این مساله روی سبد محصولات ما نیز تاثیر منفی گذاشته است. همچنین افزایش قیمت ارز باعث شده قیمت قطعات نیز افزایش یابد. پس مشتری باید مطمئن باشد که دلیل افزایش قیمت بعضی قطعات سود بیشتر نبوده و تنها به دلیل نوسانات قیمت ارز است. چرا که مواد اولیه قطعات خودرو کاملا از کشورهای خارجی تامین می شود. برای تامین یکسری قطعات نایاب که ناچاریم از کشورهای خارجی وارد کنیم، مذاکراتی با شرکت های خارجی داشته ایم و ثبت سفارش نیز انجام شده و این قطعات با ارز آزاد تامین می شوند.

-نحوه توزیع محصولات TGT در کشور به چه شکل است؟ بیشتر از شبکه توزیعتان برایمان بگویید. چه راهکارهایی برای جلوگیری از تقلب تدوین کرده اید؟

محصولات شر کت TGT بیش از 80 درصد کشور را تحت پوشش قرار داده اند. ما در شهرها نمایندگی نداریم و برای اینکه قطعات به راحتی در دسترس همه مشتریان و حتی شهرهای کوچک باشد، محصولاتمان را به صورت مویرگی توزیع می کنیم. همچنین برای جلوگیری از تقلب، کدهای ردیابی روی جعبه محصولاتمان ایجاد کرده ایم که مشتری توسط اعلام این کد می تواند از اصل بودن قطعه مطمئن باشد. خودمان هم از طریق این کدها می توانیم مطلع شویم که قطعه در کدام نقطه از کشور و در چه زمانی به دست مشتری رسیده است.

-نظر شما به عنوان یک فعال صنفی، در خصوص انحصار در تامین بعضی قطعات چیست؟

قطعا در تامین بعضی قطعات در کشور انحصار وجود دارد. این مساله قطعا روی بازار تاثیر منفی گذاشته و سودهای نامتعارفی برای این شرکت ها ایجاد کرده است. اما از سوی دیگر، مصرف کننده علاوه بر پرداخت هزینه غیر منطقی برای خرید چنین قطعاتی، بهترین کیفیت نیز نصیبش نمی شود، چرا که گزینه جایگزینی برای آن کالا وجود نداشته و مشتری مجبور به خرید آن از شرکت مورد نظر است.

مصاحبه با پیام آصفی-مجموعه

-مهندس پیام آصفی، به عنوان یک بازرگان باسابقه در صنف قطعات یدکی خودرو و کسی که ارتباط زیادی با شرکت های تولید کننده داشته و به عنوان پلی میان کارخانه و خریدار به شمار می رود و نیازهای بازار را بهتر از تولید کنننده ها می داند، چه راهکاری برای بهبود صنعت قطعه سازی در کشور دارد؟

نکته اول اینجاست شرکت های تولیدی نباید مستقیما وارد کار بازاریابی محصولاتشان شوند. برند TGT دقیقا با همین هدف تاسیس شده تا به صورت تخصصی کار بازاریابی قطعات را انجام دهد. تمرکز اصلی تولیدکننده باید روی افزایش کیفیت و تنوع  محصولات باشد و تجربه نشان داده هربار شرکت های تولیدی اقدام به دور زدن شرکت های بازرگانی کرده اند، نتیجه جالب نبوده و با افت فروش مواجه شده اند. به قول معروف: ((هر کسی را بهر کاری ساختند!))

از سوی دیگردر زمانی که بازار رقابتی بود و در کنار قطعات تولیدی، عرضه قطعات وارداتی در کشور هم قابل توجه بود، تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند در رقابت باقی بمانند و سهم بازار خود را حفظ کنند، بیشتر از بازرگانان حمایت می کردند و در مسائل مالی و تامین قطعه راه می آمدند. اما در حال حاضر فروش قطعه سازان داخلی بالا رفته و خیالشان راحت تر از قبل است. ما به عنوان بازرگان، باید همیشه از تولید کننده داخلی حمایت کنیم، اما تولیدکننده هم باید به این نکته توجه کند که در صورت سر و سامان گرفتن واردات و عادی شدن شرایط، دوباره بازار رقابتی خواهد شد. متاسفانه در حال حاضر با بعضی تولیدکنندها در زمینه پرداخت ها مشکل داریم و فشار زیادی به شرکت های بازرگانی وارد می کنند.

در شرایطی که فروش قطعه سازان بالا رفته و به لطف وام ها و بودجه های اختصاص یافته دستشان بازتر است،  پیشنهاد می کنم برای بهبود کیفیت تلاش کنند. آزمایشگاه های کنترل کیفیت جدید تاسیس کنند یا متخصصان بیشتری در این امر استخدام کنند. حتی اگر این اقدام ها به افزایش قیمت قطعه منجر شود، اما در نهایت قطعه با کیفیت بهتری بیرون بیاید، به نفع مصرف کننده است. ما می بینیم که برای مصرف کننده کیفیت بیشتر از هرچیزی اهمیت دارد و بسیاری از مشتریان حاضرند برای قطعه با کیفیت تر و مطمئن تر، مبلغ بیشتری هزینه کنند.

 

 

علل خرابی دریچه گاز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی